۹ محصول دارویی توسط وزیر بهداشت رونمایی شد+ جزئیات محصولات

آیین بهره‌برداری از طرح ملی شهرک صنعتی دارویی برکت (بزرگ‌ترین شهرک تخصصی دارویی منطقه) و رونمایی از 9 دارو با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

به گزارش‌خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیین بهره‌برداری از طرح ملی شهرک صنعتی دارویی برکت صبح امروز با حضور سعید نمکی‌وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهرک صنعتی‌دارویی برکت برگزار شد.

در این مراسم از ۹ دارو سرترالین هیدروکلراید(درمان افسردگی)، داپوکستین هیدروکلراید(درمان مشکلات ناباروری در مردان)، تیکاگرلور(جلوگیری از سکته قلبی و مرگ ناگهانی ناشی از گرفتگی عروق)، فوزیدات سدیم(درمان عفونت‌های پوستی اولیه و ثانویه)، مزستروسل(درمان آرتروز)، ریکالرسل(درمان ویتیلیگو یا لک و پیس)، رنیودرم سل(درمان چین و چروک و اسکار آکنه)، اداراوون(درمان سکته مغزی و ALS) و وینورلبین(درمان سرطان پیشرفته سینه و سرطان ریه سلول غیرکوچک) رونمایی خواهد شد.

این محصولات در زمینه‌های سلول درمانی، مواد اولیه دارویی و داروهای شیمیایی هستند که جزئیات آن به شرح زیر است:

ماده موثر سرترالین هیدروکلراید وارداتی است

سرترالین هیدروکلراید به صورت قرص‌های ۲۵ و ۵۰ میلی گرمی در بازار برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. این دارو از جمله داروهای پر مصرف بوده و بازاری در حدود ۱۳۶۸ میلیارد ریال دارد. ماده موثر این دارو به صورت وارداتی تامین می‌شود و شرکت البرز بالک در حال حاضر به عنوان تنها تولیدکننده ماده موثر این دارو در کشور امکان تامین نیاز بازار را دارد‌‌. سالانه در حدود ۱۴ تن از این ماده موثره دارویی مورد نیاز صنعت داروسازی کشور است.

داپوکستین هیدروکلراید با بازاز ۱۰۴ میلیارد تومان

داپوکستین هیدروکلراید به صورت قرص‌های ۳۰ میلی گرمی در بازار برای مشکلات ناباروری در آقایان استفاده می‌شود و بازاری در حدود ۱۰۴ میلیارد ریال دارد.
شرکت البرز بالک موفق شده است به عنوان اولین تولید کننده در کشور ماده موثر این دارو را تولید و در اختیار تولیدکنندگان محصول نهایی قرار دهد. در حال حاضر سالانه در حدود ۴ کیلو گرم از این ماده موثره دارویی مورد نیاز صنعت داروسازی کشور است که پیش‌بینی می‌شود مقدار مصرف این دارو در آینده افزایش پیدا کند.

تولید دارویی با صرفه‌جویی ارزی ۱۵ میلیارد ریالی

تیکاگرلور یک داروی آنتی پلاک خوراکی است که از چسبیدن پلاک‌های خونی به یکدیگر و ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند. شرکت سبحان دارو به عنوان اولین تولیدکننده این محصول در کشور آماده وارد کردن محصول به بازار است که قیمت پایین‌تر و دسترسی بیشتری را برای بیماران فراهم خواهد‌ کرد.

قیمت هر بسته برند اصلی تیکاگرلور با برند برلیتنتا (۵۶ عددی) معادل ۲ میلیون و ۷۲ هزار ریال است، در صورتی که قیمت هر بسته ۳۰ عددی تولید شرکت سبحان دارو معادل ۶۰۰ هزار ریال است؛ همچنین قیمت هر بسته برنده اصلی کلوپیدوگرل با برند پلادیکس ۲۸ عددی، معادل ۵۷۶ هزار و ۸۰۰ ریال است.

لازم به ذکر است بودجه سال ۹۸ برای داروی تیکرل معادل ۳۰ هزار بسته در نظر گرفته شده است؛ همچنین هر سال میزان ۱۵ درصد رشد فروش برای تیکرل پیش‌بینی می‌شود و فروش ریالی مولکولی داروی رقیب این محصول در سال ۹۶ تقریباً معادل ۲ هزار میلیارد ریال و در سال ۹۷ تقریباً معادل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.

با توجه به اطلاعات مذکور میزان صرفه‌جویی ارزی این داروها در مقایسه با برند اصلی برلینتا که توسط شرکت استرازنیکا وارد می‌شود، برای ۳۰ هزار بسته محصولات تولیدی شرکت حدوداً معادل ۱۵ میلیارد ریال است.

بنا بر نظر پزشکان متخصص و صاحب‌نظر پیش‌بینی می‌شود داروی تیکاگرلور در طول مدت ۳ سال حدود ۱۰ درصد از بازار داروی کلوپیدوگرل را به خود اختصاص دهد و این روند رشد در آینده نیز تداوم خواهد داشت.

تولید داروی موضعی در داخل کشور برای درمان عفونت‌های پوستی

فوزیدات سدیم یک آنتی‌بیوتیک موضعی جهت درمان عفونت‌های پوستی اولیه و ثانویه است. این دارو در مقایسه با آنتی بیوتیک‌های خوراکی در بیماران غیره کمپلیک طول دوره درمان را کوتاه‌تر می‌کند. شرکت سبحان دارو برای اولین‌بار در کشور تولید پماد ۲ درصد این محصول را آغاز کرده که آماده ورود به بازار است.

قیمت هر عدد پماد برند اصلی فوزیدیک اسید وارد شده توسط شرکت بهستان بهداشت معادل ۱۶۱ هزار ریال است؛ همچنین قیمت هر عدد پماد برند فوزیتان ۱۵ گرمی تولید شرکت سبحان دارو معادل ۷۵ هزار ریال است.

لازم به ذکر است فروش ریالی محصول رقیب این دارو در سال ۹۷ تقریبا معادل ۱۹۰ میلیون ریال است؛ همچنین فروش ریالی محصول رقیب این دارو در سال ۹۷ تقریباً معادل ۱۸۶ میلیون ریال است و بودجه سال ۹۸ برای درمان فوزیتان آن معادل ۵ هزار عدد در نظر گرفته شده است پیش‌بینی می‌شود داروی فوزیتان آن در طول مدت ۳ سال، ۵ درصد از بازار داروی موپیروسین را به خود اختصاص دهد.

استئوآتروز شایع‌ترین بیماری مفصلی و معمول‌ترین فرم آرتریت یا التهاب مفصل

استئوریت بیماری مفاصل محوری و محیطی است و با تخریب و از دست رفتن پیش‌رونده غضروف مفصلی و تغییرات استخوان در حاشیه مفصل و در ناحیه تحت غضروفی زانو می‌شود. شیوع آستئوریت زانو در مردان در مقایسه با زنان کمتر است. بی‌خطر بودن و اثربخش بودن پیوند این سلول‌ها در مطالعات حیوانی مقدمه‌ای برای طراحی و اجرای کارآزمایی بالینی پیوند سلول های مزانشیم در بیماری ستئو آرتریت بود.

محصول مزستروسل یک فرآورده سلولی و حاصل فرآوری و کشت سلول در شرایط استریل است. این محصول حاوی سلول‌های زنده استرمایی مزانشیم کشت شده از بافت استخوان خود بیمار است. برای تولید این محصول ابتدا از بیمار نمونه مغز استخوان تهیه شده و سلول‌های بنیادی استرمایی مزانشیم بعد از جداسازی از نمونه در محیط اختصاصی استاندارد کشت داده می‌شوند.

دارویی برای درمان ویتیلیگو

ویتیلیگو یا لک و پیس نوعی بیماری است که تظاهر آن به صورت پیدایش لکه‌های کمرنگ‌تر از پوست طبیعی یا فاقد لنگ و کاملاً سفید پوستی و مخاطی نمود پیدا می‌کند. اگرچه این بیماری می‌تواند در هر سنی بروز پیدا کند؛ ولی در اطفال و سنین ۴ تا ۲۰ سال شایع‌تر است.

در بیماری ویتیلیگو ملانیوسیت‌ها یا سلول‌های تولیدکننده رنگدانه در بخش‌هایی از بدن همچنین پوست، غشای مخاطی تخریب می‌شوند. این بیماری در هر دو جنس مذکر و مونث است و در تمامی نژادها دیده می‌شود محل شایع این بیماری شامل صورت به خصوص و اطراف دهان، آرنج‌ها و زانوها، انگشتان دست و پا، قوزک پا، مچ دست و غیره است؛ ولی در هر نقطه‌ای از پوست و مخاط ممکن است دیده شود.

محصول ریکالرسل یک فرآورده سلولی بوده و حاصل فرآوری سلولی در شرایط استریل است این محصول حاوی سلولهای کراتینوسیت و ملانوسیت مشتق از لایه های اپیدرم پوست است برای تولید این محصول نیاز به داشتن یک نمونه از پوست بیمار وجود دارد که معمولا از ناحیه نشیمنگاه جدا می‌شود. سلول‌های کراتیونیست و ملانوسیت با هضم آنزیمی از لایه اپیدرم نمونه پوستر جدا شده و به روش تزریق داخل اپیدرمی در لکه های حاصل از بیماری ویتیلیگو می‌شود سلول‌های ملانوسیت موجود در این محصول مسئول تولید رنگدانه و سلول‌های کراتیونیست مسئول انتقال آن به پوست بیماران هستند.

داروی اداراوون اولین‌بار در شرکت داروسازی میتسوبیشی ژاپن ساخته و در ابتدا برای بیماران مبتلا به سکته وارد بازار شد؛ اما بعد این شرکت با توجه به اثرات دارو متوجه شد اداروون روی افراد مبتلا به asl یا بیماری نورون‌های حرکتی موثر است. این بیماری یک بیماری عصبی و عضلانی است که از هر۱۰۰ هزار نفر، ۲ هزار نفر در دنیا به آن مبتلا می‌شوند.
شرکت دارویی صنایع شفافارمد با تکیه بر متخصصان داخلی موفق به تولید این دارو برای اولین بار در کشور در دو سطح ماده اولیه و محصول نهایی سرم تزریقی در سال ۹۷ شد. تزریق این دارو به صورت وریدی بوده و پیچیدگی استفاده دارد و هزینه هر تزریق در حدود ۱۱۰۰ دلار آمریکا خواهد بود. از این رو هزینه سالیانه استفاده این دارو به بیش از ۱۴۵ هزار دلار می‌رسد، در حالی که با تولید آن در کشور هزینه این دارو بسیار کاهش خواهد یافت. البته این موضوع بیانگر این مطلب است که کشور ایران نیز می‌تواند به عنوان یکی از منابع تأمین دارو در دنیا فعالیت داشته باشد.

دارویی برای درمان سرطان

وینورلبین یک مشتق نیمه ستتتیک است که با خصوصیات کلی مشابه با آن در درمان سرطان پیشرفته پستان و سرطان ریه نوع non small cell کاربرد دارد و همچنین در مورد بدخیمی‌ها مانند لنفوما و تومورهای تخمدان و پروستات استفاده می‌شود.
این دارو به صورت محلول‌تزریقی در‌۲‌دور ۱۰ و ۵۰ میلی گرم موجود است. شرکت سبحان انکولوژی موفق به دریافت پرواند از هر ۲‌دوز این دارو با نام تجاری سوبلوین از سازمان غذا و دارو شد، همچنین در‌سال ۹۷ برای نخستین بار وینورلبین با دوز ۵۰ میلی گرم را روانه بازار کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008520

وب گردی

وب گردی