واکسن های جدید مانع انتقال بیماری از مادر به فرزند می شوند

محققان دانشگاه «دوک» با کشف یک فرایند سلولی جدید، خبر از تولید واکسن هایی می دهند که می تواند ایمنی و تاثیرگذاری بیشتری را برای مادران باردار و نوزادها به همراه بیاورد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعه جدید یک روش ناشناخته مربوط به پادتن ها را به طور کامل آشکار کرده است؛ روشی که مربوط به انتقال پادتن ها از مادر به جنین است. به کمک اکتشافات جدید می توان در آینده زمان و چگونگی انتقال و پخش شدن پادتن ها را کنترل کرد.

دکتر «سلی پرمار»، پزشک کودکان و عضو موسسه واکسن های انسانی دانشگاه «دوک» دراین باره می گوید: « همیشه در همه جای جهان این فرض وجود داشته است که هنگام انتقال پادتن ها از مادر به جنین، همه واکسن ها از احتمال شانس یکسانی برای انتقال برخوردار بوده اند. این بدان معنا بود که ما نمی توانستیم یک نوع پادتن خاص را انتخاب کنیم و به خواسته خودمان زمان و مقدار مورد نیاز انتقال آن به جنین را تعیین نماییم.»

پرمار و همکارانش، جمعیتی از زنان باردار اهل دو کشورهای «ایالات متحده» و «مالاوی» که آلوده به ویروس HIV بودند را مورد بررسی قرار دادند و این بررسی ها، موجب یافتن یک شرایط منحصر به فرد برای توضیح فرآیندی خاص شده است؛ فرآیندی که می تواند موحب جلوگیری از عوامل بیماری زایی شود که باعث به وجود آمدن بیماری های نظیر سیاه سرفه، کزاز، آنفولانزا و دیگر موارد مشابه می شوند.

محققان در این تحقیقات یک نوع مولکول شکر را شناسایی کرده اند که با گیرنده های جفتی ارتباط برقرار می کند. کشفی که در گذشته هیچ اطلاعاتی درباره آن در دسترس نبوده و می تواند نقشی کلیدی را در نظم بخشیدن به عمل واکسینه بانوان باردار ایفا کند. وجود این یافته ها در زنان بارداری که پیشتر بر روی آن ها بررسی هایی انجام شده و بیماری خاصی نیز نداشته اند، تایید شده است.

پرمار ادامه می دهد:" ما نشان داده ایم که انتقال پادتن ها از مادر به فرزند به طور متفاوت و متحیرکننده ای تنظیم می شود. به طور کل این بینش جدید می تواند طراحی و ساخت واکسن برای انواع بیماری های عفونی را بهبود بخشد."

دیوید مارتینز، دانشجوی دکترا و یکی از محققین این پروژه در این باره می گوید:" یافته های ما در واقع به مانند نقشه ای برای انتقال پادتن ها از مادر به جنین است. ما امیدواریم اکتشافات ما در رابطه با جلوگیری از ابتلای نوزاد به بیماری های عفونی در زمانی که او در آسیب پذیرترین حالت خود قرار دارد، مفید واقع شوند.

باید دید در حالی که بیماری های ویروسی و عفونی به مانند ایدز روز به روز بیشتر جامعه جهانی را فرا می گیرند، می توان به کمک فرآیند واکسیناسیون جدید، مانع انتقال کامل این بیماری ها از مادر به نوزاد شد یا خیر.

لازم به ذکر است هزینه انجام این تحقیقات را موسسات بهداشت کودکان و موسسه جهانی آلرژی و بیماری های عفونی به طور مشترک تامین کرده اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008176

وب گردی

وب گردی