آموزش‌‌ در رشته‌های علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی مجازی می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: آموزش‌ در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در رشته‌های علوم پایه به سمت الکترونیک شدن و مجازی‌ کردن پیش‌می‌رود تا ۱۵ دانشگاه پزشکی‌، ۵ دانشکده دندان‌پزشکی و ۳ دانشکده دارویی در سطح کشور به صورت یکنواخت رشد کنند.

سید علی ابطحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به جزئیات ماموریتی که دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران پیگیری می‌کند، گفت: ماموریت ما و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در حوزه سلامت است. همان طور که می‌دانید حوزه سلامت حوزه بسیار گسترده‌ای است، در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و واحد تهران غرب تفاهم نامه ای با یکدیگر منعقد کرده‌اند تا پژوهش‌های خود را در موضوعات سلامت پیگیری کنند. همچنین پایان‌نامه‌ها ‌ و تحقیقات این واحدها باید در حوزه سلامت انجام شود.

وی ادامه داد: سلامت مقوله‌ای است که درصد کمی از آن با حوزه پزشکی و تجهیزات آن در ارتباط است و بخش عمده آن به شیوه و شرایط زندگی افراد بر‌می‌گردد، بخشی از مسائل این حوزه نیز به خارج از حوزه بهداشت و درمان مرتبط است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: مدت‌ها آرزو می‌کردیم که دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند با دانشگاه‌های غیرپزشکی تفاهم‌نامه‌ای داشته باشند و نظام موضوعاتی تبیین کنند و بر اساس آن، بتوانند حوزه سلامت را از جهات مختلف، بررسی کنند و تحقیقات و پژوهش‌های خود را بر این اساس سمت و سو دهند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در نظام موضوعات مشترک بین واحد تهران غرب و دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران حدودا ۲ هزار موضوع در زیر مجموعه سلامت تعریف شده است که دانشجویان می‌توانند بر اساس این موضوعات، پژوهش‌های خود را انتخاب و با کمک استادان آن را پیش ببرند.

ابطحی با اشاره به میزان رشد رشته‌های پزشکی در کشور گفت: میزان رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی‌ در‌ کشور، مناسب بوده است و در هر مقطع زمانی، آخرین دستاوردهای علمی مطرح شده است. همچنین تربیت دانشجویان دکترای حرفه‌ای و ایجاد رشته‌های تخصصی با توفیق خوبی به‌روز شده است. علی‌رغم اینکه در سال‌های اول انقلاب در زمینه پزشکان عمومی با مشکلاتی مواجه شده بودیم؛ اما در حال حاضر به خودکفایی علمی واقعی و خوبی رسیده‌ایم. همچنین تفکر عقلانیت و آینده‌نگری که در وزارت بهداشت وجود داشت منجر شد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی دانشجو جذب کرده و پزشکان حرفه‌ای فارغ‌التحصیل از این دانشگاه‌ها نیز موفق شده‌اند نیاز کل کشور و جامعه را رفع کنند.

وی افزود: در بازه زمانی اوایل انقلاب تا پایان دهه اول، ما برای عمل‌های جراحی قلبی-عروقی و ناهنجاری‌های شکمی، مجبور به اعزام بیماران به خارج از کشور بودیم‌؛ اما در حال حاضر، سخت‌ترین عمل‌های جراحی قلب حتی در شکم مادر نیز در داخل کشور انجام می‌شود. ناهنجاری‌های قلبی‌کودکان نارس که وزن پایینی دارند، در بخش‌های جراحی قلب بیمارستان‌های کشور انجام می‌شود‌.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: در حال حاضر بر اساس برنامه چند ساله دانشگاه آزاد که بستر‌های رشد طبق آن پیش می‌رود،‌ طی ۲ سال گذشته شاهد ارتقای آموزش و پژوهش در حوزه پزشکی بودیم، همچنین در امور فرهنگی حوزه پزشکی با نگاه آینده‌نگرانه‌ در قالب یک دانشگاه حل مسئله و اجتماعی پیش می‌رویم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ما تمامی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها و شاخص‌های اعتباربخشی وزارت بهداشت را یک به یک پیاده می‌کنیم و پیش می رویم، نمی‌توان گفت همه شاخص‌ها را به حد مطلوب رسانده‌ایم؛ اما در این مسیر در اعتباربخشی درمانی و آموزشی پیش می‌رویم‌.

ابطحی تاکید کرد: در حال حاضر براساس مجوز‌ها و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، آموزش‌های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در رشته‌های علوم پایه به سمت الکترونیک و مجازی‌ کردن پیش‌می‌رود تا ۱۵ دانشگاه پزشکی‌، ۵ دانشکده دندانپزشکی و ۳ دانشکده دارویی دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور به صورت یکنواخت رشد کنند و بتوانند از آخرین منابع و علوم روز استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008126

وب گردی

وب گردی