دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم باید به تربیت قوه عاقله کشور توجه کند/ تحول در فضای جدید دانشگاه آزاد اسلامی یک الزام است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر جذب اساتید جوان، از جذب سالانه هزار عضو هیأت علمی در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پنجمین جلسه شورای دانشگاه که صبح امروز به میزبانی واحد شیراز برگزار شد، گفت: این دانشگاه همزمان با گام دوم انقلاب اسلامی، گام دوم خود را برداشته است. همانطور که در گام اول این دانشگاه، توسعه کمی مدنظر بود و سرمایه خوبی نیز فراهم شد، در گام دوم نیز الزاماتی مدنظر دارد و در گام دوم به تربیت قوه عاقله کشور و هویت فرهنگی که لازمه آن تحول و صیرورت درونی است، باید توجه ویژه داشت.

وی با تأکید بر لزوم توجه دانشگاه به موضوعات فرهنگی و فضای مجازی، گفت: مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند «مسئله اصلی این است که فضای مجازی یک مرحله تمدنی جدید را ایجاد می‌کند. مثل انقلاب صنعتی که یک بحثی در بحث‌های تمدنی غرب شد و نشانه‌های این حرکت هم الان پیدا شده است. شاید هویت انقلاب و جامعه دستخوش تغییر شود. معنای آنها این است که تمام حوزه‌های ما را تحت تأثیر قرار دهند. اخلاق، فرهنگ و اقتصاد تحت تأثیر قرار می‌گیرد. ما باید برای صیانت از خود و ارزش‌های خود کار کنیم. حاکمیت باید روی این موضوع متمرکز شود.»

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه با توجه به اهمیت این موضوع، نقش دانشگاه در فضای مجازی دنباله‌روی نیست و باید نقش راهبردی داشته باشد، خاطرنشان کرد: دانشگاه در غرب صیرورت داشته، به گونه‌ای که دانشگاه کلاسیک در نیمه قرن بیستم تبدیل به دانشگاه اجتماعی شد و اکنون دانشگاه نسل جدید می‌خواهد با امپراطورهای اقتصادی، فضای مجازی و کنشگران جدید، وارد عرصه جدید خود شود.

وی با طرح این پرسش که چرا از عنوان «گام دوم» استفاده می کنیم؟ گفت: گام دوم در دانشگاه آزاد اسلامی الزاماتی دارد که باید با توجه به آن، وارد این عرصه شویم. یکی از این موضوعات، دسترسی گسترده به آموزش عالی همراه با فناوری اطلاعات است که این موضوع توان فناوری را برای مردم ایجاد می‌کند و این موضوع، لزوم هوشیاری را می طلبد تا غربی‌ها از آن بهره‌برداری نکنند، بنابراین اگر 10 سال پیش تشکیل معاونت علوم انسانی ضرورت داشت، اکنون وجود و نقش این معاونت بسیار حیاتی است و باید به آن توجه داشته باشیم.

اقتصاد دانشگاه باید مبتنی بر دانش باشد

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دلیل اینکه در این جلسات از تحول سخن می‌گوییم، این است که تحول در دانشگاه آزاد اسلامی در فضای جدید یک الزام است و ما در طرح آمایش به دنبال اقتصاد آموزش عالی هستیم، چرا که همانطور که آیت‌الله دژکام در ابتدای این جلسه اشاره کردند، دانشگاه قرار نیست کارهایی انجام دهد که مردم عادی انجام می‌دهند، بلکه اقتصاد دانشگاه باید مبتنی بر دانش بوده و دانشگاه در این مسیر پیشرو باشد.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، طرح آمایش دانشگاه آزاد اسلامی به گونه‌ای تدوین شده که اقتصاد آموزش عالی، اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کارآفرین، اقتصاد مولد و دانش بنیان مورد توجه است، چرا که مقام معظم رهبری در سخنرانی 14 خرداد فرمودند «دشمن به اقتصاد ما حمله کرده است»، بنابراین ما در دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفته‌ایم که مقوّم اقتصاد کشور باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت جمعیت آموزش عالی در کشور، گفت: با توجه به سیاست های برخی مدیران آموزش عالی کشور، جمعیت دانشجویی در حال کاهش است، چرا که این مدیران معتقد بودند که عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان بالاست و باید از تولید آنها جلوگیری شود. این در حالی است که ما معتقدیم باید روش‌ها را تغییر داد و اصلاح کرد.

وی افزود: 68درصد از کل جمعیت آموزش عالی کشور در مقطع کارشناسی و 22 درصد دانشجوی مقطع کاردانی هستند که سهم دانشگاه آزاد اسلامی از کل دانشجویان 50درصد در مقطع کارشناسی و 16درصد در مقطع کاردانی است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه 37درصد کل دانشجویان کشور در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می کنند، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی سالانه حدود 105هزار ورودی کارشناسی ارشد و 30هزار ورودی کاردانی دارد که برای آن باید طرح ویژه تربیتی و تربیت مهارت‌محور در دستور کار داشته باشد. اگر سهم واحدها در منطقه خود کمتر از این عدد باشد، جای تأمل دارد و مدیران واحدها باید برای حل آن تدبیری بیاندیشند.

دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ایجاد تحول و نشاط علمی هیئت علمی جوان جذب می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وضعیت هرم هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این دانشگاه 24هزار عضو هیئت علمی دارد که از این تعداد، 11هزار نفر مربی هستند. اکنون جذب سالانه هزار عضو هیئت علمی در دستورکار دانشگاه آزاد اسلامی است. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوری که دکتر ولایتی شخصاً گزارش هیئت جذب استان ها را از دکتر رنجبر پیگیری می‌کند. در برنامه‌ریزی هایمان در نظر گرفته‌ایم که به منظور ایجاد تحول و نشاط علمی در دانشگاه، هیئت علمی جوان جذب کنیم و نیروهای جوان در کنار اعضای هیئت علمی باتجربه قرار بگیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همچنان از جذب هزار عضو هیئت علمی جدید فاصله داریم، تصریح کرد: دکتر ولایتی تأکید دارد که تا پیش از آغاز سال تحصیلی جدید (مهرماه) این تعداد تکمیل شود.

هیئت رئیسه دانشگاه آزاد هماهنگ‌ترین و همراه‌ترین مجموعه با هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه است

وی با بیان اینکه امانت دانشگاه آزاد اسلامی از سوی مقام معظم رهبری به دکتر ولایتی سپرده شده است، گفت: باید با تمام وجود در جهت تحقق خواسته‌های رهبر معظم انقلاب و دکتر ولایتی که این امانت را پذیرفته، حرکت کنیم، بنابراین هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی هماهنگ‌ترین و همراه‌ترین مجموعه با هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه است، چرا که ما خود را سرباز ولایت می‌دانیم و با تمام وجود در خدمت کسی که از ولایت مأموریت می‌گیرد، هستیم. حمایت کامل هیئت امنا را داریم و وظیفه خود می‌دانیم خواسته‌های هیئت امنا و دکتر ولایتی را اجرایی کنیم.

ارزیابی مدیران استانی براساس انجام سیاست های ابلاغی است

دکتر طهرانچی با اشاره به اجرای طرح بازمهندسی کشاوری در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: ارزیابی مدیران استانی براساس انجام سیاست های ابلاغی است که یکی از این سیاست‌ها، بحث آمایش و تعالی علوم انسانی و اجرای طرح بازمهندسی کشاورزی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: آموزش کشاورزی در کشور ما به بن‌بست رسیده است؛ حضور 1600 عضو هیئت علمی در کنار 7هزار دانشجوی این رشته، گواه این موضوع است که آینده کشور در زمینه متخصص کشاورزی مورد تهدید است. به این دلیل دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال بازمهندسی کشاورزی است که براساس آن، دانشجویان دو سال در کلاس های تئوری، آموزش‌های تخصصی را پشت سر گذاشته و دو سال در مزرعه آموزش عملی ببینند. بر این اساس، مزرعه‌های دانشگاه آزاد اسلامی دیگر صرفاً تولیدی نخواهد بود. برای تحقق این موضوع، همه توان علمی، فناوری و حمایت های صندوق پژوهش و فناوری را پشتوانه طرح بازمهندسی آموزشی، پژوهشی و فناوری رشته‌های کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی، قرار داده‌ایم.

وی افزود: علاوه بر حوزه علوم مهندسی، در آموزش فنی و مهندسی و علوم پزشکی نیز چنین طرح هایی در دستورکار داریم تا کیفیت و کارآمدی این علوم را نیز افزایش دهیم.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وضعیت علوم پزشکی در استان فارس، گفت: بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون نیاز به حمایت دارد که این موضوع همت مسئولان و خیِران استانی را می‌طلبد که این بیمارستان را مورد توجه قرار داده و آن را احیا کنند.

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید بسترساز اقتصاد دانش بنیان شهرها باشند

دکتر طهرانچی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در اکثر شهرستان های استان فارس حضور دارد و واحدهای این دانشگاه باید بتوانند بسترساز اقتصاد دانش بنیان شهرها باشند. به همین منظور وضعیت بخش های مختلف استان را تحلیل و نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی کرده‌ایم تا برای توسعه هوشمند استان فارس برنامه‌ریزی کنیم که البته برای تحقق این موضوع نیازمند کمک استان هستیم.

نرم‌افزار طرح پایش و نظام موضوعات از هفته آینده به صورت کامل عملیاتی می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اجرای طرح پایش در این دانشگاه، تصریح کرد: سامانه پژوهش‌یار دانشگاه آزاد اسلامی، این امکان را می دهد که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در یک نظام، موضوع پایان‌نامه و رساله خود را انتخاب کنند. کل فرآیند ثبت تا دفاع در این سامانه قابل نظارت خواهد بود. از هفته آینده نیز نرم‌افزار طرح پایش و نظام موضوعات به صورت کامل عملیاتی خواهد شد و از مهرماه 98 هیچ دانشجویی پایان‌نامه بی‌هدف نخواهد داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تاکنون 15هزار موضوع پژوهشی احصاء و در سامانه پایش بارگذاری شده که تلاش دارد حل مسائل ملی و منطقه‌ای را دنبال کند.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت حوزه پژوهش در دانشگاه ها می فرمایند «مسئله‌ تعداد دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی خوشبختانه در این چند سال اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده و این یک مزیّت بسیار فوق‌العاده‌ای است، منتها بایستی برنامه‌ریزی صحیحی نسبت به خروجی این پدیده‌ مهم انجام بگیرد.»

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، تاکنون بیش از 15 هزار چالش ملی شناسایی و نظام موضوعات آن احصاء و در سامانه پایش بارگذاری شده که اساتید دانشگاه آزاد اسلامی تا شهریورماه باید در حوزه‌های مربوطه اعلام آمادگی کنند. این برنامه جدی ما در حوزه پژوهش است تا بتوانیم رهنمودهای مقام معظم رهبری را محقق کنیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به اهمیت موضوعات فرهنگی و اعتقادی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: برای هنجارشکنی و قانون‌شکنی در دانشگاه، یک هجمه مهندسی‌شده براساس نماد حجاب ایجاد شد و 66 هزار کانال در فضای مجازی برای ترویج استایل دانشجویی در حرکتی برنامه‌ریزی شده به وجود آمد که این موضوع نشان می­‌دهد نباید نسبت به مهندسی دشمن در موضوعات فرهنگی غفلت داشت.

وی در پایان با اشاره به ابلاغ دستورالعمل آراستگی و شئون رفتاری و فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: برای اجرایی شدن این دستورالعمل باید در همه واحدها کارگروه ویژه‌ای ایجاد شود و رؤسای استان‌ها به عنوان مسئولان مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمنان در جلسات این کارگروه در واحدهای استانی حضور داشته و گزارش‌های آن را به سازمان مرکزی ارسال کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008693

وب گردی

وب گردی