راهکارهایی برای تأمین امنیت استفاده از اینترنت اشیا

از جمله فناوری‌هایی که در سال های اخیر توسعه قابل توجهی داشته و در آینده نیز بسیار گسترش خواهد یافت، «اینترنت اشیا» است که باید برای تامین امنیت این فضا و همچنین تجهیزات متصل به آن نکاتی را مورد توجه قرار داد. مسائلی که در این مقاله به برخی از آنها اشاره می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در سال های گذشته شاهد افزایش شدید تعداد تجهیزات متصل به اینترنت بوده ایم، پس از آن که تعداد دستگاه های متصل به اینترنت در سال 2015 به حدود 15 میلیارد رسید، این تعداد در سال گذشته میلادی به 23 میلیارد دستگاه افزایش یافت. ارزیابی های انجام شده حاکی از آن است که در سال 2020 این مقدار در آستانه 30 میلیارد دستگاه قرار خواهد گرفت و با ورود به سال 2025 شاهد اتصال بیش از 75 میلیارد دستگاه به شبکه جهانی اینترنت خواهیم بود.

با این حال برخی این افزایش تجهیزات متصل به اینترنت را طبیعی می دانند؛ ولی ما نباید فراموش کنیم که اتصال تعداد زیاد تجهیزات اینترنت اشیا و انتشار آن در فضایی که در بسیاری از اوقات غیر قابل کنترل و پیچیده است، چالشی امنیتی به شمار می رود که نمیتوان به آن بی اعتنایی کرد.

چالش های امنیت اینترنت اشیا:

همگانی بودن اینترنت اشیا یکی از مشکلات امنیتی پیچیده این فناوری است. به‌ویژه نگرانی‌های حریم خصوصی که کاربران را در معرض خطرات فراوانی قرار می‌دهد. از جمله این خطرات می توان به حملات سایبری، سرقت هویت و کلمات عبور اشاره کرد که زمینه را برای نقض امنیت فراهم می کند. حفره های موجود در اینترنت می تواند مورد استفاده مجرمان در فضای مبهم و تاریک مجازی قرار گیرد تا از راه دور به تجهیزات متصل به اینترنت راه یافته و در آنان اخلال ایجاد کنند. حمله محروم ‌سازی از سرویس (DDoS) که در سال 2016 صورت پذیرفت و توانست بر خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا در سراسر جهان تاثیر گذارد به منزله زنگ خطری در این عرصه بود و به عنوان نشانه ای از تهدید امنیتی علیه تجهیزات مبتنی بر اینترنت اشیا ظاهر شد.

امنیت اینترنت اشیا چیست؟

امنیت اینترنت اشیا تلاش می کند از تجهیزات و شبکه های متصل به اینترنت اشیا (IoT) در سراسر جهان حفاظت کند و با انجام اقدامات پیشگیرانه و راهنمایی های لازم تقویت امنیت اینترنت اشیا را تضمین نماید. امنیت اینترنت اشیا همچنین آسیب پذیری ناشی از حملات کاربران ناشناخته را کاهش می دهد. در ذیل به برخی از راهکارهایی که اجرای آنها به افزایش امنیت اینترنت اشیا منجر می شود اشاره می‌شود:

1- نشر تحلیل‌های ارائه شده در عرصه اینترنت اشیا:

انجام تحلیل‌های امنیتی تا حد زیادی می تواند نقاط ضعف و مسائل امنیتی که شرکت ها را در معرض تهدیدات احتمالی ناشی از اینترنت اشیا قرار می دهد کاهش دهد. این استراتژی شامل جمع آوری اطلاعات، ارتباط آنان با یکدیگر و تحلیل آنها از منابع متعدد می شود. با استفاد از این تحلیل ها به موسسات برای کاهش تهدیدات احتمالی و جلوگیری ریشه ای از آنها کمک می کند.

2- اهمیت زیر ساخت کلید عمومی (PKI)

زیر ساخت کلید عمومی شامل مجموعه ای از سیاست ها، نرم افزارها، سخت افزارها و دستورالعمل های لازم برای مدیریت و توزیع صدور و ابطال گواهی های دیجیتال می شود. PKI رمزگذاری داده های ورودی در فرایند عملیات رمز گذاری متقارن و نامتقارن را تضمین می کند. در عملیات رمزگذاری غیر متقارن، رمزگذاری و شکستن رمز با یک کلید انجام می شود در حالی که در عملیات رمزگذاری متقارن برای رمز گذاری داده ها و شکستن رمز از کلیدهای مختلفی استفاده می شود. زیر ساخت کلید عمومی، امنیت عملیات حفاظت از محرمانه بودن داده ها را تامین کرده علاوه بر آنکه سرقت داده ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

3- حفاظت از ارتباطات میان تجهیزات متصل:

کاملاً روشن است که اینترنت اشیا اساساً مبتنی بر ارتباطات مشترک میان تجهیزات متصل است و هنگامی که این ارتباط دچار اختلال شود می تواند در نهایت به از میان رفتن کامل ارتباطات و بی فایده شدن تجهیزات منتهی شود. برای تضمین سلامت این ارتباطات باید از رمزگذاری ارتباط استفاده شود. این اصل مربوط به ارتباطات تجهیزات دارای رابط کاربری می شود.

4- تضمین امنیت شبکه:

تجهیزات اینترنت اشیا با سیستم های پس زمینه ای که عملاً از طریق شبکه اینترنت اشیا به شبکه اینترنت جهانی متصل هستند ارتباط دارد، این سیستم ها نقش مهمی در عملکرد صحیح تجهیزات اینترنت اشیا ایفا می کنند. برای حفاظت از ادامه کار تجهیزات متصل به اینترنت اشیا نیاز مبرمی به ایمن ماندن شبکه اینترنت اشیا از طریق انتشار و استقرار تمهیدات امنیتی وجود دارد. جلوگیری از نفوذ، دیوار آتش، نرم افزارهای ضد ویروس از جمله اقداماتی است که به امنیت شبکه اینترنت اشیا کمک می کند.

5- مدیریت به‌روز‌رسانی:

به‌روز‌رسانی یک روند منظم و سازمان یافته برای تامین امنیت است که از سوی شرکت های سازنده محصول ارائه می شود. برای به‌روز‌رسانی ممکن است شما به تهیه پشتیبان از داده ها نیاز داشته باشید؛ چرا که ممکن است برخی تجهیزات به خصوص دستگاه های قدیمی از به‌روز‌رسانی داده‌ها پشتیبانی نکنند. به همین دلیل لازم است ارائه نسخه های به روز شده برای دستگاه خود را دنبال کنید.

6- افزایش امنیت وب و گوشی تلفن همراه با نرم‌افزارهای ابری

تجهیزات اینترنت اشیا از طریق وب یا گوشی تلفن همراه برای دسترسی به داده ها و تحلیل آنها از نرم افزارهای ابری استفاده می کنند، در این خصوص مساله مهم ارائه راهکاری ایمن‌تر برای تامین امنیت اینترنت اشیا ضروری است. لذا باید از تایید هویت های دو مرحله ای که لایه های امنیتی بیشتری دارد و همچنین کلمات عبور ایمن تر برای تایید نرم افزارهای کاربردی استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008074

وب گردی

وب گردی