لزوم انتقال تجربه دانشگاه‌های موفق در زمینه کمک‌های خیرین به دیگر دانشگاه‌ها

وزیر علوم،‌تحقیقات و فناوری گفت: باید هماهنگی‌های کافی با دانشگاه‌ها صورت بگیرد و تجربه دانشگاه‌های موفق در زمینه کمک‌های خیرین به دیگر دانشگاه‌ها نیز انتقال داده شود تا بتوانیم اثرات و کمک‌های فردی را به اثرات جمعی و مدیریتی تبدیل کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در دومین نشست شورای ستاد خیرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه تجربیات دانشگاه‌های موفق در زمینه امور حمایتی باید به دیگر دانشگاه‌ها آموزش داده شود، اظهار کرد: در زمینه ورود بخش خصوصی و افراد در مدیریت دانشگاه‌ها به شکل سهام‌دار، باید گفت که این موضوع به قانون نیاز دارد؛ همواره تلاش کرده‌ایم که از دانشگاه‌های بخش غیردولتی حمایت کنیم به شرطی که این دانشگاه‌ها شاخص‌ها را رعایت کنند و آن را ارتقا دهند. ازجمله دانشگاه‌های نمونه در این زمینه می‌توان به دانشگاه خاتم اشاره کرد.

وی با بیان اینکه باید تجربیات موفق حامیان آموزش عالی آموزش داده شود، تصریح کرد: می‌توانیم در نشست‌های روسای دانشگاه‌ها، نمایندگانی از بنیادهای حامی آموزش عالی داشته باشیم و حتی می‌توان نشست مستقلی در این زمینه برگزار کرد. در جریان چنین نشست‌هایی است که می‌توان تجربیات گذشته‌ها را به جوانان انتقال داد.

وزیر علوم با مثبت ارزیابی کردن اقدامات بنیاد خیرین خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم درزمینه موضوع مشارکت 50درصدی خیرین تا قبل از شهریورماه امسال جلسه‌ای مشترک با سازمان برنامه‌وبودجه و شخص نوبخت داشته باشیم و در آن نحوه همکاری‌ها با خیرین را بررسی کنیم.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این نشست با اشاره به اینکه هویت دینی و ملی ما با امر خیر گره‌خورده است، گفت: فرهنگ امر خیر، موضوعی است که دانشگاه‌ها می‌توانند در جامعه ترویج دهند. برای استمرار امر خیر باید از بخش دانشجویی کمک گرفت. ما هم‌اکنون 4هزار کانون دانشجویی فعال داریم و آمادگی این را داریم که در همه دانشگاه‌ها کانون خیرین را فعال کنیم.

در ادامه مجتبی صدیقی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان با ابراز امیدواری درخصوص تنوع اقدامات بنیاد خیرین اظهار کرد: درزمینهٔ تشکیل کمیته جوانان خیر باید به این موضوع اشاره کرد که در این زمینه خیلی به دنبال کمیت کمک‌ها نیستیم. همین‌که جوانان پای‌کار بیایند، خودش قدم بزرگی در این زمینه است. ما دنبال شور و نشاط جوانان و آشنایی آنان با این حوزه هستیم.

به گفته وی، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تجربه بالایی درزمینهٔ کانون‌های دانشجویی دارند و می‌توان از این ظرفیت و تجربه در مسیر امور خیرین دانشگاهی بهره‌مند شد.

حسین عسکریان، دبیر ستاد خیرین وزارت علوم نیز با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات ستاد خیرین وزارت علوم اظهار کرد: اقدامات صورت گرفته در زیرگروه‌ها و حوزه‌های متفاوتی دسته‌بندی می‌شوند. بخشی از این اقدامات را تحت عنوان تقویت بنیادهای خیریه و نیکوکاری به‌منظور کمک به توسعه علم و فناوری نام‌گذاری کرده‌ایم. ازجمله اقدامات صورت گرفته در این بخش می‌توان به تهیه و تدوین کتاب خیرین در جهان و ایران، تهیه و تدوین چاپ اول کتاب بنیادهای خیرین و تهیه و تدوین چاپ دوم معرفی خیرین و فعالیت‌های خیرین حامی علم و فناوری اشاره کرد.

به گفته وی، بخش دوم این فعالیت‌ها تحت عنوان تنوع‌بخشی منابع مالی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری است که اقدامات بنیاد در این بخش شامل موضوعاتی همچون گسترش فعالیت بنیادها، تنوع‌بخشی بیشتر به فعالیت بنیادها درزمینهٔ سوددهی، گسترش فعالیت‌ها درزمینهه کارآفرینی و بررسی و ارزیابی اثربخشی مأموریت‌ها بوده است.

عسکریان در ادامه سخنان خود با اشاره به بخش‌های دیگر اقدامات بنیاد خیرین خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت‌ها و فناوری اطلاعات و ارتباطات با بهره‌گیری از امکانات علمی از دیگر حوزه‌ها است که در این بخش اقداماتی همچون به‌روزرسانی اطلاعات خیرین و ایجاد سایت این بنیاد به زبان انگلیسی انجام‌شده است.

وی افزود: بخش دیگری از این اقدامات شامل توسعه زیرساخت حقوقی تسهیل‌کننده مشارکت بخش عمومی و خصوصی در آموزش عالی است؛ در این بخش، تجارب جهانی در زمینه‌هایی همچون معافیت‌های مالیاتی، قوانین و مقررات مربوط به سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها و قوانین نحوه سرمایه‌گذاری در امور فناوری بررسی‌شده است.

به گفته دبیر ستاد خیرین وزارت علوم، ایجاد مدیریت‌های منطقه‌ای آموزش عالی باهدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و محلی در کمک به راهبردهای آموزش عالی و توسعه مشارکت و همکاری علمی و بین‌المللی از دیگر مواردی هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم نیز در این نشست اظهار کرد: می‌توان پیوندی میان بنیاد حامیان آموزش عالی با انجمن‌هایی از نوع انجمن‌های فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها ایجاد کرد. برای پیشبرد اهداف این بخش به شبکه‌سازی گسترده‌ای نیاز داریم.
وی تصریح کرد: بخشی از این شبکه‌سازی در مذاکرات و رایزنی‌ها صورت می‌گیرد اما بخش دیگری از آن در رسانه‌ها و فضای مجازی ایجاد می‌شود و ما می‌توانیم از توان آن‌ها برای معرفی بنیاد حامی آموزش عالی و فرهنگ‌سازی در این زمینه استفاده کنیم.

در ادامه نشست عباس مصلی نژاد، از اعضای ستاد خیرین وزارت علوم اظهار کرد: برخی خیرین در پروژه‌های 50درصدی سهم خود را به‌طور کامل می‌پردازند اما هنگامی که می‌بینند پروژه به دلیل پرداخت نشدن 50درصد دیگر نصفه مانده است از انجام امور خیریه دیگر ممکن است دلسرد شوند. تقاضایی که داریم این است که سهم 50 درصدی دولت در این زمینه پرداخت شود تا چنین پروژه‌هایی زودتر به نتیجه برسند. همچنین پیشنهادی که دارم این است که به‌جای استفاده از عنوان موسسه‌های خیریه، از نام موسسه‌های حامی استفاده کنیم.

علی سعیدی، از دیگر اعضای ستاد نیز با اشاره به رویکرد اقتصاد مقاومتی کشور خاطرنشان کرد: امروزه اقتصاد کشور در شرایط خاصی قرار دارد. نگرانی ما از این است که در این شرایطی، بودجه‌های مربوط به امور دانشگاهی حذف یا کم شود. از وزیر علوم تقاضا دارم در این راستا جامعه را بیش‌ازپیش درگیر بحث آموزش عالی کنیم. می‌توانیم با سهام‌دار کردن مردم در دانشگاه‌ها، در این مسیر قدم برداریم. این موضوع نیز می‌تواند با سهام‌دار کردن خیرین آغاز شود. بر این اساس امور خیریه به‌جای کارهای گذرای دلبخواهی به کارهایی با درگیری مسئولانه از طرف خیرین تبدیل می‌شود.

ابراهیم جمیلی، عضو ستاد خیرین وزارت علوم نیز در این نشست با تأکید بر اینکه بایستی از تشکیل بنیادهای حامی به‌صورت غیرمتعارف جلوگیری کرد گفت: برای شناسایی میزان کارکرد بنیادها می‌توان گزارشی تهیه کرد و در آن به بررسی این موضوع پرداخت که خیرین تا پیش از تشکیل این بنیادها چه میزان کمک داشته‌اند و این میزان پس از تشکیل آن‌ها به چه میزان رسیده است.
گفتنی است دومین جلسه شورای ستاد خیرین وزارت علوم، با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ دکتر مجتبی صدیقی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان، دکتر علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسین عسکریان، مشاور وزیر و دبیرستاد خیرین و جمعی از اعضای ستاد خیرین ازجمله عباس مصلی نژاد، علی سعیدی و ابراهیم جمیلی، در دفتر وزیر علوم برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008294

وب گردی

وب گردی