لزوم توجه به نقش دریای خزر برای توسعه مبادلات تجاری و گردشگری

وزیر نیرو گفت: توسعه همکاری اقتصادی دوجانبه در شرایط فعلی که دو کشور با سیاست‌های خصمانه آمریکا مواجه هستند بیش از هر زمان دیگری لازم است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، دومین همایش تجاری، تاریخی، فرهنگی و علمی ایران و قفقاز شمالی، با حضور وزیر نیرو آغاز به کار کرد.

«رضا اردکانیان» وزیر نیرو، در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و همچنین دومین همایش چشم‌انداز همکاری‌های تجاری و فرهنگی ایران و ناحیه فدرال قفقاز شمالی فدراسیون روسیه با تاکید بر این‌که مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی سال‌های اخیر روندی رو به توسعه داشته است، اظهار کرد: این مناسبات در حال گسترش است.

وی با اشاره به ملاقات رئیس جمهور ایران و روسیه در سال گذشته به مدت پنج مرتبه، گفت: رؤسای جمهور دو کشور در سال گذشته، پنج مرتبه ملاقات داشتند و جناب آقای پوتین تاکنون سه مرتبه به ایران آمده‌اند.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که دیپلماسی پارلمانی بین دو کشور ایران و روسیه تقویت شده است، بیان کرد: حجم و تعداد تبادل هیئت‌ها بین دو کشور روند صعودی داشته و توسعه بین دو کشور در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره صورت گرفته و از موضوعات کلیدی هر دو کشور است.

اردکانیان در ادامه با اشاره به جایگاه قفقاز در توسعه روابط ایران و روسیه اظهار کرد: قفقاز شمالی با جمعیت ۱۰ میلیون نفری دارای جایگاه کلیدی برای توسعه روابط ایران و روسیه و دروازه ورودی کالاهای هر دو کشور به یکدیگر است.

وی ادامه داد: قفقاز از ظرفیت بالقوه‌ای برای اجرای نقش کلیدی همکاری دوجانبه بین ایران و روسیه برخوردار است و باید این نقش بالفعل شود. ایران و قفقاز در همه حوزه‌ها از جمله حمل و نقل، گردشگری، اجراسازی سند و لغو روادید می‌توانند با یکدیگر همکاری و به توسعه روابط کمک کنند.

وزیر نیرو اضافه کرد: قفقاز، کریدور حمل و نقل شمال – جنوب است و زمینه‌ خوبی برای توسعه روابط در این زمینه محسوب می‌شود. افتتاح خط ریلی قزوین – رشت به طول ۶۵ کیلومتر نمونه بارز این گفته است. این پروژه از لحاظ محل اجرا یک پروژه مهم به حساب می‌آید و باعث طولانی شدن خطوط حمل و نقل خواهد شد.

وی با اشاره به خط ریلی رشت – آستارا، گفت: خط ریلی رشت – آستارا حلقه نهایی تکمیل کریدور شمال است.

اردکانیان در ادامه با اشاره به همکاری‌های ایران، روسیه و قفقاز در حوزه بانکی، اظهار کرد: این کشورها می‌توانند شبکه‌های شتاب و غیره را به یکدیگر متصل کنند و برای اتصال ارزهای ملی گام بردارند.

وزیر نیرو در ادامه با تاکید بر این‌که امضای قرارداد ترانزیت، سوآپ و گندم بین ایران، روسیه و قفقاز می‌تواند فصل جدیدی از همکاری‌های سه‌جانبه را به ارمغان بیاورد، ادامه داد: ایران می‌تواند تبدیل به هاب ترانزیت کشورهای شمالی شود و طرفین با سرمایه گذاری مورد نیاز می‌توانند زیرساخت‌های این موضوع را فراهم کنند.

به گفته وی اتصال شبکه برق ایران و روسیه از طریق آذربایجان، ارمنستان نیز باید دنبال شود.

تصویب انعقاد قرارداد موقت تجارت آزاد بین ایران و پنج کشور اتحادیه اوراسیا در مجلس

اردکانیان در ادامه با اشاره به انعقاد قرارداد تجارت آزاد بین ایران و پنج کشور اتحادیه اوراسیا، افزود: طبق این قرارداد بیش از ۸۰۰ قلم کالا مشمول کاهش تعرفه قرار می‌گیرند و موجب توسعه روابط خواهد شد.

وزیر نیرو از نمایندگان برای شکل دادن فرآیند تصویب لایحه تشکر کرد.

وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که مسئول جدید کمیسیون مشترک از سمت ایران یعنی وزارت نیرو به عمل آمد مراحل نهایی شدن موافقت‌نامه به ثمر رسیده و منتظر ابلاغ آن بعد از تأیید شورای نگهبان هستیم.

اردکانیان در ادامه با تاکید بر این‌که همکاری استان‌های شمالی ایران با استان‌های جنوبی روسیه و بنادر دو کشور باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، گفت: باید از ظرفیت دریای خزر برای توسعه مبادلات تجاری و گردشگری استفاده شود. پیشنهاد ایران این است که در این زمینه نقشه راه دریای خزر تدوین و در چارچوب آن پروژه مشترک طراحی شود.

وزیر نیرو تاکید کرد: توسعه همکاری اقتصادی دوجانبه در شرایط فعلی که دو کشور با سیاست‌های خصمانه آمریکا مواجه هستند بیش از هر زمان دیگری لازم است.

وی با تاکید بر این‌که رؤسای جمهور دو کشور بر سرعت بخشیدن به عملیاتی کردن تفاهم‌نامه‌ها بین دو کشور تاکید دارند، اظهار کرد: انتظار ما این است که مردم هرچه زودتر شاهد الحاق موافقت‌نامه اقتصادی اوراسیا و تحول در توسعه روابط باشند.

وزیر نیرو تاکید کرد: ضروری است طرفین برای رفع موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای تجارت دوجانبه و منطقه ای تلاش بیشتری از خود نشان دهند و زمینه را برای گسترش گردش مالی و گردش کالایی فراهم نمایند. وی خاطر نشان کرد: امیدوارم همایش فعلی و اجلاس پانزدهم کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه زمینه های بیشتری را برای توسعه همکاری های دوجانبه فراهم سازد.


به گزارش ایسکانیوز، ناحیه فدرال قفقاز شمالی متشکل از جمهوری‌های داغستان، اینگوشتیا، کاباردینا بالکاریا، اوستیای‌شمالی، چچن و قره‌چای چرکسیا و خطه‌استاورپل بوده که با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفری، هفت درصد از جمعیت روسیه را در بر می‌گیرد.
این مناطق در حوزه‌های کشاورزی به ویژه غلات و گوشت صنایع شیمایی، ساختمانی، ماشین‌سازی، انرژی و فلزات رنگی از ظرفیت خوبی برای همکاری با کشورمان برخوردار هستند. وزیر قفقاز شمالی عضو هیئت دولت روسیه بوده و بعد از واگذاری مسئولیت کارگروه همکاری‌های استانی از وزارت توسعه اقتصادی به این وزارتخانه، شاهد تحرکات بسیار خوبی از سوی وزیر و معاون وزیر قفقاز شمالی برای توسعه روابط با کشورمان بوده و در واقع توسعه روابط با ایران جزو اولویت‌های این منطقه در نظر گرفته شده است.
کمتر از دو سال پیش سند جامع توسعه بنادر جنوبی روسیه با هدف ایجاد زیرساخت‌های توسعه روابط با ایران از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امضا شد که این امر- برخلاف رویه معمول قبل- بیانگر عزم طرف روس برای توسعه همکاری این منطقه با جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008268

وب گردی

وب گردی