تعامل استاد و دانشجو، اثربخش‌ترین عامل در تربیت انسان‌های اخلاق‌مدار

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان تعامل استاد و دانشجو را موثرترین و اثربخش‌ترین عامل در تربیت انسان‌هایی اخلاق‌مدار دانست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از دانشگاه صنعتی اصفهان، آئین تکریم خدمات و دستاوردهای سید محمود مدرس هاشمی رئیس سابق و معارفه سید مهدی ابطحی سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

هاشمی رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان در این مراسم با بیان مهم‌ترین رویکردها، نتایج و دستاوردهای دوره مدیریت خود گفت: از آنجا که برنامه محوری اساس فعالیت اینجانب بوده، تدوین و تصویب طرح تحول راهبردی دانشگاه را یکی از مهم‌ترین توفیقات این دوره می‌دانم که اکنون چراغ راه آینده دانشگاه و مطالبه دانشگاهیان است و خوشبختانه اکنون با تشکیل هفت کمیته اجرایی، اجرای این طرح در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در زمینه جلب مشارکت عمومی و استفاده از خردجمعی مواردی همچون تشکیل شوراهای صنفی کارکنان و دانشجویان و دیگر نهادهای مردم نهاد را داشته‌ایم؛ برگزاری جلسات مستمر گفت‌وگو با دانشگاهیان، تشکیل شوراهای رسمی و غیررسمی متعدد، انتخاب رؤسای دانشکده‌ها و گروه‌ها بامشارکت اعضای هیئت علمی و حتی انتخاب رئیس دانشگاه با تکیه بر مشارکت عمومی را بخشی از دستاوردهای نهادینه شده این دوره مدیریت عنوان کرد.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان جایگاه این دانشگاه در وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان مدیریت و دیگر نهادهای ملی از نظر ارتباطات مؤثر با نهادهای خارج از دانشگاه را، جایگاهی شایسته دانست و افزود: ارتباط دانشگاه با نهادهای استانی و شهرهای مجاور در امور مختلف و نیز با سازمان‌های دیگر به‌ویژه در طرح‌های کاربردی به نحو مطلوب سامان یافته است.

وی، تشکیل اجلاس رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور به ابتکار این دانشگاه، تشکیل 2 پژوهشکده با همکاری صنعت و ارتباط مناسب با رسانه‌ها و برگزاری برنامه‌های موفقی مانند بزرگداشت چهلمین سال تأسیس دانشگاه و کنگره شهدای دانشجوی استان را بخشی دیگر از دستاوردهای این عرصه عنوان کرد.

مدرس هاشمی، با تأکید بر ارتقای کیفیت آموزش به عنوان یکی از دغدغه‌های مسئولان این دانشگاه پر افتخار، افزود: در این راستا تشکیل مدیریت برنامه‌ریزی و ارتقای کیفیت آموزشی، به‌روزرسانی رشته‌ها، راه‌اندازی رشته‌های جدید به صورت هدفمند و بدون اضافه کردن ساختار جدید دانشکده و پژوهشکده، طراحی و اجرای طرح توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان و حمایت بیشتر از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی از جمله فعالیت‌های این حوزه به شمار می‌آید.

وی، افزایش کمی و کیفی دستاوردهای پژوهشی در حوزه پیشبرد مرزهای دانش را از افتخارات این دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: این موضوع تابعی از دیگر سیاست‌ها و اقدامات دانشگاه مانند داشتن تجهیزات به روز، بودجه پژوهشی مناسب، جذب نیروی انسانی نخبه، جذب نیروهای پسادکترا و آیین نامه‌های مناسب در حوزه پژوهشی است، اما با این حال تعداد مقالات دانشگاه از ۹۵۰ مقاله در سال ۲۰۱۲ به بیش از ۱۶۰۰ مقاله در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته و شاخص Hindex که به نوعی بیانگر کیفیت مقالات می‌باشد نیز از ۹۱ به ۱۲۰ ارتقا یافته است.

مدرس هاشمی، به روز کردن تجهیزات آموزشی و پژوهشی و ارتقای زیرساخت‌های آن را یکی از اولویت‌های مهم دانست و ادامه داد: اگرچه دانشگاه در این زمینه با مشکلات جدی روبه‌رو است، اما در این دوره تلاش شد تا با اختصاص مبالغی در هر سال که جمعاً بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان بوده است، بخشی از نیازهای ضروری تجهیزات دانشکده‌ها تأمین شود و فعالیت‌های اساسی برای افزایش حدود هشت برابری پهنای باند دانشگاه، به‌روز نکردن سرورها و سامانه‌های فناوری اطلاعات نیز، در همین راستا صورت گرفته است.

وی ایفای نقش دانشگاه در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان را یکی از رسالت‌های مهم دانشگاه برشمرد و گفت: در این دوره علاوه بر گسترش فعالیت‌های ارتباط با صنعت و افزایش مبلغ قراردادهای سالیانه، انجام طرح‌های بزرگ و هدفمند در حوزه‌های کاربردی مانند آب، محیط زیست، نفت و نظایر آن به طور جدی دنبال شد و علاوه بر آن برای تکمیل زنجیره ایده تا بازار، با راه‌اندازی مرکز نوآوری در دانشگاه و تثبیت مرکز رشد و پارک دانشگاه در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، گام‌های ارزنده‌ای در این زمینه برداشته شد که خوشبختانه مدیریت نوآوری و تجاری سازی فناوری این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه امروز دانشگاه‌های پیشرو برتر بدون ارتباطات مناسب بین‌المللی، امکان رشد و توسعه نخواهند داشت، افزود: این موضوع با جدیت در دستور کار قرار گرفته و حاصل آن افزایش چند برابری حضور استادان و دانشمندان خارجی، افزایش چشمگیر عزیمت همکاران فرصت‌های مطالعاتی، افزایش پذیرش دانشجوی خارجی، تشکیل کنسرسیوم ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌های استان، ارتباط مؤثر با سازمان‌های برجسته بین‌المللی، ارتباط استراتژیک با کشور سوییس و دانشگاه‌های برجسته آن به عنوان مرکز هماهنگ‌کننده فعالیت‌های علمی ایران با این کشور بوده و حاصل این تلاش‌ها انتخاب دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان دانشگاه برتر در حوزه روابط بین‌الملل در سال‌های اخیر بوده است.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از مهم‌ترین اهداف این دوره در حوزه دانشجویی را ایجاد فضای آزاد برای ارائه نظرات و تضارب آرا عنوان کرد و گفت: خوشبختانه به دور از افراط و تفریط و تنگ‌نظری و جناح‌بندی این فضا در دانشگاه نهادینه شد و حاصل آن افزایش تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی، افزایش چشمگیر تعداد برنامه‌های فرهنگی و مخاطبان آن‌ها بوده و ضمن توجه به قانون، اخلاق، آرامش و شئونات دانشگاه در ابعاد مختلف، داشتن نگاهی فرهنگی در همه فعالیت‌های دانشگاه مورد تأکید بوده است.

مدرس هاشمی، توجه به موضوع مدیریت سبز را از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه در این سال‌ها دانست و افزود: علاوه بر تمهید راه‌های مناسب تهیه آب برای بیش از ۳۵۰ هکتار فضای سبز دانشگاه، فعالیت های صورت گرفته منظرسازی خشک و حذف چمن، صرفه‌جویی در انرژی و استفاده از انرژی خورشیدی منجر به انتخاب دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان دانشگاه برتر در زمینه مدیریت سبز در سال‌های اخیر شده است.

در ادامه، سید مهدی ابطحی سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان، آرامش و رضایت فراگیر را از جمله مهم‌ترین دستاوردهای دوره مدیریت مدرس هاشمی در این دانشگاه دانست و گفت: از مدرس هاشمی که در طول مسئولیت خود، با وقت‌گذاری زیاد، توکل به خداوند، عاقبت‌بینی و ژرف‌اندیشی تمام سعی خود را برای اعتلای دانشگاه مصروف داشته‌اند تشکر می‌کنم.

وی با تأکید بر الزام خود نسبت به اجرای طرح تحول راهبردی دانشگاه، به خطرات تهدیدکننده این طرح اشاره کرد و گفت: فهم غلط از برنامه، عدم باور برنامه و عدم پویایی و تحرک در عدم پشتیبانی از برنامه سه خطر مهم در اجرای این طرح است.

ابطحی با اشاره به اینکه دانشگاه نسل دوم افزوده‌شدن پژوهش به آموزش و دانشگاه نسل سوم صرفاً افزودن فناوری به آموزش و پژوهش نیست، تصریح کرد: در دانشگاه نسل سوم، پژوهش، آموزش و مدیریت دانشگاه ماهیتاً تغییر کرده، چیزی به ساختار دانشگاه افزوده نمی‌شود و دانشجو به عنوان محور ارزش‌آفرینی مطرح شده و استاد نیز به عنوان بارورکننده نبوغ و خلاقیت دانشجو شناخته می‌شود.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: اگر قرار است دانشگاه مرجعیت علمی پیدا کند و تأثیرگذارترین دانشگاه در منطقه پیرامونی خود باشد، همه از دل تربیت دانش‌آموختگانی در تراز جهانی، اخلاق‌مدار و نقش‌آفرین در توسعه کشور به دست می‌آید.

ابطحی افزود: وظیفه دانشگاه، تربیت دانش‌آموختگانی است که مقالاتی دقیق، درست و کیفی بنویسند، نسبت به مشکلات جامعه حساس باشند و بیاموزندکه در زمینه پژوهش‌های کاربردی گزارش‌های قابل استناد و دقیق تدوین کنند، به سلامت به پایگاه‌های اطلاعاتی دست یابند و به امانت از آن‌ها بهره جویند، در مسائل اجتماعی وارد شوند و بیاموزند که در سازمان‌های مردم‌نهاد فعالیت کنند، نسبت آینده کشور و تصمیمات مسئولان حساس باشند و محیط خود را نقد کرده و در اعتلای آن بکوشند.

وی با بیان اینکه قرارداد پژوهشی که بدون دانشجو توسط استاد انجام می‌شود و یا به بیرون دانشگاه سپرده می‌شود، هرچند درآمد اختصاصی دانشگاه را افزایش دهد، فعالیت دانشگاهی نیست، اضافه کرد: مقاله‌ای که دانشجو در آن شرکت نکند نیز با هر ضریب تأثیری، فعالیت دانشگاهی نیست.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان لازمه رسیدن به دانشگاهی در تراز خواسته طرح تحول راهبردی این دانشگاه را وقت‌گذاری همکاران ارزشمند هیئت علمی و پشتیبانی ساختار اداری دانست و گفت: اثربخش‌ترین و مؤثرترین عامل در تربیت انسان‌هایی اخلاق‌مدار، تعامل استاد و دانشجو است.

ابطحی با تأکید بر اینکه رویکرد یکپارچه و منسجم در اجرای برنامه تحول از اصول تحول است، تصریح کرد: عدم اعتقاد تمامی دانشگاهیان به برنامه، دستیابی به آن را غیرممکن می‌سازد و ساختار اداری پویا با درک درست از اهداف دانشگاه، لازمه دستیابی به اهداف تحول است.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط پویای دانشگاه‌های رقیب، راحت‌طلبی مخل توسعه است، افزود: البته نظام تشویق و ارج‌نهادن به فعالیت‌ها باید در مدیریت دانشگاه اجرایی شود و من در کنار توقع، به بهره‌مندی سخت‌کوشان از زحمات خویش معتقدم و همچنان که سنت خدا به بهره‌مندی تلاشگران است، ارتقای دانشگاه نیز راهی جز تبعیت از سنت خدا ندارد.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و قانونی دانشگاه و به کارگیری آن‌ها در جهت اهداف برنامه تحول و چابکی در تصمیمات و پرهیز از ملاحظات غیر ضروری را از دیگر ملزومات رسیدن اهداف برنامه عنوان کرد وگفت: هر چند نسبت به لزوم فعالیت اعضای هیئت علمی مصر و پیگیر هستم اما نسبت به پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های آنان نیز دریغ نمی‌ورزم.

ابطحی در پایان تصریح کرد: در زمان باقی مانده طرح تحول راهبردی دانشگاه، با استعانت از خداوند بزرگ به کمک همه شما نیاز دارم تا دانشگاهی برتر، محیطی شاداب‌تر و ایرانی بهروزتر داشته باشیم.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عمادی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به آیه شریفه {مَن کانَ یُریدُ العِزَّهَ فَلِلَّهِ العِزَّهُ جَمیعًا} گفت: درسی که بنده در این دو سال از مدرس هاشمی گرفتم این بود که هیچ‌گاه به دنبال کسب عزت و احترام از کسی نبودند و اگر تلاش و فعالیتی داشتند فقط برای انجام وظیفه بود و به همین خاطر نیز اهل تملق‌گویی از کسی نبودند.

وی با ذکر خاطره‌ای در این خصوص افزود: من در اوایل طلبگی خدمت آیت الله حکمت نیا رسیدم، ایشان درس بزرگی به بنده دادند و فرمودند: با خدا بساز و برهمه بناز که ترجمه همین حدیث شریف است که هرکه بین خودش و خدا را اصلاح کند، خدا بین او و مردم را اصلاح می کند.

حجت الاسلام والمسلمین عمادی ادامه داد: اگر اکنون مدرس هاشمی در بین دانشگاهیان دارای محبوبیت هستند، نشان‌دهنده عزتی است که خدای متعال به ایشان عطا کرده و دلیل آن انجام به وظیفه و همان نکته‌ای است که اشاره کردم.

وی همچنین افزود: گاهی اوقات در جلسات نظرات متفاوت و مخالف یکدیگر بود. هرگاه مدرس هاشمی به این نتیجه می‌رسیدند که نظرشان را باید تغییر بدهند وبه یک اثبات منطقی می‌رسیدیم، با آزادمنشی این کار را می کردند، که این از خصوصیات مهم یک مدیر است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان، ابطحی را فردی متدین و متشرع خواند و برای وی در این مسئولیت آرزوی توفیق کرد.

در پایان این مراسم، ضمن قرائت متن پیام تقدیر و تشکر وزیر علوم از خدمات و تلاش‌های مدرس هاشمی و نیز حکم انتصاب ابطحی به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان، هدایای جمعی از چهره‌های دانشگاه، رؤسای دانشگاه‌ها و مدیران استان به پاس قدردانی از تلاش ها و خدمات مدرس هاشمی به وی اعطاء شد.

در این مراسم که با حضور اعضای هیئت علمی، کارکنان، دانشجویان برگزار شد، طالبی رئیس دانشگاه اصفهان، طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کیانی رئیس دانشگاه هنر اصفهان، قاضی عسکر معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع و دکتر قاسمی معاون سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان، قیصری سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان و جمعی از مدیران استان نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007771

وب گردی

وب گردی