لزوم داشتن سواد رسانه‌ای در حوادث و بلایای طبیعی

دبیر اجرایی نهمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایای طبیعی گفت: باید در حوادث و بلایای طبیعی سواد رسانه ای داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عرب خردمند دبیر اجرایی نهمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایای طبیعی در این همایش که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: ایران جزو 10 کشور مخاطره آمیز در زمینه حوادث و بلایای طبیعی در جهان است.

وی ادامه داد: در سال 80 شورای بسیج جامعه پزشکی در خصوص سلامت در حوادث و بلایا تصمیم گرفت به موضوع بهداشت، درمان و مدیریت آن در حوادث غیر مترقبه رسیدگی کند. این حوزه مغفول واقع شده و متولی نداشت و فردی نیز به آن اشاره نمی کرد.

دبیر اجرایی نهمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایای طبیعی تصریح کرد: پس از برگزاری کنگره اول، کنگره دوم در سال 81 دو سال بعد برگزار شد که در آن جلسه شرکت کنندگان به این نتیجه رسیدند که تا زمانی که متولی مدیریت بحران در کشور مشخص نباشد نمی توان از این حوزه انتظار خاصی داشت.

خردمند اضافه کرد: نخستین کاری که این کارگروه انجام داد، تشکیل سازمان مدیریت بحران در کشور بود که این پیشنهاد از طریق ستاد کل نیروهای مسلح به دولت ارائه و سازمان مدیریت بحران در کشور تاسیس شد.

وی در ادامه با اشاره به جزئیات برگزاری این کنگره گفت: به صورت سالانه 63 درصد حوادث و بلایا از طریق وقوع سیل، 23 درصد از طریق زلزله و باقی آن از طریق سایر بلایای طبیعی یا آتش سوزی اتفاق می‌افتد.

دبیر اجرایی این کنگره اضافه کرد: باید هماهنگی‌های بهتر و مطلوب در زمینه مدیریت بحران بین سازمان‌ها مختلف صورت گیرد تا بتوانیم در زمان وقوع حادثه مدیریت مؤثرتری داشته باشیم.

خردمند بیان کرد: توجه کم به اهمیت ارزیابی پیش فعال خطر بلایا در تمام سازمان ها، کم بودن شاخص های تاب آوری جامعه در برابر بلایا، فقدان برنامه جامع عملیاتی مشترک جهت مقابله با بلایا و دقت ناکافی در خصوص مبانی بازیابی از جمله این موارد بشمار می رود.

وی اضافه کرد: در این کنگره مباحث مختلف در حوزه بلایای طبیعی از جمله الزامات قانونی و نقش هماهنگی و انسجام در استقرار حاکمیت خطر بلایا و غیره بررسی شد.

خردمند بیان کرد: دپارتمان سلامت در حوادث و بلایا در سال 84 بر اساس برنامه مشترک وزارت بهداشت و با دانشکده علوم پزشکی تهران تشکیل شد. توجه کم به اهمیت ارزیابی بیش‌فعال خطر بلایا در تمام سازمان‌ها، کم بودن شاخص‌های تاب آوری جامعه در برابر بلایا، فقدان برنامه جامع عملیاتی مشترک جهت مقابله با بلایا و دقت ناکافی در خصوص مبانی بازیابی و توسعه پایدار در حوادث از جمله این موارد محسوب می شود.

دبیراجرایی این کنگره با اشاره به پوشش رسانه‌ای در حوادث و بلایا گفت: ما باید در حوادث و بلایای طبیعی سواد رسانه‌ای داشته باشیم، همچنین لازم است آموزش‌های اجتماعی برای همه افراد در راستای رسانه‌ای شدن موضوع وجود داشته باشد.

وی گفت: رسانه باید به چگونگی وقوع حادثه بپردازد به همین منظور باید در راستای چگونگی پرداخته شدن به اطلاع رسانی بحران، آموزش های لازم در اختیار خبرنگاران قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008338

وب گردی

وب گردی