تسامح قرآن در برابر فرهنگ ها و عقاید مختلف شاه کلید فهم تمدن اسلامی است

عضو هیأت علمی واحد رودهن ساهل و تسامح در قبال باورها، فرهنگ ها، عقاید و اقوام مختلف را شاه کلید فهم تمدن اسلامی دانست و بیان داشت: تساهل و تسامح قرآن یک نوع بینش عظیم قرآنی به شمار می آید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، ملک پور عضو هیأت علمی واحد رودهن در کارگاه آموزشی قرآن و شکوفایی حیات عقلانی تمدن اسلامی که صبح امروز در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و در حضور جمعی از استادان و دانشجویان مقطع ی و کارشناسی ارشد برگزار شده بود در خصوص قرآن عنوان کرد: متاسفانه امروزه کتاب مقدس قرآن با وجود فراوانی و کمیت با معضل فراموشی مواجه است.

وی با اشاره به اینکه از قرن چهارم به بعد تمدن اسلامی رشد کرد، افزود: بین کتاب مقدس قرآن و کتاب های دیگر از لحاظ تاریخی و ادبیاتی و فرهنگی تفاوت های فاحشی وجود دارد. به گونه ای قرآن علمش جهان شمول و در تمام زمینه های علمی غنی است.

ملک پور بیان داشت: قرآن مرامنامه زندگی مسلمانان است و همه پیشوایان دینی ما رسالت خود را آموزش قرآن و تعلیم آن می دانستند و نقش های دیگری که متصور بر آن است را فرع برشمردند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن افزود: قرآن در دو قلمرو بینش و روش بر کشورهای مختلف دنیا تأثیر گذاربوده است به گونه ای که بت پرستی و هوا پرستی را تقبیح کرد و به جای آن یگانه پرستی و توحید را اشاعه داد.

وی قرآن را مشوق دانش اندوزی دانست و اظهار کرد: در هیچ کتابی به اندازه قرآن به دانش اندوزی ترغیب نشده است و از لحاظ کمی و کیفی از همه کتاب ها سرآمد تر است به گونه ای که گاه فضیلت عالمان را بالا می برد و گاه آنها را در ردیف پیامبران قرار می دهد و گاه شهادت آنها را در ردیف شهادت پیامبران می داند.

ملک پور تساهل و تسامح در قبال باورها، فرهنگ ها و عقاید و اقوام مختلف را شاه کلید فهم تمدن اسلامی دانست و بیان داشت: تساهل و تسامح قرآن یک نوع بینش عظیم قرآنی به شمار می آید به گونه ای که در زمینه های بحث های نظری و استدلالی و حتی خود آیات قرآن و سیره رسول و کافران و منافقان با تساهل و تسامح برخورد می کرد.

کد خبر: 1008298

وب گردی

وب گردی