عاملی: دانشگاه آزاد اسلامی از هدررفت استعداد جوانان کشور جلوگیری کرد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر دانشگاه آزاد اسلامی نبود، استعدادها سرریز می‌کردند و این دانشگاه توانست از پهنه وسیع جغرافیایی ایران نهایت بهره را ببرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سعیدرضا عاملی، در مراسم سی‌وهفتمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان دانشگاه آزاد اسلامی، گام دوم انقلاب اسلامی که در واحد علوم و تحقیقات در حال برگزاری است اظهار کرد: باید به خاطر اراده مصمم برای تقویت دانشگاه آزاد اسلامب تبریک بگویم. دانشگاه آزاد یک افتخار ملی و بین‌المللی است و توانسته بزرگ‌ترین دانشگاه جهان لقب بگیرد.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه آزاد اسلامی نبود، استعدادها سرریز می‌کردند و این دانشگاه توانست از پهنه وسیع جغرافیایی ایران نهایت بهره را ببرد. این ظرفیت می‌تواند تقویت شود. فضا و تجربه موفق دانسگاه آزاد اسلامی می‌تواند به بهبود روند بینجامد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به نظرم هنوز به اندازه شایسته به دانشگاه آزاد توجه نشده است. ارتباط خوب با صنعت نشان داد ظرفیت بزرگی در دانشگاه آزاد وجود دارد. مقام معظم رهبری، یک محور را برجسته کردند؛ علم به کدام چرایی پاسخ می‌دهد؟

عاملی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم پیشرفت ایرانی اسلامی را به عنوان یک محور مد نظر قرار دهیم، دانشگاه و حوزه بازوان آن هستند. فاصله عقلانیت و نیرنگ، کوتاه است.

وی افزود: به طور مثال تولید سلاح‌های کشتار جمعی محصول نیرنگ است. دنیای غرب تفاوتی بین عقلانیت معطوف به صلاح جامعه و نیرنگ قائل نشده و باعث مصیبت فراوانی شده است.

عاملی تاکید کرد: ما چاره‌ای جز گریز به اندیشه اسلامی نداریم. خالق هستی، مصلحتی را تبیین کرده که اگر به آن توجه نکنیم، تعادل را از دست می‌دهیم. توسعه پایدار محصول توسعه صنعتی بدون توجه به طبیعت بود. همچنان توسعه پایدار، خلأ اندیشه را احساس می‌کند.

وی افزود: ما فاخرترین رهبری موجود را با امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تجربه کردیم. یکی از مهم‌ترین خصوصیات رهبری حکیم انقلاب اسلامی، حکمت ایشان است. حکیم فردی است که مانع ظلم می‌شود. حکمت ریشه در تشخیص دارد و سب ایجاد تمایز میان حق و باطل می‌شود.

عاملی تاکید کرد: ایشان در دوران رهبری ۳۰ ساله خویش، علی‌رغم کارشکنی‌ها، مسیری را ترسیم کردند که مسیر سلامت و تعالی جامعه است. رهبری، جامعه را حکیمانه اداره کردند. یکی دیگر از خصوصیات ایشان، یکپارچگی و نظم فکری ایشان است و یک تعارض در رفتار ایشان مشاهده نمی‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ارزش‌های انقلاب اسلامی بر بنیانی به نام مقاومت تاکید دارد. خداوند در قرآن، کنار توحید به مقاومت تاکید دارد. مقاومت، چتری است که اگر نباشد، بلا نازل می‌شود. رهبری مدام بر ارزش‌های انقلابی و اسلامی تاکید کرده‌اند.

عاملی خاطرنشان کرد: در گام دوم انقلاب، دو نکته برجسته وجود دارد؛ نکته اول نگاه حضرت آقا به گذشته، حال و آینده است. عصاره شیوه حکمت چندین ساله ایشان در نگاه مثبت متراکم شده است. جامعه ما از آزردگی پنهانی به نام نگاه منفی رنج می‌برد.

وی افزود: مدام به دنبال آسیب‌ها هستیم. در روانشناسی، مبحثی به نام اضطراب پنهان هست که فرد استرس دارد؛ اما دلیلش را نمی‌داند. رهبری در هفت محوری که برای آینده ذکر کرده‌اند، تمام به محورهای مثبت پرداخته‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بنیان توسعه غرب، تاکید بر ظرفیت‌های خود بوده است. نظام ارجاع‌دهی غرب هم بر همین محور استوار است؛ ولی ما در برجسته‌سازی محورهای تولید شده در کشور، ضعیف هستیم.

عاملی ادامه داد: نکته بعدی در گام دوم انقلاب، دریافت روش‌شناسی است. یکی از راه‌ها برای طی مسیر، آینده‌شناسی است. باید بدانیم آینده‌اندیشی از دین آغاز شده و معصومان ما به آینده اشاره کرده‌اند. مدل‌های غربی در نهایت صد سال عمر دارند؛ اما آینده‌اندیشی دینی، مسیر را تا جهان آخرت تبیین می‌کند.

وی افزود: اهل توسل از نشانه‌ها حس می‌گیرند و درکی از آینده پیدا می‌کنند. متوسلان قدرت مسیریابی را دارند. ۱۲ واژه مختلف در قرآن کریم آمده که به نوعی ما را به نگاه اندیشمندانه به حال و آینده سوق می‌دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: مطالعات آینده‌شناسی دچار بحران شده و دلیلش هم این است که تاثیرات نوآورانه بر زندگی جمعی به شدت افزایش یافته است. به طور مثال اگر دنیای قبل و بعد از اینترنت را مقایسه کنیم، متوجه تفاوت‌ها خواهیم شد. به همین خاطر به دنبال مدل‌های روش‌شناسی جدیدی رفته‌اند.

عاملی در ادامه با اشاره به دوران ظهور امام زمان (عج) گفت: دوران ولی عصر، دوران آرامش است. رهبری هم تمام رهنمودهای خود را دانش‌مبنا و فرهنگ‌بنیان ذکر کرده‌اند. متغیر اصلی توسعه و پیشرفت ما، تضمین توحید، عدالت و توجه به آخرت است و باید آینده را بر این مبنا ترسیم کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: خواهشمندم دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ظرفیت بالا و رشته‌های گسترده، توجه ویژه‌ای به آینده داشته باشد. کشور ما باید ارزش پول ملی و درآمد سرانه خود را به بالاترین ظرفیت برساند تا ترسیم تمدن نوین اسلامی ممکن و تسریع شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007928

وب گردی

وب گردی