آثار ملی آبادان و خرمشهر کتاب شد

کتاب آثار ملی آبادان و خرمشهر نوشته نجلا درخشانی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، نجلا درخشانی پژوهشگر در حوزه میراث فرهنگی و مؤلف کتاب در این خصوص گفت: میراث فرهنگی شامل آثار باقیمانده از گذشتگان است که نشانگر حرکت انسان در طول تاریخ است و با شناسایی آن زمینه‌ شناخت هویت و مسیر حرکت فرهنگی میسر می‌شود و از این راه زمینه‌های عبرت برای انسان فراهم می‌آید.

او گفت: میراث منقول، غیر منقول، ملموس و ناملموسی که امروزه به دست ما رسیدهاند، بخشی از هویت و اصالت ما هستند که شناسنامه‌ ایران و هر ایرانی تلقی می‌شود و ماندگاری آن مایه‌ ماندگاری هویت ماست.

این پژوهشگر افزود: اگر امروزه فرهنگ و معماری ایران در جهان متاعی ارزشمند و پرطرفدار و چشم همگان را به خود خیره کرده است، قطعاً حاصل ذوق و سلیقه‌ معماران چیره‌دست این سرزمین بوده که با امید به ماندگاری روی خاک سرزمینمان برپا شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین همه‌ ارزش و اعتبار میراث کشورمان در گرو ماندگاری آن است که رمز هر ماندگاری‌ حفاظت و معرفی مداوم هر اثری و رساندن آن به آیندگان است.

درخشانی یادآور شد : براین اساس در مجموعه‌ حاضر سعی شده است آثار غیرمنقول، ملموس و ناملموسی از منطقه‌ی آزاد اروند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، در حد توان معرفی و مستند شوند که امید می‎رود مورد استفاده‌ علاقمندان به میراث فرهنگی و تاریخ معماری منطقه قرار گیرد.

به گفته این نویسنده، مجموعه حاضر شامل یک بخش کلیات و سه فصل است که در بخش کلیات تاریخچه ثبت آثار ملی توضیح داده شده و طبقهبندی آثار ملی منطقه ی آزاد اروند (آبادان و خرمشهر) برای اولین بار بر اساس کاربری انجام پذیرفته است.

او تصریح کرد: در فصل اول به معرفی آثار ثبت ملی در شهرستان آبادان پرداخته شده است و فصل دوم به معرفی آثار ثبت ملی در شهرستان خرمشهر اختصاص دارد و در فصل سوم نیز مهمترین قوانین مربوط به بناهای تاریخی و ارزشمند معرفی شدهاند.

مؤلف کتاب آثار ملی آبادان و خرمشهر گفت: در آبادان و خرمشهر تعداد ۱۰۰ اثر ثبت ملی وجود دارد که برای اولین بار در این کتاب براساس نوع کاربری تقسیمبندی و سپس در هر محله به صورت مجزا این آثار جانمایی و هر کدام به‌صورت کامل معرفی شدهاند.

وی اضافه کرد: علاقمندان جهت تهیه کتاب می‎توانند به مراکز پخش، کتابفروشی شهر کتاب ابادان، خیابان اروسیه، بین ولایت 14 و 15 و نیز کتابفروشی سعید، خیابان یک احمدآباد، روبروی مسجد امیرالمومنین مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007775

وب گردی

وب گردی