کشف الگوریتمی برای پیش‌بینی قد و بیماری

یک ابزار جدید می‌تواند با استفاده از DNA افراد، رشد قدی و مهم‌تر از آن، احتمال دچار شدن فرد به بیماری‌های خطرناکی مانند مشکلات قلبی و سرطان را پیش‌بینی کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان توانسته اند ابزار و الگوریتمی را کشف کنند که می‌توان به کمک آن بعضی از صفات انسانی مانند قد، تراکم استخوان ها و حتی سطح تحصیلات فرد در آینده را پیش‌بینی کرد. همه این ها مربوط به ژن فرد هستند.

«استفان هسو»، پژوهشگر ارشد تحقیقات دانشگاه «میشیگان» دراین باره می گوید: «حالا که این ابزار و الگوریتم را برای اندازه گیری سطح تحصیلات و قد شخص در آینده مورد تایید قرار داده ایم، زمان آن رسیده که استفاده های دیگری نیز از آن ببریم؛ این برای ما تنها یک آغاز است.»

آزمایش های آینده به کمک این الگوریتم، می توانند به شکل چشمگیری موجب پیشرفت برنامه های سلامتی پیش رو شوند.

در تست هایی که به کمک این الگوریتم کامپیوتری انجام گرفته است، قد دقیق تمامی افراد با استفاده از ساختار دی ان ای و ژن هایشان با ضریب خطای 3 سانتی متر به دست آمده است که عملکرد نسبتا دقیق و فوق ‌العاده این الگوریتم را نشان می‌دهد.

این گونه تست های ژنتیکی معمولا در راستای تغییر ژن ها می توانند بیماری خطرناکی مانند سرطان سینه را پیش‌بینی کرده تا پزشکان در راستای درمان آن اقدام کنند. الگوریتم کشف شده توسط «هسو» تفاوت های ژنومی متعددی را در بر می گیرد و بر اساس ده ها هزار متغیر مختلف تشخیص بیماری‌ها را حتی قبل از این که رخ دهند، ممکن می سازد.

هسو ادامه می دهد: «این الگوریتم به آرایش ژنتیکی و قد فرد در همان زمان نگاه می کند و بر این اساس کار خود را انجام می دهد. کامپیوتر ژن هر فرد را بررسی می‌کند و می تواند تعیین کند چه کسانی «ژن قدبلندی» دارند.

گروه هسو همچنان به بهبود عملکرد این الگوریتم ادامه می دهد. با استفاده از مجموعه های بزرگتر کامپیوتری و گسترش داده ها، شاید در آینده بتوان بیماری های بیشتری را به کمک ابزار شناسایی کرد و حتی صفات منحصر به فرد‌تری را نیز پیش‌بینی کرد.

هسو افزود: «با افزایش قدرت محاسبات کامپیوتری و تلاش های بسیار، پروژه ای که یک برنامه 5 تا 10 ساله به نظر می رسیده، حالا بیش از همیشه دست یافتنی‌ست. تیم تحقیقاتی ما معتقد است که این می تواند آینده پزشکی جهان باشد؛ می توان برنامه ای را پیش‌بینی کرد که در آن هزینه آزمایش های ژنتیکی و درمان بیماری های خطرناک برای بیمار بسیار پایین باشد؛ شاید چیزی حدود 50 دلار!»

لازم به ذکر است تحقیقات این پروژه توسط دانشجویان دو دانشگاه «میشیگان» و «کوپنهاگن» زیر نظر دکتر هسو انجام شده است.