توجه به رشته بازی سازی یکی از نیاز جدی کشور در  حوزه فرهنگی است

سبک زندگی امروزی به گونه ای است که کودکان از سنین ابتدایی درگیر بازی های رایانه ای هستند. رفته رفته بازی های سنتی که برگرفته از سنت، آداب، رسوم و فرهنگ اصیل بود جای خود را به بازی های رایانه ای و عمدتا ترویج فرهنگ غرب داده است.

مجتبی هاشمی مدیر تیم بازیسازی فناورانکوثر در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز درباره تاثیر این بازی ها بر کودکان گفت: ذهن کودکان شبیه صفحه نقاشی سفید است و بازی های رایانه ای به مثابه مداد رنگی این صفحه را نقاشی می کنند.این زنگ خطر بزرگی برای فرهنگ مرزو بوم کشورما است. میدان عملی که اگر آن را رها کنیم به صورت افسار گسیخته ای در حال حرکت است و فرهنگ ما را نشانه رفته است.

وی گفت: در این زمینه باید استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان به طور جدی وارد شوند و بنیاد ملی بازی های رایانه ای و همچنین دستگاه های مسئول هم ورود قدرتمند داشته باشند تا بتوانیم با ساخت بازی هایی متناسب با فرهنگ کشورمان نقش موثر ایفا کنیم.

این فعال حوزه بازی سازی گفت: در حال حاضر سهم عمده بازار کشور در اختیار بازی سازهای خارجی است. ما شرکت های دانش بنیان و استارتاپ هایی نوپا و خلاقی در زمینه بازی سازی در کشور داریم که اگر حمایت شوند می توانند کفه ترازو را به نفع ما برگردانند و بازی هایی متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی و قابل رقابت با بازی های خارجی موجود در بازار ارائه کنند.

وی تصریح کرد: در این خصوص باید رشته های دانشگاهی وارد عمل شوند. در حال حاضر دانشگاه هنراسلامی تبریز با رشته چندرسانه ای توانسته گام های موثری در این زمینه بردارد و چندین بازی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی را روانه بازار کند. این حرکت ها و جهش ها نیاز به حمایت دارد. چرا که ما در ابتدای رشد در این حوزه هستیم و این توانایی دیده می شود که به جایگاه خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.

هاشمی با ذکر این نکته که رشته های مرتبط با بازی سازی در کشورهای پیشرفته دنیا جزء رشته های پرمتقاضی است گفت: امیدواریم مسئولان آموزش عالی کشور ما هم توجه ویژه ای به راه اندازی این رشته ها در محیط آکادمیک کشور داشته باشند. رشته هایی که علاوه بر درآمد زایی مالی می توانند ابزاری برای صدور فرهنگ ما به سایر کشورها باشند

وی معتقد است: ما در زمینه هنربازی سازی استعدادهای بی نظیری در ایران داریم اما ضعف اصلی ما عدم تیم سازی مناسب است. در این حوزه نیاز به یک تیم سازی قوی داریم چیزی که ساخت یک پروژه چندرسانه ای و بازی به آن نیاز دارد. دانشگاه ها و محیط های استارتاپی می توانند محلی برای رفع این مشکل باشد تا تیم سازی مطلوب در این زمینه شکل بگیرد و خروجی مطلوبی را هم شاهد باشیم.

این فعال حوزه بازی سازی در پایان تاکید کرد:نهاد های مسئول می توانند با حمایت های مادی و معنوی و همچنین اعتماد به شرکت ها و استارتاپ های نوپا در این زمینه کمک شایانی بکنند تا صنعت بازی سازی کشور علاوه بر تاثیرگذاری در حفظ فرهنگ اصیل نیم نگاهی هم به سودآوری در این زمینه داشته باشد.

کد خبر: 1008535

وب گردی

وب گردی