تلفیق نیاز‌ جامعه و رشته‌های تراز اول دانشگاه‌ها در آینده محقق می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت:‌ در وزارت علوم بحث شناسایی نیاز‌های جامعه در دستور کار قرار گرفته و مشغول به انجام است؛ اما بحث ت2لفیق نیاز‌های جامعه و رشته‌های تراز اول دانشگاه‌ها باتوجه به سمت‌وسوی مثبتی که گرفته، در سال‌های آینده محقق خواهد شد.

وحید احمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به جزئیات طرح آمایش آموزش عالی اظهار کرد: بحث آمایش آموزش عالی از برنامه اساسی کشور است که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز ابلاغ شده است. در حال حاضر چند سالی است که این طرح در وزارت علوم با جدیت پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد:‌ یکی از پروژه‌هایی که مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در آن دخیل است، حوزه آمایش آموزش عالی به شمار می‌رود که در آن مباحث مدیریت و برنامه‌ریزی پیگیری می‌شود. در حقیقت ما باید نیاز‌های جامعه را شناسایی کنیم و برنامه آینده‌ای که نیازمند‌یم در آن راستا پیش برویم را تدوین کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت:‌ در طرح آمایش آموزش عالی رشته‌های مورد نیاز جامعه بررسی شده است، همچنین به بحث رشته‌هایی که باید از تعداد دانشجویان آن کاسته شود نیز پرداخته شده است. براساس این طرح باید برخی اصلاحات در دروس صورت گیرد و برخی رشته‌های جدید و رشته‌های بین رشته‌ای نیز تاسیس شود.

وی بیان کرد: بر اساس این طرح باید روش‌های آموزشی خود را اصلاح کنیم. همچنین بحث‌های ماموریت‌گرا شدن پروژه‌های دانشجویی باید در دستور کار قرار گیرد و در این مسیر محکم‌تر پیش برویم.

احمدی افزود: اقداماتی که پیش‌تر به آن اشاره شد، در قالب طرح آمایش آموزش عالی آغاز شده است؛ اما تحقق یافتن این طرح به صورت کامل کمی زمان می‌برد. پس نمی‌توان گفت به سیاست‌گذاری‌های علمی در زمینه انتخاب داوطلبان بر اساس نیاز جامعه توجه نمی‌شود؛ همچنین نمی‌توان این موضوع را استنباط کرد که تمامی برنامه‌هایی که به آن اشاره شد، کاملا بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده این طرح پیش می‌رود.

وی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه برنامه آمایش آموزش عالی آغاز شده است و با جدیت پیگیری می‌شود و بر اساس آن تعدادی از رشته‌های دانشگاهی نیز بازنگری شده است. در وزارت علوم نیز بحث شناسایی نیاز‌های جامعه در دستور کار قرار گرفته و مشغول به انجام است؛ اما بحث تلفیق نیاز‌های جامعه و رشته‌های تراز اول دانشگاه‌ها با سمت‌و سوی مثبتی که گرفته است در سال‌های آینده محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008236

وب گردی

وب گردی