آمار کلیدواژه تحریم در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها

تعداد ۸۷۲ مدرک از نزدیک به ۱۵۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی کشور در بازه زمانی ۹۷-۱۳۶۲، کلیدواژه تحریم را در پایگاه اطلاعات علمی ایران دربرداشته است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بر پایه جست‌وجوی کلیدواژه تحریم در پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)، از شمار ۸۷۲ مدرک شناسایی شده، سال ۱۳۹۶ بیشترین شمار (۱۷۲) را دربرداشته است و سال آغازین این مدارک به ۱۳۶۲ برمی‌گردد.
شمار سالیانه آنها تا سال ۱۳۸۵، میانگین 5.1 مدرک بوده است ولی در سال‌های بعد روند افزایشی یافته و از این شمار، ۱۰۱ پیشنهاده (پروپوزال) و ۷۷۱ پایان‌نامه و رساله (پارسا) در سه مقطع کارشناسی ارشد (۸۱۶)، دکتری حرفه‌ای (۱) و دکتری تخصصی (۵۵) نوشته شده‌اند. گروه رشته‌های علوم سیاسی، مدیریت، حقوق، اقتصاد، مهندسی صنایع، و الهیات پُرکارترین‌ها در این زمینه هستند.

در این میان، سهم دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی استان‌های تهران، یزد، قم، مازندران، و اصفهان از دیگران در پژوهش‌های انجام شده در زمینه «تحریم» بیشتر است همچنین دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه پیام نور استان تهران، دانشگاه یزد، دانشگاه خوارزمی، و دانشگاه امام صادق علیه السلام پُرکارترین دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی کشور در این زمینه هستند.

بر پایه سرفصل‌های امور سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و همچنین امور، فصل‌ها، و برنامه‌های قانون بودجه کشور، پیشنهاده‌ها و پارساهای «تحریم» از دید موضوعی در ۱۱ دسته «اقتصادی» (۳۸۳)، «سیاست خارجی» (۱۶۶)، «حقوقی و قضایی» (۸۵)، «علم، فناوری، و نوآوری» (۷۱)، «فرهنگ، هنر، رسانه، و گردشگری» (۵۲)، «دفاعی و امنیتی» (۳۵)، «اجتماعی» (۳۱)، «خدمات عمومی» (۲۱)، و «فناوری اطلاعات و ارتباطات» (۱۳)، «مسکن و عمران شهری و روستایی» (۱۳)، و «محیط زیست» (۲) جای دارد. بیشترین کارهای «تحریم» در موضوع‌های «اقتصادی»، «سیاست خارجی»، و «حقوقی و قضایی» انجام شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007901

وب گردی

وب گردی