پس از وقوع  نزاع و درگیری برای گرفتن حق‌تان چکار باید کنید؟

عقل سلیم می‌گوید از دعوا و نزاع بپرهیزید اما اگر به طور ناخواسته درگیر یک نزاع خیابانی و یا ضرب و شتم شدید خوب است بدانید که چه مراحلی را باید برای شکایت و گرفتن حق‌تان طی کنید؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، هر ساله با آغاز فصل تابستان و تعطیلی مراکز تحصیلی و افزایش اوقات فراغت محصلان، دانش جویان و همچنین تردد بیشتر نوجوانان و جوانان در سطح شهرها، آمار درگیری‌های فیزیکی خیابانی نیز افزایش می‌یابد.

باقر شاملو، روانشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که برخی از دلایل عمده بروز درگیری‌ها و نزاع‌های خیابانی و یا اصطکاک بین افراد، ریشه در روابط اجتماعی دارد، گفته است: پایین آمدن ظرفیت تحمل مردم به دلیل وجود فشارهای روانی و استرس‌هایی است که بخشی از آن ناشی از شرایط شخصی و بخشی هم ناشی از شرایط اجتماعی است که باید ریشه‌یابی شود.

وی با اعلام این‌که از دلایل دیگر می‌توان به مشکلات اجتماعی در این خصوص اشاره کرد، گفت: دردسرهای رفت و آمد در بعضی شهرها مثل تهران بسیار زیاد و ناراحت‌ کننده شده است و سبب ساز صرف وقت، هزینه و انرژی زیادی است، و اصولا افراد طبق برنامه‌ریزی خود به کارهایشان نمی‌رسند یا اینکه عقب ماندن از برنامه‌های روزانه آستانه تحمل آنها را پایین آورد.

به گفته وی بخشی از درگیری‌های فیزیکی و خیابانی نیز ناشی از مسائل فرهنگی است به گونه‌ای که متأسفانه در کشورمان وضعیت روحی ، روانی افراد و ظرفیت فرهنگی جامعه تقویت نشده است.

۴۶۰ هزار نزاع در سال ۹۷

نا گفته پیداست درگیری ها به دلایل مختلف به وجود می آیند، گاهی بی مهری ها و کم لطفی‌های والدین در دوران کودکی فرد، که در بزرگی سر باز می کند و گاهی هیجانات و استرس‌های ناشی از سن و سال دوران بلوغ در نوجوانی، گاهی بغض، خشم و عقده فرو خورده ای است که در دوران جوانی سر باز می کند و…

اغلب مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و…مختلفی باعث بروز این پدیده و رفتار نا به هنجار اجتماعی می‌شود که باعث شده در سال های اخیر، جامعه شناسان و رفتار شناسان بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا به آن پرداخته و تجزیه و تحلیلش کنند.

اما براساس آخرین آمار پزشکی قانونی که مربوط به ۹ ماهه سال ۱۳۹۷ است، آمار ارجاعات نزاع به سازمان پزشکی قانونی به ۴۵۸ هزار و ۴۴۰ مورد رسیده که نسبت به آمار مدت زمان مشابه سال گذشته، ۷ درصد رشد داشته است.

هرچند برای رفتارهای خشونت آمیز و کاهش درگیری‌هایی از این دست نیازمند ابزارهای اصلاحی و اجتماعی و کارهای فرهنگی زیربنایی هستیم اما ممکن است هر کدام از ما یا اطرافیانمان به‌طور ناخواسته دچار این درگیری‌ها شوند، پس لازم است با مواحل شکایت درباره یک ضرب و شتم را بشناسیم.

مراجعه به کلانتری

بعد از ساعت اداری زمانی که امکان اقامه دعوی در دادسرا ممکن نیست، افراد برای جلوگیری از، از بین رفتن آثار جرم و دلایل آن به کلانتری مراجعه می‌کنند.

تحت چه شرایطی به دادسرا مراجعه کنیم؟

گاهی فرد با دلایل و مدارک لازم برای اثبات جرم، مستقیماً به دادسرا مراجعه کرده و اقدام به شکایت و تشکیل پرونده می‌کند. دادسرای صالح به رسیدگی در این مورد دادسرای عمومی محل وقوع جرم خواهد بود.

آگاه باشید که ...

رسیدگی به موضوع ضرب و شتم زوجین در صلاحیت دادگاه خانواده نیست.

برای شکایت چه مدارکی لازم است:

مدارک شناسایی شاکی از قبیل کارت ملی و شناسنامه
شهادت شهود و سایر دلایل
صورت جلسه مامور انتظامی در صورت وجود

اما در آخر!

هرچند که ضورری است بدانید که پس از وقوع یک نزاع و درگیری باید برای گرفتن حق‌تان چه کنید اما توصیه همه عقلا این است که تا آنجا که می‌شود از پرخاشگری و اعمال خشونت چه به لحاظ فیزیکی چه به صورت کلامی پرهیز شود.

به طور قطع بسیاری از نزاع‌های خیابانی با یک تیکه پرانی یا متلک اندازی و فحاشی به ظاهر ساده آغاز شده است که با اندکی خویشتن داری و گذشت می‌توان از آن ها چشم‌پوشی کرده و از وقوع یک حادثه دردناک پیشگیری کرد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1008853

وب گردی

وب گردی