برای پیشگیری از گرما زدگی چه‌کار کنیم ؟

ضعف، تشنگی، سرگیجه، پوست قرمز، سردرد، تهوع و استفراغ، افت فشار خون، پوست مرطوب و سرد، نبض سریع و تنفس تند علائمی است که در این روزهای گرم و سوزان می تواند نشانه گرمازدگی باشد. عارضه‌ای که اصلا نباید بی توجه از آن گذشت.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، گرمازدگی اگر تشدید شود یا مورد بی توجهی قرار گیرد می تواند به گرفتگی و درد عضلانی، از دست دادن هشیاری و تمرکز، غش کردن و بیهوشی و حتی در شرایط خیلی حاد به مرگ بینجامد.

بنابراین در شرایطی که در بیشتر شهرهای کشور دمای هوا به ویژه در ساعات پرتردد روز از 30 درجه سانتیگراد گذشته و در برخی شهرهای گرم و خشک حتی 40 درجه سانتیگراد را هم پشت سر می گذارد، باید مراقب باشید.

برای پیشگیری از گرمازدگی و عوارض ناشی از آن چه کنیم؟

- در گرمای شدید هوا بهتر است مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای قهوه و کوکاکولا را به کمترین حد برسانید. در مقابل از دوغ بیشتر استفاده کنید چون تعریق، الکترولیت بدن را به هم می ریزد و دوغ تا حد زیادی این تعادل را دوباره برقرار می کند. همچنین استفاده از هندوانه، خیار، آلبالو، شربت سکنجبین، شربت عناب و شکر، گلاب، شربت به لیمو، شربت آبلیمو، خاکشیر و تخم شربتی توصیه هایی است که طب سنتی برای پیشگیری و درمان گرمازدگی پیشنهاد می‌کند.

- سعی کنید در ساعاتی که دمای هوا به نهایت درجه خود می رسد از رفت و آمد غیرضروری در گرما خودداری کنید.

- در صورتی که لازم است در ساعات گرم روز بیرون از خانه باشید سعی کنید لباس های نخی، خنک و رنگ روشن به تن داشته باشید. از پوشیدن لباس هایی که جلوی رد و بدل هوا را گرفته و مانع خشک شدن تعریق و خنک شدن بدن می شود خودداری کنید.

- وسایل محافظتی مانند کرم ضد آفتاب، کلاه سایه بان دار، چتر و عینک آفتابی علاوه بر پیشگیری از آفتاب سوختگی می تواند تا حدودی مانع گرمازدگی شود.

- با همراه داشتن یک قمقمه یا بطری آب سعی کنید مانع از کم شدن آب بدن در اثر تعریق شوید. ریختن مقداری تخم شربتی، خاکشیر و کمی آب لیموی تازه در بطری آبی که به همراه دارید موجب می شود تا دیرتر تشنه شده و بدنتان مدت زمان بیشتری آب را حفظ کند.

- در صورتی که گرمازده شده اید. باید سریع بدنتان را خنک کنید. دوش آب خنک به مدت 10 دقیقه تا یک ربع یا استفاده از حوله خنک بهترین راه حل است. تنها مراقب باشید که برای خنک کردن خود از آب یخ استفاده نکنید چون بدنتان را وارد شوک می کند. همچنین از نوشیدن آب یخ به مقدار زیاد خودداری کنید و در معرض باد مستقیم کولر قرار نگیرید.

- در صورتی که کسی دچار ضعف ، گرفتگی عضلات یاحالت غش شد، باید ضمن خنک کردن سریع بدن او را به نزدیک ترین مرکز درمانی برسانید تا اقدامات درمانی جدی‌تر روی او انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008351

وب گردی

وب گردی