تغییر مداوم متولی تجهیزات پزشکی آسیب‌زاست/جایگاه نامناسب ایران در تجهیزات پزشکی

ریاست هیئت مدیره انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی کشور با بیان اینکه متولی تجهیزات پزشکی هر چهار سال‌یک بار‌ تغییر می‌کند، گفت: با وجود نیازمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور، تجهیزات پزشکی‌ فاقد جایگاه مناسب است.

به گزارش‌ خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهرداد سرهنگی در نشست خبری این انجمن که در‌ حاشیه بیست‌ودومین نمایشگاه ایران هلث برگزار‌ شد، اظهار کرد: انجمن صنفی متخصصان تجهیزات پزشکی‌ در سال‌ ۹۱ با هدف پیگیری‌ و مطالبات این حوزه تأسیس شد، در پی‌ این تاسیس ما به دنبال آن بودیم که جایگاه تجهیزات پزشکی در‌کشور محکم‌‌تر شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر این انجمن دارای ۴ هزار نفر عضو است که عضویت ۲ هزار نفر از آنها تایید و برای آنها کارت عضویت صادر شده است. انجمن تجهیزات پزشکی کشور در‌۱۴‌ استان دفتر نمایندگی فعال دارد.

دبیر انجمن متخصصان تجهیزات پزشکی کشور بیان کرد: ارتقای سطح علمی دانش‌آموختگان حوزه تجهیزات پزشکی را در‌ دستور کار داریم که با هدف کمک به اشتغال آفرینی در‌این حوزه صورت گرفته است. بحث ارزیابی فناوری‌های سلامت را نیز در دستور کار داریم.

وی اظهار کرد: افرادی که در‌ رشته‌های مهندسی پزشکی و پرتو پزشکی تحصیل کرده‌اند می‌توانند از اعضای ما باشند. بحث آموزش برای ما‌ اهمیت زیادی دارد؛ همچنین بحث آموزش ارتقای تخصصی و آزاد را در یک برنامه ۶ ماهه پیگیری می‌کنیم.

سرهنگی بیان کرد: بحث رتبه‌بندی خدمات پس از فروش شرکت‌ها را در دستور کار داریم، همچنین در زمینه ارائه مشاور تخصصی در حوزه تجهیزات پزشکی و فناوری خدمات سلامت نیز فعال‌ هستیم.

وی اظهار کرد: باید مدیریت تجهیزات پزشکی در کشور بر عهده متخصصان تجهیزات پزشکی باشد از زمانی که تجهیزات پزشکی زیر نظر سازمان غذا و دارو کار می‌کند، مدیریت این بخش به عهده داروسازان و سایرین افتاده است.

سرهنگی افزود: وزارت بهداشت آیین نامه‌هایی‌ را تعیین کرده است که هر فردی باید در‌حیطه فعالیت خود کار کند؛ اما نبود مسئول فنی تجهیزات پزشکی‌ در بیمارستان‌ها حس می‌شود.

احمد مسلمی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور اظهار کرد: گردش سالیانه حوزه تجهیزات پزشکی‌ در دنیا ۴۵۰ میلیارد دلار است و پس از صنایع نظامی‌ از جمله صنایع پردرآمد در‌کشورهای جهان به شمار می‌رود گردش آن در کشور ۲.۵ میلیارد دلار‌ در سال‌ است. سهم تولیدات ما کمتر از ۲ هزارم درصد است.

وی افزود: در حال حاضر کشور کره در حوزه تجهیزات پزشکی جزو ده کشور اول است. کل صادرات تجهیزات پزشکی‌کشور ما ۲۴ میلیون دلار است. با وجود نیازمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور، تجهیزات پزشکی‌ فاقد جایگاه مناسبی است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصان تجهیزات پزشکی کشور گفت: باید بررسی کرد چگونه می‌توان یک صنعت را در یک جامعه پایدار‌ کرد، متولی تجهیزات پزشکی هر ۴‌سال‌ یکبار‌ عوض‌می‌شود در ابتدا زیر نظر معاونت درمان بوده سپس‌ زیر نظر‌ وزیر و پس از آن نیز زیر مجموعه سازمان غذا و دارو آمده است.

وی افزود: ۸۰ درصد مصرف‌کنندگان تجهیزات پزشکی‌ در کشور دولتی یا وابسته به دولت هستند. هر صنعتی که ناظر آن به یک بخش مرتبط می‌شود، با مشکل مواجه خواهد شد.

مسلمی با اشاره به اقدام وزیر بهداشت برای ایجاد قرارگاه تأمین مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی، افزود: این اقدام، ابتکار خوبی است به شرطی که در تشکیل کمیته‌های مربوطه از متخصصان تجهیزات پزشکی نیز استفاده شود. متأسفانه جایگاه تجهیزات پزشکی در این قرارگاه ضعیف دیده شده است.

سیامک بنی آدم مدیر پروژه واقعیت مجازی تجهیزات پزشکی کشور در این مراسم گفت: دنیا به سمتی می‌رود که همه چیز در دسترس‌‌تر است. در نمایشگاه مجازی هر زمانی که یک فرد اراده کند، می‌تواند از نمایشگاه‌ها بازدید کند.

وی افزود: امسال در ایران به دلیل تحریم‌ها بازدید کننده خارجی نداریم؛ اما به‌وسیله نمایشگاه واقعیت مجازی می‌توان این امر را محقق کرد. هدف ما آشنایی کشورهای خارجی با غرفه‌ها و تولید کنندگان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007873

وب گردی

وب گردی