استفاده از سم بادکنک ماهی به عنوان مسکن

دانشمندان در حال تحقیق بر روی سم بادکنک ماهی برای استفاده از آن به عنوان داروی ضد درد هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در یک مطالعه منحصر به فرد در بیمارستان کودکان بوستون، محققان در حال تحقیق بر روی سم تترودوتوکسین بدست آمده از بادکنک ماهی برای استفاده از آن به عنوان یک داروی بی حسی موضعی هستند. در این تحقیق با کنترل گسترش و تاثیر سم می توان تا 3 روز بی حسی موضعی در بیماران ایجاد کرد.

روده، تخمدان و کبد این گونه از ماهی‌ها حاوی سم تترو دوتوکسین است که ۱۲۰۰ برابر کشنده‌تر از سم سیانور است. سم موجود در یک بادکنک‌ماهی می‌تواند جان ۳۰ نفر را بگیرد. این ماهی در ژاپن به عنوان غذایی تجملی مصرف می‌شود. برای طبخ این ماهی باید دوره‌های آموزشی طولانی‌مدتی را گذراند. این ماهی‌ها نخست توسط آشپزهای ماهر، سم‌زدایی شده و سپس به فروش می‌رسند.

تترودوتوکسین سمی فوق العاده موثر است که قدرت فلج کنندگی بالایی دارد. دانشمندان از تاثیر ضد درد این سم آگاه بودند. چالش اصلی در استفاده از این سم به کنترل در آوردن تاثیر و گسترش آن در موضع استفاده شده است. در مطالعات قبلی، این دارو به سرعت منتشر و باعث ایجاد مسمومیت می شد. اگر این سم از طریق رگ ها تزریق شود می تواند براحتی موش های آزمایشگاهی را بکشد.

محققان برای موضعی کردن تاثیر سم، ماده ای به نام «افزایش دهنده نفوذ شیمیایی» را توسعه دادند. به این ترتیب تترودوتوکسین به راحتی در بافت عصبی نفوذ می کند. این به این معنی است که توکسین به راحتی می تواند به بافت محل مورد استفاده شده، نفوذ کند و با این روش با مقدار کمی از آن می تواند تاثیر بیشتری بدست آورد.

در حال حاضر، این تکنیک تنها بر روی حیوانات آزمایشگاهی آزمایش شده است، اما نتایج اولیه بدست آمده بسیار خوب بوده است. با تعدیل ترکیب پلیمر، سرعت منتشر شدن و طول مدت بیهوشی باید تنظیم شود و ایمنی و عدم ایجاد مسمومیت آن باید ثابت شود.

در موش های آزمایشگاهی با تنظیم مقدار پلیمر و با تزریق آن در عصب سیاتیک آنها تاثیر بی حس کنندگی بین 3 ساعت تا سه روز تنظیم شد.

گرچه این دارو در حال حاضر فقط بر روی حیوانات آزمایش شده است نتایج اولیه بدست آمده بسیار امیدوار کننده بوده است و ممکن است در آینده بتواند باعث کاهش استفاده از مواد مخدری مانند مورفین به عنوان مسکن در بیمارستان ها شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008779

وب گردی

وب گردی