اروپا بخواهد در زمین آمریکا بازی کند ایران گزینه‌های تقابلی جدی‌تری انتخاب می‌کند

رئیس بسیج اساتید دانشگاه شهید بهشتی گفت: اروپا اگر بخواهد در زمین آمریکا بازی کند ایران به‌راحتی می‌تواند گزینه‌های جدی دیگری انتخاب کره و گام‌های تقابلی بیشتری بردارد.

سید مهدی میر ساجدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات متناقض اتحادیه اروپا در قبال ایران گفت: آن‌ها به دنبال زمان بیشتری از ایران هستند تا بتوانند کوچک‌ترین امتیازی ندهند.

وی درباره توجه زیاد دولت درباره برجام و معطوف نکردن نگاه خود به نیروی داخلی کشور ابراز کرد: دولت تمام تلاش خود را به کاربست تا برجام را به‌عنوان دستاورد بزرگ خود به سرانجام برساند و اکنون سخت است که اذعان کند به بن‌بست رسیده و نمی‌تواند کاری برای حفظ آن انجام دهد به همین دلیل با هر وسیله‌ای می‌خواهد آن را حفظ کند.

میرساجدی ادامه داد: طرفداران برجام اذعان کرده‌اند که نمی‌توان امید زیادی به اجرای برجام از سوی اروپایی‌ها داشت و ادامه این وضعیت خوشایند نیست.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی همه به این نتیجه رسیده‌اند که باید از طرف اتحادیه اروپا اقدامات جدی، عملی و سریعی برای حفظ برجام صورت پذیرد تا ما روندی را که در کاهش تعهدات خود پیش‌گرفته‌ایم کمتر کنیم. تجربه کار با اروپا درگذشته نشان می‌دهد که اگر ما فریب آن‌ها را خورده و در زمین آن‌ها بازی کنیم اروپایی‌ها اصلاً از درخواست‌های خود عقب‌نشینی نخواهند کرد.

وی در خصوص اقداماتی که می‌توان در قبال اروپا انجام داد تا آن‌ها متوجه اشتباه خود در برجام شوند گفت: اقدام متقابلی که دولت در پیش‌گرفته اگرچه که دیر بود ولی تأثیر داشت و بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اگر نتیجه رضایت‌بخش نباشد اقدامات متناسب دیگر تعریف خواهد شد. برنامه سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران یا حضور وزیر خارجه آلمان می‌تواند پیامد اقدام تقابلی ما باشد. هنگامی‌که طرف‌های مقابل بدعهدی می‌کنند و عملاً از برجام خارج‌شده‌اند انجام تعهدات یک‌جانبه ما معنا ندارد. این تصمیم باید به‌صورت قاطع به فرستادگان آن‌ها اعلام شود.

میرساجدی اذعان کرد: بزرگ‌ترین غفلتی که در برجام صورت پذیرفت وابسته کردن حل مشکلات کشور به امضای این معاهده بود و عملاً ظرفیت‌های کشور معطل ماند. دراین‌ بین دادن پیام‌های عجیب به طرف‌های مقابل، آن‌ها را به این نتیجه رساند که گویا ایران به هر قیمتی حاضر به امضای برجام است. این در حالی است که متأسفانه شروط اعلامی از سوی رهبر معظم انقلاب نیز به‌صورت عملی موردنظر واقع نشد. اکنون‌که برجام امضاشده و آمریکا بدون هیچ ضمانتی از آن خارج‌شده است، اروپا باید بفهمد اگر بخواهد در زمین آمریکا بازی کند ایران به‌راحتی می‌تواند گزینه‌های جدی دیگری انتخاب نماید.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه شهید بهشتی در پایان گفت: هیچ‌کدام از طرف‌های مقابل به تعهدهای خود عمل نکردند و همان‌گونه که بیان شد حفظ برجام به معنی انجام تعهدهای یک‌سویه ایران و عدم انتفاع از آن منطقی نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007809

وب گردی

وب گردی