چرا خنداندن مردم در تلویزیون سخت شده است؟

یک نویسنده سریال‌های طنز علت کاهش چنین آثاری در تلویزیون را نبود کارگردان طنز حرفه‌ای عنوان کرد و در عین حال از دشواری خنداندن مخاطب گفت.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، آزیتا ایرایی نویسنده سریال‌هایی چون «شبکه سه و نیم» (ساخته داریوش کاردان) و «شب‌های برره» (ساخته مهران مدیری)، «هشت‌و نیم دقیقه» و مجموعه «دلدار» برادران محمودی که در رمضان امسال از شبکه دو سیما به روی آنتن رفت، درباره علت رواج خشونت در سریال‌های تلویزیونی و به ویژه پرداختن به موضوعاتی چون قتل و مصیبت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: انتخاب زمان پخش سریال‌ها همواره به دست مدیران تلویزیون است و آنها هستند که تصمیم می‌گیرند چه سریالی پخش شود؛ البته سریال «دلدار» پیش از پخش نیز عنوان شده بود که برای مناسبت رمضان است و قرار است در این ایام پخش شود، اما من نویسنده در جریان قصه سریال‌های دیگر نیستم و این نکته باید توسط مدیران بررسی شود. اینکه تم سریال‌های دیگر چیست من هم اگر جای مدیران بودم ترجیح می‌دادم از میان سریال‌هایی که با محتوای خشونت پخش می‌شود یک کار طنز انتخاب و پخش کنم.

نویسنده دلدار در ادامه گفت: من خودم به عنوان نویسنده کارم را با طنز شروع کردم کارهایی مثل شبکه سه و نیم و برخی از اپیزودهای شب‌های برره مهران مدیری؛ اما به عنوان نویسنده طنز اگر طرحی هم داشته باشم نمی‌دانم چه کسی قرار است کارم را بسازد. کارگردان سریال طنز نقش مهمی در بهتر شدن کار دارد. کارگردان‌هایی که کمی شناخته‌شده‌تر هستند، مثل آقایان مدیری و عطاران نویسندگان خودشان را دارند اما کارگردانان دیگری که برای تلویزیون کار می‌کنند سلیقه‌شان برای کارگردانی طنز متفاوت است و من جرأت ندارم متن سریال طنزم را به کسی بدهم که نمی‌شناسم یا کار موفقی از آن کارگردان ندیده‌ام.

ایرایی سپس درباره تفاوت نگاه نویسنده طنز و کارگردان طنز گفت: بین نویسنده طنز و کارگردان‌هایی که در تلویزیون بعضاً کار طنز می‌سازند تفاوت نگاه وجود دارد. من به عنوان نویسنده طنز یک جور به کار می‌خندم و کارگردان طنز هم جور دیگری برای همین معتقدم کار خیلی خوب درنمی‌آید و مردم هم نمی‌خندند.

نویسنده مجموعه «دلدار» همچنین درباره علت اینکه چرا مردم به سختی به کار طنز می‌خندند و ساخت کار طنز دشوار شده است؟ گفت: یکی از علت‌ها این است که ما کارگردان خوب طنز در تلویزیون نداریم؛ کارگردانی که به او اعتماد کنیم و متن طنز را در اختیارش بگذاریم و بدانیم که صحنه‌های کمدی کاملاً کمدی درمی‌آید از طرفی نگاه‌ها متفاوت است یکی صحنه را طنز می بیند یکی لودگی و دیگری چیز دیگر اما این اتفاق در کار درام کمتر می‌افتد و تغییرات کمتر است.

نویسنده سریال‌های طنز تلویزیون با اعتقاد بر اینکه سریال دلدار نیز به دور از خشونت نبودگفت: باید به این نکته توجه کرد که مطالب آموزنده ما چقدر بوده است من خودم معتقدم دلدار اگر خشونت داشت به دنبال این خشونت خیلی از مسائل دیگر را مطرح کرد اینکه موقع خشم به خودمان مسلط باشیم در حین عصبانیت تصمیم نگیریم و زود از کوره در نرویم. همه اینها پندهایی است که می‌توان از سریالی که بار خشونت زیادی دارد گرفت اما اینکه چرا تلویزیون به این سمت رفته است باید این پرسش را از مدیران پرسید.

ایرایی در پایان گفتگوی خود یادآور شد که اغلب پیشنهادهایی که به او در مقام نویسنده می‌شود درام است.

این نویسنده در پاسخ به اینکه آیا قرار نیست بار دیگر متنی طنز برای تلویزیون بنویسد؟ اظهار کرد: پیش از این نیز جلساتی با هم‌کار نویسنده که مجموعه دلدار را نوشتیم داشتیم و به این فکر می‌کردیم که کار بعدی‌مان طنز باشد اما به این فکر کردیم که ما بنویسیم چه کسی آن کار را می‌سازد؟ برای همین از نوشتن کار طنز صرف نظر کردیم. از سوی تلویزیون هم پیشنهادی نشده است اما تاکید شده است که اگر کار تلخ می‌نویسیم شخصیت‌های شیرینی هم در کنار آن طراحی کنیم که از تلخی کار کم کند.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1008242

وب گردی

وب گردی