باید محدودیت‌های فناوری با همکاری کشورها مرتفع شود/ هوش مصنوعی؛ اینترنت اشیا و رباتیک ارکان اصلی اقتصاد

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: انقلاب چهارم صنعتی در حال رخ دادن است و فناوری‌های هوش مصنوعی، ربات‌ها و اینترنت اشیا سه رکن اصلی اقتصاد جدید را تشکیل می‌دهند؛ چرا که این فناوری‌ها پتانسیلی هستند که به توسعه پایدار شتاب می‌بخشند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز،آرمیدا آلیس‌جابانا، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و و رئیس اسکاپ ، در آئین افتتاحیه اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه در سالن اجلاس سران در تهران با اشاره به اهمیت تکنولوژی برای نیل به اهداف توسعه پایدار، افزود: انقلاب چهارم صنعتی در حال رخ دادن است و فناوری‌های هوش مصنوعی، ربات‌ها و اینترنت اشیا سه رکن اصلی اقتصاد جدید را تشکیل می‌دهند؛ چرا که این فناوری‌ها پتانسیلی هستند که به توسعه پایدار شتاب می‌بخشند.

وی افزود: از نظر فناوری محدودیت‌هایی را می‌بینیم که باید از طریق مثلث همکاری‌های شمال-شمال و جنوب-جنوب مرتفع شود و در این راه باید توجه ویژه‌ای به تلاش‌های صورت گرفته داشته باشیم.

جابانا با بیان اینکه تاکید مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه بر همه‌گیری فناوری است، ادامه داد: در این راه باید مطمئن شویم که فقیرترین افراد هم از فناوری بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به تصویب قطعنامه‌ای در اجلاس کشورهای اسکاپ، گفت: بر اساس این قطعنامه کشورهای اسکاپ باید از فناوری برای توسعه پایدار در منطقه آسیا و اقیانوسیه استفاده کنند و ما از کشورهای عضو تقاضا داریم که بر اساس این قطعنامه اقدام به برگزاری مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه کنند.

رئیس مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه افزود: پس از تصویب این قطعنامه در سال ٢٠١٨ ایران به عنوان برگزارکننده اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه انتخاب شدو و امروز شاهد برگزاری این مجمع با حضور سایر اعضای اسکاپ در تهران هستیم.

وی گفت: ما باید اطمینان حاصل کنیم که کشورهای عضو در انقلاب چهارم صنعتی کمیته‌هایی را ایجاد کرده‌اند تا بر اساس آن تعاملات بین بخش‌های خصوصی و ذینفعان فناوری ایجاد شود؛ ما پلتفرم‌های جدیدی برای فناوری ایجاد کردیم و از کشورهای عضو درخواست شد که در برنامه‌های خود از فناوری بهره ببرند و نشان دهند که فناوری چه اثراتی در محیط زیست و جوامع دارد.

این مقام سازمان ملل افزود: کار ما ایجاد فرصت‌های برابر برای افراد عادی و فقیر در بهره‌مندی از فناوری است و در این مجمع نیز به این موضوع تاکید می‌کنیم؛ فناوری می‌تواند تأثیر مثبتی در محیط‌زیست جامعه و اقتصاد داشته باشد.

وی یادآور شد: ایجاد فرصت برابر برای استفاده همه افراد از فناوری پیشنهادی است که به نقش کشورهای عضو در این راستا می‌دهد؛ فرصتی است که ما دانش خود را منتقل کنیم؛ در توسعه پایدار، مجمع نوآوری نقش حیاتی را برای کشورهای عضو ایجاد می‌کند تا آینده خود را تأمین کنند.

اولین مجمع نوآوری آسیا واقیانوسیه از امروز، ۲۱ خردادماه به مدت دو روز به میزبانی تهران و با حضور نمایندگان فناوری و نوآوری ۵۰ کشور از جمله هند، چین، کره جنوبی، سنگاپور، روسیه، مالزی، اندونزی و نیز نمایندگانی از سازمان‌های بین‌المللی و نیز ۲۰ نماینده از آژانس‌های بین المللی تخصصی از قبیل ( یونیدو - (UNIDO یا سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، سازمان همکاری اقتصادی ( اکو- Economic Cooperation Organization ) ، سازمان همکاری شانگهای، گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه ( D۸)، مقر دائمی مرکز منطقه‌ای مدیریت اطلاعات بلایا برای آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) برگزار می‌شود.

این مجمع نوآوری به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری کمیسیون اقتصادی اجتماعی آسیا اقیانوسیه سازمان ملل (اسکاپ) تشکیل شده است.

در این رویداد فناورانه که به پیشنهاد ایران با عنوان «نقش استارتاپ‌های فناوری و نوآوری در توسعه پایدار» تدارک یافته است، نشست‌های تخصصی با موضوع «خط شیء دولت‌ها در ارتقای استارتاپ‌ها»، «زنان، نوآوری و فناوری»، «پارک‌ها و مراکز رشد فناوری»، «سرمایه‌گذاری در فناوری و نوآوری»، «نوآوری‌های برخاسته از بستر جامعه» و «تأثیر همکاری‌های جنوب - جنوب در ارتقای سطح علم، فناوری و نوآوری» در نظر گرفته شده که با حضور چهره‌های بین‌المللی در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (اینوتکس) که اکنون در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برپاست، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007872

وب گردی

وب گردی