کارآموزی؛ ابزاری مغفول برای دوره دکتری

دوره کارآموزی در طول تحصیل هر فرد به عنوان بخشی مهم در نظر گرفته می شود که تجربیات بسیاری را با خود به همراه می‌آورد. اگر چه این دوران بین برخی از دانشگاه‌ها آنچنان جدی گرفته نمی شود؛ اما آیا مقاطع تحصیلی دکتری نیز به گذراندن چنین دوره‌هایی احتیاج دارند یا خیر؟

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، کارآموزی بین دانشجویان مقطع کارشناسی امری معمول است؛ اما کمتر در بین کاندیداهای دکتری دیده می شود اما در حقیقت کارآموزی باعث می‌شود بعد از پایان تحصیل دانشجو نیازها و جایگاه‌ها را بشناسد و برای حل مشکل وارد شوند، این نقصی است که امروز در دانشگاه‌ها با آن مواجه هستیم.

حال در این بین آیا دوره های دکتری نیز به گذراندن دوره کارآموزی نیاز دارند؟ به نظر می رسد که این جریان در حال تغییر است. گزارش ها حاکی از آن است دوره های کارآموزی دکتری به صورت روز افزون رو به رشد است؛ زیرا می تواند برای دانشجویان تجربیات ارزشمندی را برای تکمیل آموزششان فراهم کند.

دانشگاه ادینبرگ برای کارآموزی دوران دکتری دوره های کوتاه مدت، تمام وقت، سه ماهه یا به صورت نیمه وقت را پیشنهاد می کند که دانشجویان می توانند با سازمان مدنظر خود به صورت هفتگی یا ماهانه فعالیت کنند.

بنابراین برای دانشجویان این سوال پیش می آید که آیا دوره کارآموزی می تواند برای دانشجویان دکتری مفید باشد یا نه؟! در ادامه به ارائه برخی از موارد قابل ذکر در این باب می پردازیم.

مهارت های خود را گسترش دهید

کارآموزی، به علاوه یادگیری مهارت های فنی، ارتباطی و نوشتن، برای رسیدن به اهداف کسب و کار برای فرد تجربیات واقعی در یک سازمان را فراهم می کند.

به عنوان مثال «مارک ریچاردسون» دانشجوی دکتری در سال 2014 در دفتر کار علمی و فناوری پارلمان انگلستان (POST) دوره کارآموزی سه ماهه خود را گذراند. وی در آن دوره با نوشتن چهار صفحه کوتاه در مورد اقدامات بین المللی برای کاهش جنگل‌زدایی به کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس کمک کرد.

وی از این تجربه به عنوان دوران یادگیری فوق العاده یاد می کند که توانست با دیگران در این کنفرانس ارتباط برقرار کند. ریچاردسون در این مسیر مهارت های نوشتاری و توانایی خود برای مقابله با بازخورد افراد را نیز تقویت کرد.

وی افزود که دریافت 30 بازخورد متفاوت از افراد مختلف و گفتگو با سرپرست باعث تغییر در نگرش وی برای نحوه نوشتن مقالات شده است.

مناسب‌ترین را تشخیص دهید

آیا یک حرفه آکادمیک برای شما مناسب است یا غیر آکادمیک؟

کارآموزی می تواند به شما در جست‌و‌جوی مسیر شغلی در تحقیقات و یا در جای دیگری کمک کند تا تصمیم بگیرید که باید تمام وقت خود را متعهد به انجام آن کنید. شما می توانید با همسالان یا سرپرستان خود برای مشاوره صحبت کنید.

شانسی برای ساختن شبکه‌های ارتباطی

کارآموزی نه تنها به عنوان یک پلت فرم برای یادگیری و استفاده از مهارت ها در دنیای واقعی عمل می کند، بلکه به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با همکاران یا مدیران نیز هست.

این مخاطبان فرصت های تحقیقی مشترک، همکاری های علمی و صنعت یا پیشنهادات اشتغال در آینده را به وجود می آورند؛ زیرا کارفرمایان از کارآموزی برای شناسایی و استخدام استعدادها استفاده می‌کنند.

کارآموزی به دوره دکتری شما کمک می‌کند

گذراندن وقت در کاری به دور از مطالعات دکتری می تواند به باز شدن ذهن برای ادامه این دوره کمک کند.

«میشل ری» یکی از دانشجوهای دکتری در انگلیس اعلام کرد که وی دوره 3 ماهه کارآموزی خود را در موسسه سلطنتی بریتانیا (ری) گذرانده و در آنجا به تولید سخنرانی‌های کریسمس که هر ساله در تلویزیون ملی پخش می شود، کمک کرده است.

وی معتقد است که تکمیل کارآموزی او را در موقعیتی بهتر قرار داده تا از طریق آن به دکترای خود ادامه دهد.

وی در این زمینه اظهار داشت در زمان آغاز دوره دکتری با مشکلاتی روبرو شد که توانایی ادامه تحقیقات برای وی سخت بود؛ اما با گذراندن دوره کارآموزی ایده‌های جدیدی در مورد چگونگی روبرو شدن با این مشکلات را پیدا کرد.

نتیجه‌گیری

دانشگاه از نظر مفهومی از دو بخش تشکیل شده است؛ یک بخش تئوری و مبانی و بخش دیگر کاربردی‌ست و برای تحقق این مسئله باید هر دو جنبه مورد توجه قرار گیرد؛ یعنی دروسی که توسط استادان سر کلاس‌ها ارائه می‌شود باید تغییر کند تا دانشجو از علم روز مطلع شود و بخش دوم که حوزه کاربردی و کارآموزی است هم باید تغییر کند؛ یعنی تمامی دانشجویان باید در طول دوران تحصیل‌شان یا در سال آخر کارآموزی داشته باشند و استاد و شاگردی را تجربه کنند. در حقیقت کارآموزی باعث می‌شود بعد از پایان تحصیل، دانشجو نیازها و جایگاه‌ها را بشناسد و برای حل مشکل وارد شود، این نقصی است که امروز در دانشگاه‌ها با آن مواجه هستیم و تا این موضوع حل نشود دانشگاه نمی‌تواند در ریل درست حرکت کند. به‌ طور مثال مشکلات جامعه باید ابتدا توسط دستگاه‌های اجرایی شناخته شده، توسط دانشگاه‌ها برای رفع آنها تحقیق شود و برای ایجاد برقراری بین این دو نیز همان مقوله کارآموزی وجود دارد؛ اگر چنین مسئله‌ای محقق شده و رابطه بین دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها برقرار شود، ریل‌گذاری دانشگاه‌ها خود به‌ خود در جهت حل مشکلات خواهد شد. اگر امروزه می‌بینیم مدیران و کارشناسان ما از حل مشکلات در بسیاری از موارد عاجز هستند این دو دلیل دارد؛ اول این که تئوری را نمی‌دانند و دوم آن که کارآموزی نکرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008421

وب گردی

وب گردی