جیب پر پول، اولین گام موفقیت در مصاحبه دکتری/ ۲۰۰ هزار تومان ناقابل؛ هزینه پرینت مدارک

فقط کافی است در شبکه‌های مجازی هشتک مصاحبه دکتری را جست‌و‌جو کنید، آن‌وقت با سیل دانشجویانی مواجه خواهید شد‌ که از هزینه‌های مصاحبه‌ دکتری، حسابی گله‌مند هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تصور کنید دانشجویی برای مصاحبه دکتری به 6 دانشگاه مراجعه کرده است و هر کدام از این دانشگاه‌ها به طور متوسط 100 هزار تومان برای انجام مصاحبه از متقاضیان دریافت کرده باشند، این دانشجو باید منهای هزینه‌هایی که برای پرینت مدارک خود بپردازند، باید هزینه‌های رفت‌و آمد به دانشگاه‌های مختلف را بپردازند که ممکن است همه ‌آن‌ها در یک استان قرار نگرفته باشد. از تمامی اینها که بگذریم، این داوطلبان باید هزینه‌‌ای را تحت عنوان اهراز هویت یا اعلام موافقت به سایت سازمان سنجش بپردازند تا بتوانند در این آزمون‌ها شرکت کنند.

همان طور که می‌دانید ثبت‌نام آزمون ورودی دکتری(Ph.D) سال 98 از 6 آذر ماه 97 آغاز شد و تا 12 آذرماه ادامه داشت. داوطلبان می‌توانستند برای دریافت کارت ورود به جلسه و برگ راهنمای آزمون از 30 بهمن 97 تا 2 اسفندماه 97 به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

آزمون ورودی دکتری(Ph.D) سال 98 در روز جمعه سوم اسفند ماه 97 برگزار شد و نتایج آن در 27 فروردین ماه 98 بر روی خروجی سازمان سنجش قرار گرفت که از تعداد ۱۶۳ هزار و ۳۲۱ داوطلب حاضر در جلسه آزمون، ۱۵۰ هزار و ۵۳۵ مجاز به انتخاب رشته شده‌ بودند. حال تصور کنید از این تعداد، نیمی از آن‌ها مایل باشند در مصاحبه دکتری ثبت‌نام کنند، آن وقت است که هزینه اهراز هویت سر به فک می‌کشد!

توکلی: هزینه‌های دریافتی از مصاحبه‌های دکتری به حساب دانشگاه خواهد رفت

حتما از خودتان می‌پرسید هزینه‌های مصاحبه دکتری به جیب چه کسی واریز می‌شود؟ حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه اعلام نتایج نهایی آزمون ورودی دکتری 98 گفت: نتایج مصاحبه دکتری نیمه اول شهریور ماه اعلام خواهد شد، همان طور که می‌دانید تعداد بیشتری از داوطلبان برای مصاحبه دکتری دعوت می‌شود و از میان آن‌ها درصد کمتری جذب خواهند شد، باید این آمار را چند برابر معرفی کرد زیرا دانشگاه ممکن است نفرات اول و دوم،‌ دهم و حتی هشتادم را جذب کند زیرا این فرد به نسبت دیگران در مصاحبه موفق‌تر عمل کرده است.

وی در زمینه هزینه‌های دریافتی دانشگاه‌ها در راستای انجام مصاحبه‌ها تاکید کرد: هزینه‌های دریافتی از مصاحبه‌های دکتری به حساب دانشگاه خواهد رفت.

هزینه ۲۰۰ هزارتومانی یک دانشجو برای‌پرینت مدارک مصاحبه

امیر یکی از دانشجویان رشته معماریست که مقطع کارشناسی ارشد خود را در یکی از واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی گذرانده است. امیر از رتبه‌ای که در کنکور دکتری کسب کرده، راضی نیست، می‌گوید: «من در یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی تهران در مقطع دکتری قبول شدم این دانشگاه برای اولین بار بود که دانشجوی دکتری جذب می‌کرد، البته رتبه خوبی را کسب نکردم.»

او که از هزینه‌های بالای دریافتی توسط سازمان سنجش گله‌مند بود، اعلام کرد: «در ابتدا 44 هزار تومان به حساب سایت سنجش واریز کردم که به‌خاطر اهراز هویت بود و باید یک فرم متشکل از 4 نفر از افرادی که در دانشگاه مرا می‌شناختند، پر می‌کردم. پس آن نیز 100 هزار تومان برای سایت دانشگاه واریز کردم. حدود 200 هزار تومان نیز برای پرینت مدارکی که باید برای مصاحبه ارائه‌ می‌دادم،‌ هزینه شد.»

امیر می‌گوید: «برای ثبت‌نام مصاحبه در دانشگاه آزاد اسلامی نیز حدود 90 هزار تومان به سایت آزمون واریز کردم، این هزینه برای اعلام موافقت دریافت می‌شد و در صورتی که این مبلغ را پرداخت نمی‌‌کردیم و کد را به ثبت ‌نمی‌رساندیم، گویی مایل به شرکت در مصاحبه دانشگاه آزاد اسلامی نبودیم.»

مصاحبه یک دانشگاه کمتراز۴دقیقه طول کشید!

شبنم نیز یکی از دانشجویانی است که می‌خواهد در مصاحبه دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت، خواجه نصیر، تربیت مدرس، امیرکبیر و خوارزمی شرکت کند. او می‌گوید:« برای‌اینکه بخواهید‌ در مصاحبه دکتری چند دانشگاه شرکت کنید‌، باید حسابی‌ جیبتان پر پول باشد. سال گذشته هزینه مصاحبه برای هر دانشگاه متفاوت بین 80 تا 120 تومان بود.»

شبنم از جمله افرادی است که سال گذشته در مصاحبه دکتری دانشگاه‌های مختلف شرکت کرده است، اما هزینه‌های دقیق مصاحبه و احراز هویت را به خاطر ندارد. از نحوه پذیرایی در دانشگاه‌ها می‌پرسم، می‌گوید: «اگر درست به خاطر داشته باشم سال گذشته دانشگاه‌ امیرکبیر با کلوچه از متقاضیان مصاحبه دکتری پذیرایی کرد، همچنین در دانشگاه خواجه نصیر پذیرایی درنظر گرفته نشده بود.»

از نحوه برگزاری مصاحبه‌ها می پرسم، می‌گوید: «مصاحبه‌‌هایی که در دانشگاه‌های مختلف انجام دادم، از 5 تا 20 دقیقه بیشتر طول نمی‌کشید،‌ مخصوصا مصاحبه یک دانشگاه در کمتر از 5 دقیقه برگزار شد. بسیاری از دانشجویان معتقد بودند این مصاحبه‌ها فرمالیته است و دانشگاه‌ها از قبل انتخاب‌های خود را انجام داده‌اند اما برخی از دانشگاه‌ها برای حفظ آبرو‌ هم که حداقل 4 سوال از متقاضیان می‌پرسیدند.»

شبنم معتقد است در برخی مصاحبه دکتری بی‌عدالتی‌هایی صورت گرفته است، او در این باره می‌گوید: «روند انتخاب دانشجویان دکتری به سلیقه استاد صورت می‌گیرد و برخی از دانشجویان با رتبه‌ها و رزومه‌های خوب هم نمی‌توانند در این مصاحبه قبول شوند. حتی در برخی موارد از متقاضی می‌پرسند که این دانشگاه را چندمین اولویت خود انتخاب کردی،‌ اگر بگوید این دانشگاه انتخاب چهارم و بعد از آن است، عملا شانسی ندارد حتی اگر رزومه‌اش خوب باشد. یک دانشگاه پرینت انتخاب رشته را از می‌خواست تا مبادا داوطلبان اولیت‌های خود را جا‌به‌جا اعلام کنند.»

او در ادامه می‌افزاید: «تا دو سال گذشته که بحث تکمیل ظرفیت مطرح بود، دانشگاه‌ها کمتر به اولویت انتخاب‌های متقاضیان اهمیت می‌دادند، اما از سال گذشته که تکمیل ظرفیت حذف شد، برای خالی نماندن صندلی‌ها برخی از دانشجویان را مجبور می‌کردند که انتخاب‌های بالاتر خود را حذف کنند.»

تصور کنید اگر از ۱۵۰ هزار نفری که برای انتخاب رشته دکتری مجاز شده‌اند، نیمی از آن‌ها تمایل داشته باشند در مصاحبه دکتری شرکت کنند، با احتساب هزینه اهراز هویت ۵۰ هزار تومانی برای هر فرد، بحث مبلغ قابل توجهی به میان می‌آید که به حساب سازمان سنجش واریز می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008704

وب گردی

وب گردی