طرح پایش دانشگاه آزاد، مانع پایان‌‌نامه فروشی خواهد شد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اگر طرح پایش به معنای واقعی منجر به حل مسائل کشور شود و از دزدی علمی و پایان‌‌‌نامه فروشی جلوگیری کند؛ دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد محسوب می‌‌شود.

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌و‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش دانشگاه آزاد در ایجاد عدالت آموزشی گفت: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد، بدون دریافت کمک‌‌های دولتی و تنها با تکیه بر درآمدهای شهریه‌‌ای خود؛ با گسترش در دورترین و محروم‌‌ترین نقاط کشور، باعث بالارفتن سطح تحصیلات عالی شده، بدون‌شک، نقش غیر‌‌قابل انکاری در توسعه عدالت آموزشی داشته است.

وی افزود: عدالت به معنای مساوی بودن نیست بلکه به معنای بهره‌‌‌مندی از امکانات به اندازه توانمندی موجود تعبیر می‌‌شود.

میرزاده درباره عملیاتی ساختن طرح آمایش سرزمین در دانشگاه آزاد تاکید کرد: دانشگاه آزاد، علی‌رغم نقشی که در بالابردن سطح تحصیلات عالی در کشور داشته؛ نسبت به بحث آمایش سرزمین توجه چندانی نداشته است. اینکه بخواهیم همه رشته‌‌‌ها را بدون توجه به قابلیت‌‌های موجود؛ اول در دانشگاه‌‌های تهران بعد مراکز استان‌ها و در نهایت به نقاط دورافتاده کشور ارائه دهیم قابل توجیه نیست؛ مثلا ایجاد رشته‌‌هایی در حوزه دریا، کشاورزی و دامپروری در تهران کارآیی ندارد و باید از گسترش این رشته‌ها جلوگیری کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به راه‌‌اندازی طرح‌‌ پایش در دانشگاه آزاد یادآور شد: در حال حاضر، با توجه به ایجاد طرح پایش در دانشگاه آزاد و تعیین ماموریت هر دانشگاه به تناسب ظرفیت موجود، توجه به بحث آمایش سرزمین مورد نظر قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است، در طرح آمایش سرزمین نه باید به تناسب ظرفیت هر استان، رشته‌‌‌های دانشگاهی ایجاد شود تا دانشجویان ضمن تحصیل بتوانند مهارت‌‌‌‌آموزی لازم را در زمینه‌‌‌‌های مختلف کسب کنند.

میرزاده درباره اثرگذاری طرح پایش در کشور، متذکر شد: تا به حال، پژوهش‌‌هایی که مبنای آن حل مسائل کشور باشد نداشتیم؛ بنابراین اگر طرح پایش به معنای واقعی، منجر به حل مسائل موجود شود و از دزدی علمی و پایان‌‌‌نامه فروشی جلوگیری کند؛ دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد محسوب می‌‌شود که در مجموعه آموزش عالی کشور، بی‌‌نظیر خواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد: قانونی که مجلس برای مقابله جدی با تخلف در آثار علمی تعیین کرده در تحقق طرح پایش دانشگاه آزاد، باید جدی گرفته شود. به این ترتیب، می‌‌توانیم جلوی دزدی در کارهای علمی و پژوهشی را گرفته و گام‌‌‌های موثری در حل مسائل کشور برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008868

وب گردی

وب گردی