شفافیت و نظارت مردمی باعث کاهش فساد می‌شود

دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شفافیت در دستگاه‌های سیاست‌گذار و تصمیم‌گذار و نظارت مردمی باعث کاهش فساد می‌شود.

وحید شورابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه بسیج دانشجویی تشکلی است که با نفس قدسی امام خمینی(ره) شکل گرفته است، گفت: بسیج دانشجویی امید انقلاب در دانشگاه‌ها است.

دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه از بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دو ماموریت ویژه برای بسیج دانشجویی می‌توان استخراج کرد، گفت: تربیت نیروی تراز اول انقلاب اسلامی و نقش‌آفرین برای حل مشکلات و چالش‌های نظام انقلاب اسلامی دو کارکرد مهم بسیج دانشجویی و سایر تشکل‌های انقلابی است.

وی اضافه کرد: متناسب با این دو مأموریت، برای حرکت در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی بسیج دانشجویی همواره در میدان حاضر و در حال نقش‌آفرینی است.

شورابی به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: بار اصلی اجرایی کردن این بیانیه برعهده جوانان و دانشجویان است و با دو کارکرد اصلی که برای فعالیت‌های بسیج دانشجویی بیان شد، اهداف این بیانیه توسط دانشجویان به اجرا درخواهد آمد.

دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز کرد: بیاینه گام دوم انقلاب در هفت سرفصل تهیه و تنظیم شده‌است. علم و فناوری، سبک زندگی و پژوهش بیشتر از سایر حوزه‌ها به دانشگاه و دانشجویان ارتباط دارد.

وی باتاکید براینکه در چله دوم انقلاب مسائل تخصصی‌تر می‌شوند، گفت: چله اول انقلاب شامل تشکیل نظام اسلامی و نهضت‌های آزادی بود که نهایتاً منجر به پیروزی انقلاب و شکل‌گیری نظام شد.

شورابی مهم‌ترین اصل گام دوم را دولت‌سازی دانست و عنوان کرد: در چله دوم انقلاب باید دولت اسلامی شکل بگیرد که در چله سوم مسیر برای ظهور تمدن اسلامی فراهم شود. در این مرحله از انقلاب نقش کارگزاران نظام اسلامی برای تشکیل دولت اسلامی بسیار جدی و اثرگذار است.

این فعال دانشجویی با تاکید بر اهمیت تربیت نیروی اسلامی، بیان کرد: در شرایط کنونی تشکل‌های دانشجویی باید اقدام به کادرسازی در راستای تربیت نیروهای تراز اول انقلاب اسلامی کنند تا دانشجویان امروز، مدیران موفق فردا شوند و زمام امور را دست بگیرند. زمانیکه مدیران ما از نیروهای انقلابی باشند خواسته‌‌های رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب نیز اجابت می‌شود. البته موفقیت کامل در این مسیر ملزم رعایت به این نکته است که نیروهای انقلابی کاملا به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی پایبند باشند.

وی با تاکید بر تاثیرگذاری نیروی تحولی گفت: نیروی تحولی یعنی نیروی انسانی انقلابی که آرمان‌های انقلاب و بیانیه گام دوم را پیاده کند، پس در این حوزه باید هزینه‌ کرد زیرا مبدأ تحولات مثبت آینده است.

گلوگاه مشکلات اقتصادی فساد است

شورابی بسیج دانشجویی و سایر تشکل‌های دانشجویی را پیشران حرکت‌های انقلابی در جامعه برشمرد و گفت: دولت اسلامی در حوزه‌های مختلف چالش‌هایی دارد همچنین افراد در ساحت‌های فردی و اجتماعی درگیر مشکلاتی هستند. بسیج دانشجویی با رویکرد حل‌المسائلی و نقش‌آفرینی تخصصی به سراغ مسائل انقلاب و جامعه رفته‌اند.

دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شفافیت را رکن اساسی و مهم در انقلاب توصیف کرد و گفت: گلوگاه مشکلات اقتصادی فساد است، جایی که فساد باشد عدالت نیست. شفافیت در دستگاه‌های سیاست‌گذار و تصمیم‌گذار و نظارت مردمی باعث کاهش فساد می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه منبع تحولات در جامعه است، اذعان کرد: اگر در جامعه شفافیت حاکم باشد، فساد رخ نمی‌دهد و کارآمدی نظام بیشتر است. از سوی دیگر اگر دانشگاه را از فساد نجات دهیم جامعه را از انحرافات نجات داده‌ایم.

شورابی خاطرنشان کرد: مجموعه‌های دانشگاهی و مراکز آموزش عالی اعم از دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌ها برخی از فرآیندهایشان شفاف نیست نظیر حوزه‌های آموزشی و مالی، درحالی که اگر بناست دانشگاه گفتمان‌سازی در جامعه را دنبال کند اول باید از خودش آغاز کند و کارنامه خود را به جامعه ارائه دهد و آن زمان است که جامعه حرف دانشگاهیان را می‌پذیرد. تشکل‌های دانشجویی و دانشگاهیان باید پیگیر برقراری عدالت و رفع فساد در واحدهای مختلف دانشگاهی باشند.

دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مؤسسات غیرانتفاعی در سیستم آموزش عالی وجود دارد که وابسته به اصحاب قدرت و ثروت هستند و رقیب دانشکاه آزاد اسلامی در برخی حوزه‌های علمی و جذب دانشجو شدند. این موسسات فاقد اعتبار لازم هستند و صرفاً به دلیل وجود ارتباطات مجوز دریافت کردند، این‌ها محصولات ضعیفی را به بدنه دانشجویی ارائه می‌دهند و به فضای علمی آسیب‌های جدی وارد می‌کنند. تشکل‌های دانشجویی در این حوزه وزرات علوم، تحقیقات و فناوری را به چالش بکشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008289

وب گردی

وب گردی