تولید ۴۰۰ هزار لیتر «پلاسما» در کشور

مدیرعامل سازمان انتقال خون، با اشاره به تولید ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما در کشور، گفت: برای تامین نیاز کشور دست کم باید این تولید دو برابر شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی اکبر پورفتح الله در سی و هشتمین اجلاس مدیران انتقال خون کشور، بر اهدای مستقیم مشتقات خون از طریق فرزیس تاکید کرد و افزود: ادارات کل انتقال خون واسطه اهدا کنندان داوطلبی هستند که برای رسیدن به کفایت و سلامت خون پیوسته مورد نیاز سازمان و سرمایه‌های معنوی ما هستند.

وی، اهدا کنندگان و بخش‌های مرتبط را خط مقدم سازمان و مهم‌ترین بخش دانست و تاکید کرد: چه تکریم اهدا کنندگان چه مزایای بخش اهدا کنندگان باید رضایت بخش و مشوق و شایسته این عزیزان باشد و اتاق هیچ مدیری نباید امکانات بیشتری از بخش اهدا کنندگان خون داشته باشد.

پورفتح اله بر اهمیت خوش رویی کارکنان بخش خونگیری تاکید کرد و گفت: این بخش باید با نشاط ترین قسمت ادارات باشد.

وی با اشاره به جشنواره فرهنگی هنری سازمان انتقال خون که هر سال از روز جهانی اهدا کنندگان تا سالروز تأسیس سازمان و روز ملی اهدای خون برگزار می‌شود، افزود: این برنامه فرصتی است برای تولید محتوا در قالب‌های متفاوت و جذاب و مشارکت دادن هنرمندان کشور در فرهنگسازی اهدای خون.

مدیر عامل سازمان انتقال خون در ادامه به کاهش نیاز کشورهای دنیا به خون کامل طی سال‌های اخیر و اهمیت یافتن فرآورده‌های خون و اهدای مستقیم مشتقات پلاسما به روش فرزیس اشاره کرد و گفت: در دنیا اهدای مشتقات خون به روش فرزیس در حال افزایش است و دریافت خون کامل رو به کاهش نهاده است.

با کاهش نیاز به خون کامل مصرف فرآورده‌های مشتق از پلاسما و IVIG در مصارف انسانی روبه افزایش است زیرا علم پزشکی به نقش آن در تنظیم ایمنی پی برده است

وی با اشاره به روند کاهشی اهدای خون کامل در کشورهایی چون آمریکا و کاهش میزان نیاز به خون به خاطر مدیریت خون بیمار، افزود: با کاهش نیاز به خون کامل مصرف فرآورده‌های مشتق از پلاسما و IVIG در مصارف انسانی روبه افزایش است زیرا علم پزشکی به نقش آن در تنظیم ایمنی پی برده است و از سویی بیماری‌های خود ایمنی در دنیا رو به افزایش است. همچنین شواهدی از تأثیر این محصول در درمان و جلوگیری از زوال عقل وجود دارد که اگر سازمان غذا و داروی آمریکا درمان با آن را تأیید کند، دنیا با بحران IVIGمواجه می‌شود چون دنیا با پدیده سالمندی جمعیت روبه رو است.

پورفتح اله با اشاره به تولید ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما گفت: برای تأمین نیاز کشور دست کم باید این تولید دو برابر شود و طبق دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های منطقه‌ای و جغرافیایی باید هر منطقه برای داروهای پلاسمایی مورد نیاز خود از پلاسمای همان منطقه استفاده کند.

وی با اشاره به حرکت سازمان انتقال خون به سمت پلاسما و فرزیس گفت: برای درمان بیماری‌های مربوط به خون‌های کمیاب در آینده نزدیک گلبول قرمز نیز به روش فرزیس دریافت خواهد شد.

پورفتح اله تاکید کرد: اهدای خون به روش فرزیس باید در ادارات کل نهادینه شود و روی آن سرمایه گذاری کنید.

وی از تعهد سازمان به تولید ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما به این روش تا سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: بهتر است روی مراکز جامع در مناطق پر جمعیت تمرکز شود و از گسترش انتقال خون در شهرهای کوچک و کم بازده خود داری کنید زیرا این کار معقول، منطقی و مقرون به صرفه نیست.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با تاکید بر تمرکز گرایی گفت: هم اکنون انجام تست‌ها در ۹ مرکز منطقه‌ای انجام می‌شود و تولید فرآورده‌ها هم به این سمت پیش می‌رود و لازم است این کار تحت استانداردهای خاص و به صورت انبوه و صنعتی انجام شود و لازمه آن وجود مراکزی با استانداردهای بالا است و وجود ۴ تا ۵ مرکز با این ویژگی کفایت می‌کند.

وی به طرح ساماندهی و آزمایش و غربالگری اهدا کنندگان بار اول و نقش آن در سلامت خون اهدایی و رسیدن به ریسک صفر انتقال خون اشاره کرد و گفت: این برنامه باید در استان‌ها گسترش یابد.

پورفتح اله از نبود رخدادهای مثبت در ۱۶ استان اجرا کننده این طرح خبر داد و گفت: ۳ استان نیز هیچ رخداد هپاتیت B گزارش نکرده اند و در ۳ استان دیگر نیز هیچ مورد هپاتیت C پس از اجرای این طرح گزارش نشد.

وی تاکید کرد: رسیدن به ریسک صفر آرزویی است که انتقال خون‌های دنیا در پی آن هستند و امید است ما از اولین کشورهایی باشیم که توانسته ایم به آن دست یابیم.

پورفتح اله همچنین از بازیافت ۵۰ درصد پلاسمای خون‌های اهدایی در ایران خبر داد و گفت: تولید پلاسمای ایران باید به سمت تولید خمیر پلاسمایی برود و این کار افزایش ارزش افزوده و امکان انتخاب بهترین پالایشگر با توجه به محصول مورد نیاز رادر پی داردو بدین ترتیب دست یابی به صنعت پلاسما در ایران ساده‌تر می‌شود.

وی به مدیران استانی توصیه کرد تولید خون را با توجه به تأمین شبکه خونرسانی کشور در نظر داشته باشند نه تنها رفع نیاز استان خود.

گسترش استانی پذیره نویسی سلول‌های بنیادی با توجه به اهمیت ویژگی‌های ژنتیکی بومی، تولید پلاسمای اختصاصی، اهمیت به آموزش و پژوهش و توجه و پایش و تحلیل اطلاعات مربوط به اهدا کنندگان و بیماران در استان‌ها از دیگر مواردی بود که پورفتح اله به آن اشاره کرد.

وی همچنین در خصوص مأموریت‌های نوین سازمان افزود: پذیره نویسی سلول‌های بنیادی ۱۰۰ هزار داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی، دسترسی به آزمایشگاه سازگاری نسجی با تاییدیه بین المللی و روش جدا سازی سلولی معتبر سازی شده، متمرکز سازی آزمایش‌های سلامت، ساماندهی اهدای پلاسمای اختصاصی از دیگر برنامه‌های پیش روی سازمان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007975

وب گردی

وب گردی