توسعه زیر ساخت‌های علم و فناوری؛ هدف برگزاری کارگاه بین‌المللی سیاست‌گذاری ترویج علم

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به تشریح جزئیات برگزاری کارگاه بین‌المللی سیاست‌گذاری در ترویج علم و فناوری و نوآوری پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وحید احمدی رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در نشست خبری کارگاه بین‌المللی سیاست‌گذاری در ترویج علم و فناوری و نوآوری که ظهر امروز برگزار شد، گفت: در تاریخ 26 جولای 2018 نامه پیشنهاد برگزاری کارگاه سیاست‌گذاری ترویج علم از طرف این مرکز و کشورهای غیرمتعدد و سایر کشورها در حال توسعه مطرح شد.

وی در ادامه به اهداف این کارگاه اشاره کرد و افزود: شناسایی سیاست‌های پژوهشی مشترک کشورهای عضو مرکز و شناسایی موضوعاتی برای تحقیق و فرصت های مالی مشترک از جمله اهداف این نشست به شمار می‌رود.

احمدی در خصوص محورهای این کارگاه گفت: کارگاه سیاست‌گذاری ترویج علم در زمینه شناسایی راهبردهای آموزشی برای ترویج علم و فناوری و توسعه زیر ساخت های این حوزه برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در این نشست 16 کشور از جمله کلمبیا، اندونزی، سریلانکا، توکو، فلسطین، کوبا، نیجریه، مالزی، میانمار، زیمباوه، زامبیا، هند، پاکستان، کریس، یونان و کامبوج حضور دارند. برگزاری این کارگاه مقدمه‌ای برای اثرگذاری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است. با توجه انتخاب مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به عنوان نهاد میزبان کرسی ترویج علم یونسکو، این کارگاه می‌تواند شروع خوبی برای فعالیت‌های بین‌المللی باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اینکه شرکت‌کنندگان از ۲۰ کشور جهان در این کارگاه بین‌المللی شرکت می‌کنند، افزود: هدف از برگزاری این کارگاه ترویج علم در کشورهای در حال‌ توسعه و ترسیم نقشه راه آینده سیاست‌گذاری علم و فناوری برای این کشورها است.

مشاور وزیر اضافه کرد: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با همکاری مرکز علم و فناوری جنبش عدم تعهد (NAM S&T)، کارگاه بین‌المللی سیاست‌گذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری را در تاریخ ۲۷ الی ۲۹ خردادماه در تهران برگزار می‌کند.

احمدی، ترویج علم را یکی از موضوعات اساسی در دنیا مطرح کرد و یادآور شد: ما در این حوزه به دنبال این موضوع هستیم که آیا حوزه علمی به عنوان لایه جدا شده از جامعه است و یا لایه‌ای در تعامل با جامعه به شمار می‌رود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور یکی از دلایل توسعه‌یافتگی کشورها را درهم آمیختگی لایه‌های علمی با بدنه جامعه دانست و خاطر نشان کرد: در غیر این صورت جامعه علمی به فعالیت‌های تحقیقاتی خود ادامه می‌دهد و در نتیجه توسعه‌یافتگی به جامعه منتقل نمی‌شود و در مقابل نیز مردم با شبه علم و خرافه مواجه می‌شوند، از این‌رو در کشورها تلاش می‌شود تا یافته‌های علمی به سمت زندگی مردم هدایت شود.

وی بررسی نقشه راه‌های سیاست‌گذاری علم و فناوری را از موضوعات اصلی این کارگاه نام برد و افزود: در پنل‌های این کارگاه نقشه راه‌های کشورهای مختلف از جمله ایران و هند مورد بررسی قرار می‌گیرند و از آنجایی که کشورهای عضو در یک سطح نیستند، تجربیات کشورهای پیش‌رو در این زمینه به اشتراک گذاشته خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008197

وب گردی

وب گردی