ادامه تحصیل مسئولان کشور باوجود مشغله فراوان جای سوال دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فردیکه چهار سال مسئولیت مهمی در کشور دارد و در آن دوره نیز در مقطع تحصیلی ارتقا پیدا می‌کند، قطعاً باید علامت سوالی در این زمینه ایجاد شود که با چه توانی این کار را انجام داده‌ است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور غلامی در حاشیه کارگاه بین‌المللی سیاست‌گذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری در جمع خبرنگاران گفت: ترویج علم و فناوری بخش مهمی از انتشار یافته‌های علمی انسان در راستای ارتقای سطح زندگی مردم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ترویج علم می‌تواند در ارتقای سطح زندگی مردم موثر واقع شود، یکی از اهداف دانش و فناوری در کشورها ارتقای سطح زندگی مردم است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ترویج علوم و فناوری باید در فضای عمومی‌تری انجام شود. بسیاری از مراکز علمی دانشگاهی شاید فرصت یا مأموریت نداشته باشند که در این راستا اقدام کنند؛ اما باید گروه‌هایی از نهادهای مختلف وجود داشته باشد که برای ترویج یافته‌های علمی برای مردم و تاثیرگذاری در زندگی آن‌ها تلاش کنند.

وی با اشاره به پلمپ شدن مراکز فروش و پایان‌نامه گفت: رشد و شکل‌گیری مراکزی که تحت عنوان ارائه خدمات در راستای تدوین مقالات و پایان‌نامه در دوره‌ای شکل گرفت و تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که هیئت علمی کمی دارند و افرادی که شاغل هستند از این امر استفاده کردند.

غلامی بیان کرد: یکی از خصوصیات تحصیلات تکمیلی، تمام وقت بودن افراد است و در صورتی که فردی چهار سال مسئولیت مهمی در کشور دارد و در آن دوره نیز در مقطع تحصیلی ارتقا پیدا می‌کند، قطعاً باید علامت سوالی در این زمینه ایجاد شود که با چه توانی این کار را انجام داده‌ است. بنابراین این موضوعات در کنار یکدیگر قرار گرفته و منجر به شکل‌گیری مراکز پایان‌نامه‌های غیرقانونی شده است‌.

وی افزود: پس از اینکه قانون مقابله با تقلب علمی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با کمک نیروی انتظامی و قوه قضائیه به این حوزه ورود کرد. وزارت‌علوم عملا این قدرت را ندارد که بتواند اقدام ضابطی برای مقابله با این مراکز انجام بدهد، اما همکاری با دستگاه‌های دیگر منجر به تعطیلی تعدادی از موسسات غیرقانونی شد. در همین راستا تعدادی مؤسسه غیرقانونی تعطیل شدند که دارای ۲۵ مرکز و واحد بودند، امکانات و مدارک این مراکز در حال بررسی‌ است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در این اقدام علاوه بر اینکه تخلف افراد در این مراکز محرز می‌شود، متقاضیان و سفارش دهندگان نیز مشخص خواهند شد و در صورتی که از سرویس این مراکز استفاده کنند، با آن‌ها به صورت انضباطی و قانونی برخورد خواهد شد. اغلب دانشگاه‌های خوب ما که تحت حوزه نظارت و ارزیابی وزارت علوم بوده و با دقت کنترل شده‌اند، عاری از این اتفاقات هستند و اگر هم مواردی از تخلف پیدا شود، با آن‌ها برخورد می‌شود. به همین منظور مراکزی که وضعیت و امکانات محدودی داشتند، بیشتر به دنبال استفاده از خدمات این موسسات غیرقانونی بودند.

وی در زمینه جریمه‌های اعمال شده برای دانشجویان و اساتید در این حوزه گفت: افرادی که به این تخلفات علمی کمک کرده باشند چه دانشجو و چه‌ عضو هیئت علمی در کمیته‌های انضباطی مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت، همچنین افرادی که از این تخلفات استفاده کرده باشند در‌صورت کسب هر گونه امتیاز، امتیاز آن‌ها لغو خواهد شد، این امر در مراحل مختلف سطح متفاوتی از برخوردها را به همراه خواهد داشت و به باطل شدن پایان‌نامه افراد نیز منجر می‌شود‌.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008414

وب گردی

وب گردی