همراهی داوطلبان سازمان هلال احمر در آبرسانی به مناطق درگیر خشکسالی

همکاری سازمان هلال احمر در راستای سازمان داوطلبان آب کشور با هدف همراهی در مناطق مواجه با خشکسالی، در جلسه کمیته تخصصی آب و فاضلاب کمیسیون ملی یونسکو- ایران بررسی شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران ، کمیته تخصصی آب و فاضلاب کمیسیون ملی یونسکو- ایران با حضور اعضا تشکیل جلسه داد.

در ابتدای این جلسه که با حضور دکتر حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران برگزار شد، قنبر علی رجبی مدیرعامل انجمن متخصصین آب و فاضلاب کشور اظهار کرد: در کشور ما بهره برداری فراموش شده است اما در آب فاضلاب مسئله مهم بهره برداری است و می توان در طراحی ها، مشکلات بهره برداری را بازخورد دهیم.

وی با اشاره به برپایی مسابقات با محوریت بهره برداری در حوزه آب و فاضلاب عنوان کرد: امروز مسابقات بهره برداری برگزار می کنیم و بین بهره برداران مسابقاتی برگزار می شود.

مدیرعامل انجمن متخصصین آب و فاضلاب کشور یادآور شد: در نمایشگاه های بزرگ دنیا، در سالن های بزرگی بهره برداری در قالب مسابقه برگزار می شود و مردم نیز در آن شرکت می کنند و بهره برداری درست مانع بروز مشکلات می شود.

رجبی تصریح کرد: در حوزه آب و فاضلاب، محور اصلی فعالیت ها در ابتدا اجرا بود اما امروز این موضوع مطرح است بدون بهره برداری خوب اجرای مناسبی نداریم.

*رقابت برای بهره برداری

در ادامه هاشم امینی مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به برپایی دوره های مسابقه مهارت های بهره برداری با همکاری کمیسیون ملی یونسکو- ایران گفت: در حوزه صنعت آب و فاضلاب در حوزه بهره برداری اقدامات مناسبی انجام شده و به دنبال این هستیم تجربیات در این بخش منتقل و دانش ها نیز ارتقا یابد و کار علمی آموزشی و البته فرهنگی رخ دهد.

وی ادامه داد: در مسابقاتی که برگزار کردیم فرهنگ کار و تلاش را مورد توجه قرار دادیم تا کارگران و مهندسان غیرت ملی را ارتقا دهند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان در این باره توضیح داد: جلسات متعدد برگزار کردیم و در شش ماه به صورت مستمر و هفتگی پیگیر مسئله بودیم؛ خوشبینم این اتفاق اثر خوبی در صنعت آب و فاضلاب بگذارد.

امینی یادآور شد: هدف برپایی مسابقات این است مجموعه صنعت آب و فاضلاب تغییر انگیزه دهد و افراد حاضر در این مسابقات بخصوص در سطح ملی با استفاده از ظرفیت های کمیسیون ملی یونسکو، می توان از تجربیات کشورهای مختلف استفاده کرد‌.

در ادامه گزارشی از روند طراحی مسابقات مهارت های فنی تخصصی بهره برداری و زمانبندی برگزاری آن در سطوح استانی، منطقه ای و کشوری گزارشی ارائه شد حاضران پیشنهادات خود را در این بخش ارائه کردند.

*سیل گلستان

در ادامه بهزاد هرمزی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان با ارائه گزارشی درباره سیل اخیر در این استان عنوان کرد: کشور ما سرزمینی حادثه خیز است و باید مهارت در مقابل با بحران را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نمایشگاه توانمندی با نگاه تاب آوری تشکیل و توانمندی بهره برداری در این بخش به نمایش گذاشته شد یادآور شد: استان گلستان به لحاظ اقوام، تنوع زیستی و طبیعت نگارستان ایران است و نوروز امسال چالش جدی در این استان داشتیم‌.

بهزاد هرمزی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان تصریح کرد: بیشتر تمرکز رسانه ها در ابتدای امسال در استان گلستان بر مقوله سیل بود اما ما با ۵ نوع حادثه طوفان، صاعقه، بارش باران، رانش و سیل عظیم روبرو بودیم و اگر مهارت دوستان در زمینه خدمات رسانی در بخش های مختلف نبود قطعا فاجعه ای بزرگ رخ می داد.

هرمزی با بیان اینکه هماهنگی خوبی بین دستگاه های مختلف از جمله وزارت بهداشت، وزارت نیرو، هلال احمر و دیگر نهادها برقرار شد تاکید کرد: آنچه در رسانه می دیدیم آبگرفتگی طولانی مدت فرسایشی بود. در منطقه شیب اندکی داریم و این به چالشی برای ما تبدیل شد.

وی ادامه داد: مردم مشارکت خوبی داشتند و در روزهای اول همه همکاری ها با هلال احمر و تمام اقدامات اولیه با همراهی این نهاد بود. از تعدد و تکثر ارائه دهندگان جلوگیری کردیم و حداکثر خدمات را در مسئله آب داشتیم و مسمویت آبی در این استان نداشتیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان اظهار داشت: اگر پارامتر مسابقه بهره برداری را در بحران نیز برگزار کنیم اتفاق خوبی است. در ایام بحران بیماری آبی بیشتر است اما در این ایام بیماری کسب نشد.

*آگاهی مردم از فعالیت ها

در ادامه دکتر حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران یونسکو گفت: متاسفانه خیلی ها تصاویر فعالیت ها از فعالیت ها ندارند و باید فکری برای آگاهی مردم در این بخش کرد.

وی تاکید کرد: می توان از تجربیات وقوع سیل استفاده کرد و با ارائه فراخوان، کلیپ های مردمی ارسالی را مورد ارزیابی قرار داد ونگاه تخصصی به واکنش ها در فضای مجازی به مقوله سیل داشت.

ایوبی عنوان کرد: باید برای سال بعد آماده باشیم و عملکرد خود را در زمینه سیل آسیب شناسی کنیم.

در این جلسه موضوع همکاری سازمان هلال احمر در راستای سازمان داوطلبان آب در کشور مورد بررسی قرار گرفت.

*فعالیت داوطلبان هلال احمر در نذر آب

دکتر محمد نصیری رییس سازمان داوطلبان هلال احمر کشور با اشاره به تشکیل سازمان داوطلبان کمک رسان آب عنوان کرد: در سایت صلیب سرخ جهانی مداخلات در چند موضوع است جنگ، حوادث طبیعی، خشکسالی به عنوان بحران طبیعی خاموش از موضوعاتی است که باید به آن ورود کنیم.

وی با اشاره به لزوم ورود در مسئله بحران آب یاداور شد: اولین موضوع در همه بحران ها مسئله مطالبه آب است.

رییس سازمان داوطلبان هلال احمر کشور توضیح داد: موضوع سرویس های بهداشتی یکی دیگر از مسائل در بحران ها است. عموما این موضوع اعلام می شود که تامین سازه سرویس های بهداشتی با شهرداری و تامین آب در این بخش با وزارت نیرو است و در این زمینه آسیب داریم.

وی با بیان اینکه ۲ هزار سرویس بهداشتی از سوی خیرین در سیل امسال احداث شد توضیح داد: این موضوع در بحران یکی از نقص ها است و این موضوع اصلی مردم خوزستان دد کمپ ها بود.

نصیری تصریح کرد: فارغ از این‌مباحث، سازمان داوطلبین هلال احمر سال گذشته همزمان با موج خشکسالی، طرح نذر آب را در استان سیستان انجام داد.

وی با بیان اینکه بطور متوسط ۶۰ هزار نفر از منطقه بلوچستان مهاجرت کرده و به حاشیه شهر یزد آمدند اظهار داشت: این اتفاقدنشان از اهمیت آب دارد و امسال نیز طرح نذر آب ۲ را برگزار می کنیم .

وی گفت: پارسال ۳ هزار تانکر آب تامین شده از خیرین را با راهنمایی سازمان آب و فاضلاب تامین آب کردیم و در بخش وسیعی آب معدنی توزیع و منبع آبدمستقر شد؛ در کنار این بخش سبد غذایی و خدمات بهداشتی ارائه کردیم و

امسال در سطح وسیع تر این اقدامات در جنوب کرمان و خراسان هم انجام می شود.

رییس سازمان داوطلبان هلال احمر کشور عنوان کرد: بر اساس کارت های صادر شده، ۲ میلیون داوطلب داریم.در سیل اخیر ۱۰ هزار نفر در سه استان سیل زده همکاری کردند و پرسنل ما نیز ۸ هزار نفر بودند.

نصیری تصریح کرد: این ظرفیت را آماده ایم در اختیار همه نهادهای دغدغه مند قرار دهیم و در موضوع آب و فاضلاب این ظرفیت وجود دارد.

فرهام گرکانی معاون مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این جلسه عنوان کرد: بخشی از ظرفیت ما درگیر تامین آب شرب مردم‌می شود و با آزاد شدن نیروهای ما، این نیروی متخصص در بخش های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه اعضای حاضر با اشاره به دستاوردهای طرح همکاری سازمان هلال احمر در راستای سازمان داوطلبان آب در کشور، بر کاربرد اجرای آن در حوزه استانی تاکید کردند.

حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران ، هاشم امینی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، غلامرضا رضایی فر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز، قنبر علی رجبی مدیرعامل انجمن متخصص آب و فاضلاب کشور، امیر‌روشن مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل کمیسیون ملی یونسکو، عبدالله رشیدی مهابادی رئیس مرکز آموزش های تخصصی دانشگاه شهید بهشتی، بهزاد هرمزی مدیرعامل شرکت‌آب و فاضلاب روستایی استان گلستان، سید رضا فخر زاده کمیته تخصصی آب و فاضلاب کشور، فرهام گرکانی معاون مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و دکتر محمد نصیری رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در این نشست حضور داشتند‌.

کد خبر: 1008633

وب گردی

وب گردی