بیمه شدن ۴ هزار روستایی فعال در صنایع دستی در سال ۹۷

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی گفت: در حوزه صنایع دستی 4 هزار روستایی فعال بیمه شده اند و درحال تلاش هستیم تا در تهران پاتوق صنایع دستی داشته باشیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی در نشست خبری به مناسبت ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی گفت: در حوزه تولید و حمایت از صنایع دستی در پایان سال ۹۷ از محل صدور مجوز‌ها موفق به ایجاد ۵۸ هزار ۵۳۷ شعبه صنایع دستی در کشور شدیم. اخذ تسهیلات روستایی نسبتا خوبی به عزیزان اختصاص دادیم برای ایحاد فرصت‌های شغلی. در حوزه بیمه صنعتگران دو اقدام را انجام دادیم ابتدا با مذاکرات با صندوق توسعه روستایی، روستائیان فعال در حوزه صنایع دستی را بیمه کردیم و چیزی نزدیک به ۴ هزار نفر در حوزه روستایی از ظرفیت‌های صندوق توسعه روستایی و عشایر استفاده کردند. در حوزه بیمه صنعتگران در مناطق شهری توانستیم بیمه صنعتگران را از سر بگیرم و در نهایت از مجموع مطالبات صنعتگران و هنرمندان برای ۸۱۲ نفر بیمه را از سر گرفتیم.

خیابان استاد نجات اللهی به پاتوق صنایع دستی تبدیل خواهد شد

محمودیان افزود: در حوزه تسهیلات از محل کمک‌های فنی تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد و ۶ ماه تنفس صرفا برای صنعتگران و هنرمندان کشور، در حوزه اصلاح قوانین صادرات تسهیل پروانه‌های بازرگانی را انجام دادیم که در نتیجه اخذ تعرفه برای کلیه صنایع دستی در کتاب صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت را انجام دادیم، فراهم کردن امکان خروج محصولات نقره از کشور از طریق پیمان سپاری بر اساس قیمت نقره خام بدون ارزش افزوده، درخواست افزایش سقف خروج کلیم تا متراژ ۴۰ متر مربع بدون محدودیت، ساماندهی بازار به نفع صنعتگران و هنرمندان که بر این اساس ورود کالای‌های صنایع دستی غیر ایرانی به کشور ممنوع شد، دستور العمل مبارزه با قاچاق صنایع دستی تدوین و ابلاغ شد.

وی در ادامه گفت: در سال ۹۷ بیش از ۲۸۹ میلیارد دلار صادرات صنایع دستی بدون احتساب صادرات فرش، صادرات چمدانی و زیور آلات بدون احتساب ارزش افزوده داشتیم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: ۱۴۴ هنرمند در ۲۹ نمایشگاه خارج از کشور را در سال ۹۷ داشتیم. در حوزه بازرگانی صنایع دستی بحث تجاری سازی صنایع دستی را شروع کردیم و در قالب این طرح بر روی طراحی بسته بندی و برند سازی صنایع دستی کار می‌شود. هدف از طرح برند سازب ارتقای حجم تولید و بالا بردن حجم سفارشات است.

در سال ۹۷ بیش از ۲۸۹ میلیارد دلار صادرات صنایع دستی بدون احتساب صادرات فرش، صادرات چمدانی و زیور آلات بدون احتساب ارزش افزوده داشتیم

محمودیان گفت: در حوزه آموزش ۷ هزار ۵۰۰ نفر در مرکز آموزش مورد آنوزش قرار گرفتند و به ۷ هزار ۵۳۶ نفر در ۳۴۸ روستا از آموزش صنایع دستی بهره بردند و در سال ۹۸ هم برنامه‌های خیلی خوبی برای آموزش و تغییر نگرش به این حوزه را خواهیم داشت.

وی گفت: در سال ۹۷ دو روستا و یک شهر در حوزه صنایع دستی ثبت جهانی شد. ثبت آباده در حوزه منبت و میبد در حوزه زیلو و روستای خراشاد در حوزه تور بافی جهانی شد و باعث شد ایران در مقام اول جهان در حوزه صنایع دستی با اختلاف فاحشی با چین قرار بگیرد.

وی افزود: در تزئین بوم گردی‌ها نیز اقداماتی انجام دادیم چرا که یادگاری‌ای مانا محسوب می‌شود.
وی گفت: تجلیل از پیشگسوتان، افتتاح فروشگاه و کارگاه ها، تور‌های بازدید از کارگاه‌ها را خواهیم داشت این برنامه‌ها تا پایان خرداد ادامه دارد.

وی گفت: مراسم روز جهانی صنایع دستی در خیابان استاد نجات اللهی برگزار خواهد شد و امیداوریم این خیابان به عنوان یک پاتوق صنایع دستی برای علاقه‌مندان این حوزه تبدیل شود.

وی اضافه کرد: فردا تفاهم نامه‌ای با بنیاد برکت برای اختصاص وام به فعالین صنایع دستی ۱۰ تا ۴۰ میلیونی با ۶ ماه تنفس و با بازپرداخت ۳۰ ماهه امضا خواهد شد.

۱۶۰ میلیارد خسارت سیل در حوزه صنایع دستی

محمودیان در ادامه درباره خسارات سیل به کارگاه‌های صنایع دستی گفت: ۱۶۰ میلیارد تومان خسارت در این حوزه وارد شد که هم در حوزه زیر ساختی و از بین رفتن تجهیزات کارگاهی و مواد اولیه بود. در استان لرستان با مشکل بیشتری مواجه هستیم چرا که مردم بیشتر در خانه‌های خود کار می‌کردند و با وقوع سیل تمام مواد اولیه را از دست دادند.


محمودیان افزود: منطقه‌ای در شهر تهران به عنوان پاتوق فرهنگی هنری شناخته شود و در جذب گردشگر تاثیر گذار باشد و فقط خیابان ویلا قابلیت تبدیل شدن به حوزه صنایع دستی را دارد. اجازه تاسیس مکان‌های صنایع دستی از این به بعد زیر نظر صنایع دستی هستند و از این پس نظارت بر روی این فروشگاه‌های صنایع دستی اعمال می‌شود. فروشگاه‌های صنایع دستی خیابان ویلا مربوط به بخش خصوصی بوده اند و قیمت‌ها را خودشان تعیین می‌کردند.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1007786

وب گردی

وب گردی