تمام زباله‌ها در ژاپن بازیافت می‌شوند

مقامات شهری در ژاپن، قصد دارند تا سال ۲۰۲۰، تمام زباله‌های شهرشان را بازیافت کنند و زباله‌های محیط زیست‌شان را به صفر برسانند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از این به بعد جداسازی زباله‌ها در شهر کامیکاتسوی ژاپن، چندان راحت نخواهد بود؛ زیرا به جای دسته‌بندی زباله در سه گروه پلاستیک‌، کاغذ و فلز، باید آنها را در ۴۵ گروه مجزا قرار داد.

در این طبقه‌بندی زباله‌ها، می‌توان گروه مربوط به بالش‌ها یا مسواک‌ها را هم مشاهده کرد. این اقدام به این علت صورت می‌گیرد که مقامات این شهر می‌خواهند تمام زباله‌ها را بازیافت کنند و هیچ زباله‌ای را نسوزانند.

این کار بسیار سخت و طاقت‌فرساست. همچنین در کنار طبقه‌بندی انواع بیشماری از زباله‌ها، کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی پیش از ارسال به بخش بازیافت، باید شسته و خشک شوند.

مرکز زباله این شهر، مملو از ده‌ها جعبه‌ مختلف از زباله‌هایی است که طبقه‌بندی شده‌اند. در واقع ساکنان این شهر باید تمام زباله‌ها را در گروه‌های مختلف طبقه‌بندی کرده و هر کدام از زباله‌ها را در جعبه مخصوص به خود بریزند. افراد باید موقع ریختن زباله به درون جعبه، بخش‌های مختلف آن را از هم جدا کنند. به طور مثال اگر زباله‌‌ای از چوب و فلز باشد، باید چوب آن را در یک جعبه و فلز آن را در جعبه مخصوص فلزات بیندازند.

سال ۲۰۰۰، این شهر اولتیماتومی مبنی بر بستن حداقل یکی از مراکز سوزاندن زباله دریافت کرد تا از انتشار گازهای گلخانه‌ای بکاهد. این اقدام باعث شد این شهر فقط یک مرکز سوزاندن زباله داشته باشد که برای حجم بالای زباله‌های شهر کافی نبود؛ بنابراین مقامات این شهر تصمیم گرفتند، به جای سوزاندن زباله‌ها، آنها را بازیافت کنند.

این شهر در حال نزدیک شدن به هدف خود است و در حال حاضر ۸۰ درصد از ۲۸۶ تن زباله‌ای که در سال ۲۰۱۷، تولید شده بود را بازیافت کرده است و این مقدار از ۲۰ درصد متوسط ملی، بسیار بیشتر است. از آنجایی که بیشتر سرزمین ژاپن کوهستانی است، نمی‌توان زباله‌ها را دفن کرد. بنابراین باقی زباله‌های بازیافت نشده، سوزانده می‌شوند.

ژاپن نسبت به بیشتر کشورهای پیشرفته در جهان، زباله کمتری تولید می‌کند؛ اما از هر کشور دیگری در دنیا، به جز آمریکا، زباله‌های پلاستیکی بیشتری دارند.

در گذشته، زباله‌های پلاستیکی برای بازیافت، به کشورهای دیگر به خصوص چین، صادر می‌شد؛ اما چین دیگر زباله‌های پلاستیکی ژاپن را نمی‌پذیرد و همین مسئله باعث تجمع زباله‌های پلاستیکی قابل بازیافت در ژاپن شده است.

اما اکنون این اقدام شهر کامیکاتسوی ژاپن به کنترل زباله‌ها کمک بسیاری می‌کند. این شهر با کمک شهروندان خود، قصد دارد زباله‌های خود را به صفر برساند.

ساکنان شهر کامیکاتسوی ژاپن که ۱۵۰۰ نفر هستند، قرار است از این به بعد، زباله‌هایشان را خودشان به مرکز تسهیلات محلی ببرند. آنها اگرچه معتقدند این کار برایشان سخت است؛ اما از اینکه می‌توانند نسبت به محیط‌‌زیست آگاهانه‌تر رفتار کنند، از این اقدام رضایت دارند.

کد خبر: 1008660

وب گردی

وب گردی