لزوم تحکیم روابط کشورها، مبتنی بر دیپلماسی علمی است

رئیس دانشگاه اصفهان در دیدار با معاون دانشگاه شیامن چین بر تحکیم روابط کشورها مبتنی بر دیپلماسی علمی تاکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دانشگاه اصفهان، هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان در این دیدار درباره اثرات دیپلماسی علمی، اظهار داشت: دیپلماسی علمی منجر به تقویت روابط سیاسی،اقتصادی و تجاری بین کشورها می‌شود.

وی در ادامه افزود: چین پرجمعیت‌ترین کشور جهان و زادگاه یکی از قدیمی ترین تمدن های بشری است که بر اساس تخمین بسیاری از اقتصاددانان، حجم اقتصادی آن طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده از ایالات متحده آمریکا پیشی خواهد گرفت.

طالبی تصریح کرد: فاکتور زبان در تحکیم روابط بین‌المللی بسیار حائز اهمنیت است و در این راستا هر دو کشور ناگزیر به توسعه زبان متقابل هستند.

رئیس دانشگاه اصفهان همچنین با ارائه دو پیشنهاد بر تحکیم روابط دیپلماسی علمی دوکشور تاکید کرد و گفت: ایجاد دفتر مشترک کنفسیوس در دو دانشگاه اصفهان و شیامن بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه دانشگاه اصفهان ظرفیت‌های لازم برای همکاری فی مابین را دارا می باشد.

وی همچنین اعزام دانشجویان زبان چینی در قالب فرصت‌های مطالعاتی سه ماهه را نیز پیشنهاد و برای پذیرش دانشجویان چینی در راستای آموش زبان فارسی اعلام آمادگی نمود.

طالبی در ادامه افزود: ما در سایر زمینه‌های تحقیقاتی به‌خصوص در حوزه‌های فنی و مهندسی و علوم پایه در سطح جهانی بسیار قوی هستیم و آمادگی همکاری با دانشگاه‌های چین را نیز داریم.

رئیس دانشگاه اصفهان همچنین ضمن اشاره به راه‌اندازی دوره‌های فوق لیسانس آموزش زبان چینی در قالب برنامه ۱+۱ و برنامه مشترک کارشناسی ۳+۱، تقویت زبان فارسی در دانشگاه شیامن، خواستار همکاری‌های دو جانبه در همه رشته‌ها به‌خصوص آمار، ریاضی، رشته‌های فنی و مهندسی و سایر رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی شد.

طالبی در ادامه بر تسهیل و ایجاد امکانات در زمینه‌های تحصیلی دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های چین و برعکس تاکید کرد.

پروفسور یانگ معاون دانشگاه شیامن نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه اصفهان، کلیدی‌ترین وظیفه در این سفر را تعمیق روابط و همکاری‌های متقابل دانست و افزود: ما مباحث خوبی را امروز با همکاران شما داشتیم.

وی تاکید کرد: علیرغم تحریم های امریکا ثبات در ایران وجود دارد و انتشارات مشترک و پروژه‌های مشترک امکان‌پذیر است و دو دانشگاه می‌توانند اطلاعات خود را مبادله نمایند.

معاون دانشگاه شیامن همچنین، قول مساعد داد که موضوع بنیاد کنفوسیوس را پیگیری کند و برای اعزام مدرس چینی اگر از طریق بنیاد کنفوسیوس میسر نشد در چهارچوب همکاری اقدام به اعزام مدرس کند.

وی همچنین از پیشنهاد رئیس دانشگاه اصفهان مبنی بر پذیرش دانشجویان و محققان دانشگاه اصفهان استقبال کرد و قول همکاری داد.

گفتنی است موسسه بنیاد کنفسیوس جزء اولین و قدیمی‌ترین موسساتی است که در زمینه اعزام دانشجو به خارج از کشور فعالیت خود را آغاز نموده و توانسته با ایجاد انگیزه و ترویج فرهنگ دانشگاهی گامی بزرگ در جهت ارتقای سطح تحصیلی بردارد و تعداد زیادی دانشجو به خارج از کشور اعزام نماید.

بنیاد کنفسیوس، با یکصد وپنجاه کشور قرارداد همکاری دارد و پانصد وچهل مرکز آموزش زبان چینی در خارج از کشورفعال است و در بیش از هزار مدرسه و ۶۷۰۰ نقطه از جهان زبان وادبیات چینی آموزش داده می­‌شود و اکنون در جهان بیش از ۱۱ میلیون نفر در حال یادگیری زبان وادبیات چینی هستند.در سال ۲۰۰۸ نخستین مرکز کنفوسیوس در دانشگاه تهران افتتاح شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008800

وب گردی

وب گردی