مونتاژکاری در صنایع، مانع نوآوری می‌‌‌شود

مدیرکل مراکز تحقیقاتی و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر صنعت ما از مونتاژ‌کاری در نیاید، نوآوری هم در صنعت رخ نمی‌‌‌دهد، در این صورت دانشگاه هم در این زمینه نمی‌‌تواند فعالیت کند.

داوود ثمری مدیرکل مراکز تحقیقاتی و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تحولات موثر در ایجاد ارتباط میان دانشگاه با صنعت و حضور دانشگاه در دل صنایع مختلف، گفت: در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد از جمله واحد اهواز، صنعت در داخل دانشگاه دفتر دارد و در دیگر واحدهای دانشگاه آزاد، دفاتری در دل صنایع مختلف ایجاد کردیم تا صنعت بتواند از دانش بومی متخصصان ایرانی بهره‌‌‌‌مند شود. به این ترتیب، یک اعتماد دوطرفه ایجاد خواهد شد که منجر به رونق تولید داخلی در کشور خواهد شد.

وی افزود: تا زمانی که این اعتماد دو طرفه میان صنایع مختلف ایجاد نشده باشد، برقراری ارتباط با صنعت در دانشگاه‌‌‌‌‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در حد یک شعار باقی خواهد ماند. اگر صنعت ما از مونتاژ‌کاری در نیاید، نوآوری هم در صنعت رخ نمی‌‌‌دهد، در این صورت دانشگاه هم در این زمینه نمی‌‌تواند فعالیت کند.

ثمری یادآور شد: آنچه مسلم است، دانشگاه‌ها باید خود را به مباحثی تجهیز کنند که باعث رفع نیازهای صنعت می‌شود، متاسفانه، مواردی که در حال حاضر، اعضای هئیت علمی ما در دانشگاه‌ها ارائه می‌‌کنند با نیازی که در صنعت وجود دارد متفاوت است و باید این فاصله‌‌‌‌ها را با ایجاد دانشگاه‌‌های هم‌‌‌جوار صنعت از بین ببریم.

مدیرکل مراکز تحقیقاتی و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با توجه به اثر‌گذاری فرصت‌‌های مطالعاتی در توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت تاکید کرد: ایجاد فرصت‌‌های مطالعاتی برای اعضای هئیت علمی در بخش صنعت می‌‌تواند نیازمندی به ایجاد ارتباط دانشگاه و صنعت را در اعضای هئیت علمی بیشتر کرده و صنعت هم به این باور برسد که دانشگاه می‌تواند اثرگذاری بسیاری در این زمینه داشته باشد. نمونه این باورپذیری را در بخش هسته‌‌ای داشتیم و موفقیت ایران در بخش انرژی هسته‌‌‌ای از بستر دانشگاه‌ها شکل گرفته است.

ثمری درباره جایگاه ارتباط با صنعت در کشورهای توسعه‌یافته متذکر شد: در کشورهای پیشرفته، صنعت کارهای نوآورانه را با همکاری دانشگاه انجام می‌دهد؛ اما متاسفانه در ایران الزامی برای همکاری صنایع با دانشگاه وجود ندارد. با توجه به تاکیدی که مقام معظم‌‌‌‌رهبری به حرکت صنایع به سمت دانشگاه‌ها داشتند؛ برخی ازشرکت‌های خودروسازی برای جذب همکاری دانش‌‌بنیان دانشگاه‌‌ها با این صنایع فراخوانی را ارائه کردند و امر اتفاق خوبی است که منجر به توانمند شدن دانشگاه‌‌‌‌‌‌ها خواهد شد.

وی درباره امکانات آزمایشگاه‌‌های دانشگاه آزاد در خدمات‌‌رسانی به صنعت تصریح کرد: در دانشگاه آزاد به دنبال ارائه قابلیت‌های اعضای هئیت علمی به بخش صنعت هستیم و کلیه مراکز خدماتی آزمایشگاهی و صنایع بزرگ همه استان‌‌ها که در کل کشور وجود دارد را شناسایی کردیم.

مدیرکل مراکز تحقیقاتی و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر، آزمایشگاه‌هایی در دانشگاه آزاد وجود دارد که جز آزمایشگاه‌های مرجع هستند و تعداد آنها رو به گسترش است. تجهیز آزمایشگاه‌های استاندارد را درسال گذشته آغاز کردیم و بیش از 30 آزمایشگاه در سراسر کشور داریم. به زودی تا پایان سال مراکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد راه‌‌‌‌‌اندازی خواهد شد که هدف آن تسهیل ارتباط دانشگاه با صنعت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008698

وب گردی

وب گردی