پژوهش‌های کاربردی جایگاه ویژه‌‌ای در دانشگاه آزاد دارد/ طرح پایش، نمونه بارز توجه به مسائل جامعه در قالب پژوهش است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: اهمیت به جایگاه پژوهش‌های کاربردی که بتواند مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند از زمان دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی همانند سال‌های گذشته، امسال نیز در مراسم افطار بیت رهبری حضور یافته و ضمن دیدار با مقام معظم‌رهبری به بیان دغدغه‌‌‌ها و مطالبات خود پرداختند. حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز نکات مهمی درباره مسائل مطرح شده و اهمیت جایگاه پژوهش در توسعه کشور فرمودند.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به نقش کلیدی دانشگاه‌ها در مسیر توسعه و تحول کشور، بدون شک یکی از ابزارهای توسعه و تحول در تمام نقاط دنیا توجه به امر پژوهش، خصوصا در دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی است. برای بررسی بیشتر نقش پژوهش در توسعه و آبادانی کشور به سراغ برخی از مسئولان واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد رفتیم و نقش این دانشگاه را در به‌کارگیری امر پژوهش در مسیر توسعه کشور بررسی کردیم.

احمد آذین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بیانات مقام معظم‌رهبری در دیدار با تشکل‌‌‌‌های دانشجویی مبنی بر توجه به امر پژوهش در دانشگاه‌ها و اثرات ناشی از آن گفت: پژوهش از ارکان اصلی توسعه یک کشور محسوب می‌شود که زیربنای تولید و کسب ثروت در یک سرزمین است. توسعه‌یافتگی در بسیاری از کشورها ناشی از توجه به امر پژوهش بوده و اگر سرزمینی بخواهد به خودکفایی و استقلال برسد باید در زمینه امر پژوهش سرمایه‌گذاری کرده و از پژوهشگران خود حمایت کند.

وی درباره فعالیت‌‌های دانشگاه آزاد در گسترش امر پژوهش خاطرنشان کرد: اهمیت به جایگاه پژوهش‌های کاربردی که بتواند مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند از زمان دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد مورد توجه ویژه قرار گرفته است. طرح پایش، نمونه بارز توجه به چالش‌‌ها و مسائل جامعه در قالب پژوهش بوده که چالش‌های اصلی کشور به عنوان موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار گرفته تا بتواند مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند. راه‌اندازی این طرح، انقلابی در عرصه پژوهش‌های کاربردی کشور خواهد بود که دانشگاه آزاد را پرچمدار توسعه امور پژوهشی در آموزش عالی کشور قرار می‌دهد.

آذین درباره فعالیت‌های پژوهشی در واحدهای دانشگاه آزاد اصفهان یادآور شد: واحد خوراسگان دانشگاه آزاد اصفهان نیز از جمله واحدهای دانشگاهی است که در زمینه امور پژوهشی گام‌های استواری برداشته و تولید بذر هیبریدی برای اولین بار در کشور یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی محسوب می‌شود که منجر به استقلال و خودکفایی کشور در واردات این محصول به داخل شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در ادامه خاطر نشان کرد: در واحد خوراسگان، پژوهش بر روی بذرهای 17گانه که جز محصولات مهم و ضروری کشور محسوب می‌شود متمرکز شده و پیشرفت‌های چشمگیری داشته تا جایی که مورد تایید و حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: بدون شک، استقلال در تولید بذرهای وارداتی در عرصه پژوهش دانشگاه آزاد اصفهان، یک دستاورد بزرگ در عرصه آموزش عالی است که مانع از خروج ارز از کشور برای تهیه این بذر شده و یک افتخار ملی برای ایران به شمار می‌رود.

آذین درباره مطالبات تشکل‌های دانشجویی مبنی بر بالا بودن شهریه دانشجویی دانشگاه آزاد و روشنگری در این زمینه متذکر شد: دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه خودگران است که تمام هزینه‌‌های امور پژوهشی و علمی خود را از طریق شهریه‌‌های دانشجویی تامین می‌کند. در حقیقت گرداندن دانشگاهی با این وسعت در کلیه واحدهای دانشگاهی با یک مدیریت هزینه درست اتفاق افتاده است. شهریه دانشجویی دانشگاه آزاد حتی از مدارس غیرانتفاعی هم کمتر است و بسیاری از پژوهشگران فعال در این دانشگاه با کمترین امکانات دستاوردهای بزرگی ارائه کردند که نشان از ظرفیت بالای این دانشگاه در انجام امور پژوهشی است.

آنچه مسلم است، انجام پژوهش و تحقیق یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه در سراسر جهان محسوب می‌شود؛ چرا که موجب افزایش بهره‌وری در بخش‌های اقتصادی کشور خواهد شد. پژوهش فرآیندی است که نباید از ورودی‌ها، خروجی‌ها و پیامدهای اجرای آن غافل شد. اگر توجه به این بخش گسترش یابد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد خودکفایی کشور و کسب ثروت از طریق پژوهش خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007784

وب گردی

وب گردی