تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون سازمان بازرسی از سوی رئیس قوه قضائیه

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اخیراً آیین‌نامه اجرایی قانون سازمان بازرسی از سوی آیت‌الله رئیسی تصویب و امضا شد تا دست بازرسان در انجام وظایف محوله بازتر باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، قاضی ناصر سراج در دیدار عمومی با مدیران و کارکنان سازمان با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۸ به‌عنوان «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری گفت: همه دستگاه‌ها به‌ویژه سازمان بازرسی کل کشور باید تمام تلاش خود را جهت تحقق این شعار به کار بگیرند. هرچند عِدّه و عُدّه ما در سازمان کم است، ولی معتقدم با همین شرایط هم می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: شرایط کشور، ویژه است. با توجه به تحریم‌ها اکثر قشرها، مخصوصاً حقوق‌بگیران و طبقه متوسط به پایین تحت فشار اقتصادی هستند. در این شرایط سازمان بازرسی کل کشور در حل بسیاری از مشکلات می‌تواند مفید واقع شود.

وی با اشاره به خطبه امام علی(ع) به مالک اشتر در نهج‌البلاغه گفت: طبق فرموده حضرت علی(ع) شما بازرسان، عیون محسوب شده و از افراد برجسته جامعه هستید که می‌توانید در محیط‌های بازرسی، چشم نظام باشید. از این‌رو باید برخوردها، رفتارها و گفتار ما بر اساس شرع مقدس و قانون باشد نه خارج آن. وقتی این‌طور رفتار کنیم هم افراد بازرسی شونده و هم وجدان خودمان راضی است.

قاضی سراج ادامه داد: ریاست قوه قضائیه به موضوعات سازمان بازرسی اشراف کامل داشته و رویکرد وی از بدو ورود به قوه قضائیه حمایت از سازمان بوده و در عمل نیز این موضوع را ثابت کرده‌اند.

وی به مصوبه سال گذشته شورای هماهنگی عالی اقتصادی درباره عدم ورود سازمان قبل و حین امور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مدت‌زمان یک‌ساله این مصوبه در خردادماه امسال به پایان می‌رسد، رئیس قوه قضائیه کتباً اعلام کرده است که از ابتدای تیرماه، سازمان بازرسی کما‌فی‌السابق قبل و حین امور نیز وارد شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تصویب آئین‌نامه اجرایی سازمان از سوی رئیس قوه قضائیه گفت: قانون سازمان بازرسی کل کشور در سال ۹۳ اصلاح و تبدیل به قانون دائمی شد. در آن قانون چندین ماده تغییر کرد و سازمان موظف شده بود که ظرف مدت معینی آئین‌نامه اجرایی را تدوین و به رؤیت رئیس قوه برساند.

وی افزود: در ماه‌های آخر سال ۹۳ این آئین‌نامه تدوین و به قوه ارسال‌شده است ولی به‌رغم بررسی در معاونت حقوقی، معاونت اول و کمیته تخصصی علمی دفتر رئیس قوه قضائیه تاکنون به سازمان ابلاغ نشده بود؛ اما خوشبختانه در تاریخ ۲۵ خرداد ۹۸ این آیین‌نامه از سوی آیت‌الله رئیسی، مصوب و به سازمان جهت اجرا ابلاغ شد که این موضوع بخشی از مشکلات ما را برطرف خواهد کرد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر در رابطه با ورود سازمان به بانک‌های خصوصی است؛ که قرار شد دستور تعیین تکلیف چگونگی ورود به بانک‌های خصوصی به سازمان ابلاغ شود.

قاضی سراج همچنین با بیان اینکه به دستور آیت‌الله رئیسی قرار شد شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های سازمان بازرسی تشکیل شود، گفت: سازمان مشکلات زیادی در رابطه با شعب دادسرا و دادگاه داشت و رسیدگی اکثر پرونده‌های ارسالی سازمان خیلی طولانی می‌شد. هفته گذشته تقاضا کردیم شعب ویژه‌ای را برای سازمان اختصاص بدهند که اخیراً رئیس قوه‌قضائیه به معاون اول قوه قضائیه دستور دادند شعب ویژه‌ای برای سازمان بازرسی اختصاص دهند تا پرونده‌هایی که از بازرسی خارج می‌شود در شعب ویژه رسیدگی شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: اگر این موضوع محقق شود، در پرونده‌های مهم بازرسان سازمان می‌توانند از نزدیک با قاضی ارتباط بگیرند تا ابلاغ‌های قضایی یا احکام مقتضی صادر شود و بازرسین ما اجرا کنند. انشاء الله این اقدام خواهد شد و خیلی از مشکلات ما در این رابطه حل‌وفصل خواهد شد.

وی در پایان با تقدیر و تشکر از حمایت‌های آیت‌الله رئیسی از سازمان گفت: این موضوع مسؤولیت ما را سنگین‌تر می‌کند و باید بیش از گذشته نسبت به انجام وظایفمان تلاش و کوشش کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008315

وب گردی

وب گردی