طهماسب کاظمی: مسیر جدید دانشگاه آزاد در راستای کسب درآمد غیر شهریه ای است

مسئول تمشیت امور مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ۱۳ هزار و ۲۴ نفر در دکتری تخصصی ثبت نام کرده بودند که واحد‌های دانشگاه آزاد ظرفیت پذیرش ۱۰ هزار نفری در مقطع دکتری دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بهروز طهماسب کاظمی مسئول تمشیت امور مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در دومین روز اجلاس سی و هفتمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، با اشاره به روند پذیرش دانشجو در دانشگاه اظهار کرد: ۱۳ هزار و ۲۴ نفر در دکتری تخصصی ثبت نام کرده بودند که واحد‌های دانشگاه آزاد ظرفیت پذیرش ۱۰ هزار نفری در مقطع دکتری دارند.

وی افزود: ظرفیت کارشناسی ارشد بین سال ۹۵ و ۹۶ کاهش داشته است که با توجه به کاهش متقاضی ممکن است در این مقطع افت داشته باشیم. در مقطع دکتری حرفه‌ای شاهد افزایش جذب در‌ رشته دامپزشکی بودیم. در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته نیز با سیر نزولی مواجه بودیم. سال گذشته اعلام کرده بودند کاردانی پیوسته ممکن است تکرار نشود و جذب در این حوزه نداشته باشیم اما با تمهیدات در نظر گرفته این امر دوباره محقق خواهد شد.


وی ادامه داد: در کاردانی ناپیوسته نیز شاهد افزایش بودیم که مربوط به نیمه دوم سال است و توانسته ایم دانشجوی بیشتری جذب کنیم. دانشگاه مسیر جدیدی در راستای کسب درآمد غیر شهریه‌ای را آغاز کرده است اما باید قبول کنیم وابسته به شهریه هستیم. درپایان سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ پیش‌بینی می شود کاهش درآمد شهریه به میزان ۶۴۶ میلیون تومان باشد.

مسئول تمشیت امور مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای جذب بیشتر دانشجو باید به بحث افزایش کیفیت توجه بیشتری داشته باشیم. باید این مسیر را طوری طراحی کنیم که به سهل‌ترین روش ممکن دانشجو فرآیند ثبت‌نام را برگزار کرده و‌ اموری انجام دهد که در دانشگاه آزاد اسلامی بماند و ادامه تحصیل کند.

وی افزود: باید از سایر دانشگاه‌های شهریه پرداز موفق، الگو برداری کرد.

طهماسب کاظمی با اشاره به اقدامات ستاد در زمینه افزایش جذب دانشجو بیان کرد: خواهشمندم روسای واحد بخش‌نامه هدایت تحصیلی را در دستور کار خود قرار دهند. باید از همه ظرفیت‌های قانونی موجود به منظور افزایش جذب دانشجو اقدام کنیم. در مرکز سنجش و پذیرش ساز و کاری فراهم شده است که بر اساس آن زمان ثبت‌نام فرد در سامانه کاهش یافته و دسترسی واحدهای دانشگاهی به اطلاعات ثبت‌نام بهبود یافته است.

وی اضافه کرد: آمار جذب داوطلبان آزمون‌های تحصیلات تکمیلی دکتری تخصصی در سال ۹۸ به ۱۴۹ هزار و ۵۰۲ نفر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود آمار داوطلبان در مقطع کارشناسی ارشد حدود ۴۹۶ هزار نفر برسد.


مسئول تمشیت امور مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تعداد داوطلب مجاز به انتخاب رشته در آزمون تخصصی سال ۹۸ به ۱۴۹ هزار و ۵۰۲ نفر بوده است که تعداد داوطلبان شرکت کننده در انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی به ۵۵ هزار و ۸۹ نفر رسیده است. تعداد افراد دعوت شده به مصاحبه ۳۲ هزار و ۱۹۸ نفر در آزمون دکتری تخصصی سال ۹۸ بوده است. در این آزمون ۷۳۷ رشته محل رقابتی وجود داشت. بر اساس تمهیدات انجام شده به احتمال زیاد مصاحبه‌های آزمون دکتری تخصصی در نیمه دوم تیرماه و به صورت متمرکز در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

کد خبر: 1008024

وب گردی

وب گردی