قومیت و مذهب در انتخاب مقصد اردوهای جهادی جایگاهی ندارد/تامین بودجه چالش اصلی برگزاری اردوهای جهادی

مسئول گروه جهادی رویش‌های انقلاب دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در انتخاب مقصد اردوهای جهادی قومیت و مذهب جایگاهی ندارد و امسال مناطقی را انتخاب کردیم که بیشتر هموطنان اهل سنت در آن ساکن هستند.

محمد احسانی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به کارکردهای اردوهای جهادی دانشجویی گفت: برگزاری این اردوها علاوه بر اینکه خدمتی به هموطنان است به تربیت مدیران مسئولیت‌پذیر آینده نیز کمک شایانی می‌کند.

مسئول گروه جهادی رویش‌های انقلاب دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص تاریخ برگزاری اردوی جهادی دانشگاه بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دهه اول شهریورماه این اردو برگزار خواهد شد.

وی درباره انتخاب مناطق هدف اظهار کرد: امسال با بررسی‌های صورت گرفته بنا را بر این گذاشتیم که مناطق هدف حتما از استان‌های سیل‌زده کشور باشد در همین راستا 11 روستای شهر گنبد طاووس استان گلستان انتخاب شد.

احسانی با تاکید بر اینکه در انتخاب مقصد اردوهای جهادی قومیت و مذهب جایگاهی ندارد، گفت: سال‌های گذشته اردوهای جهادی در روستاهایی که ساکنان اهل تسنن و شیعه داشتند برگزار شد اما امسال مناطقی را انتخاب کردیم که بیشتر هموطنان اهل سنت در آن ساکن هستند. حدود 50 درصد مردم گنبد کاووس سنی‌نشین هستند و دلیل این انتخاب اثبات مطرح نبودن مذهب و مهم بودن دین است.

مسئول گروه جهادی رویش‌های انقلاب دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره زمینه‌های خدمت‌رسانی به مناطق محروم، بیان کرد: در این اردوی جهادی تیم‌های عمرانی، درمان، داندانپزشکی و فرهنگی شرکت دارند. اعضای تیم جهادی نیز از 100 تا 120 نفر متغیر است.

وی بودجه را اصلی‌ترین چالش برگزاری اردوهای جهادی دانست و گفت: همه ساله مبحث تامین بودجه چالش اساسی برگزار کنندگان اردوهای جهادی بوده‌است. بعد از مسائل مالی، تشکیل بدنه گروه جهادی نیز از معضلات جدی است. انتخاب منطقه هدف که متناسب با ظرفیت گروه باشد نیز بسیار سخت و مشکل‌زا است.

احسانی تصریح کرد: دانشگاه‌ها با توجه به مشکلات کسری بودجه و سیاست‌هایی که دارند نمی‌توانند به صورت کامل حمایت خود را از ادوهای جهادی داشته باشند و بیشتر هزینه‌ کارهای جهادی از کمک‌های مردمی و خیرین جمع‌آوری می‌شود.

این فعال دانشجویی عرصه سازندگی درباره میزان استقبال مردم از گروه‌های جهادی دانشجویان ابراز کرد: مردم زمانی که می‌بینند یکسری دانشجویان بخاطر آنها از تهران برای کمک آمدند، استقبال بی‌نظیری می‌کنند و نهایت همکاری را در حد توان انجام می‌دهند.

وی شناسایی ظرفیت‌های مناطق محروم را حائز اهمیت برشمرد و ابراز کرد: در سال‌های گذشته با وجود درگیری کشور با خشکسالی، کشاورزی در استان گلستان با مشکل روبه‌رو بود و بسیاری از مردم به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌ بودند اما امسال با بارش‌های مناسب کشاورزی دوباره احیا شده است که سعی می‌شود از این ظرفیت خدادادی نهایت استفاده صورت گیرد. اما تمامی این مسائل حمل بر اشتغال‌زایی دائم نیست.

احسانی اظهارکرد: با کمک کمیته امداد خمینی(ره) در روستاها به زنان در راستای یادگیری حرفه قالیبافی و اشتغال‌زایی دار قالی اجاره داده شد. همچنین با تأمین بودجه دولتی و بخش خصوصی کارخانه تأسیس شد و براساس قرارداد بعد از 3 سال که کارخانه به سودآوری رسید سهم دولت و بخش خصوصی باید برگردانده شود و مابقی آن سهم روستائیان می‌شود. کشت قارچ که امکانات اولیه زیادی لازم ندارد نیز جزء برنامه‌ها برای توسعه و اشتغال در روستاهای محروم است.

در پایان مسئول گروه جهادی رویش‌های انقلاب دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: از خیرین، اقشار مختلف مردم و مسئولین دولتی درخواست می‌کنیم حمایت‌های لازم را از دانشجویان جهادگر داشته باشند زیرا اردوهای جهادی پتانسیل انجام کارهای بزرگ و پرورش مشاغل کارآفرین را دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007785

وب گردی

وب گردی