تجلیل از پژوهشگران برجسته علوم پایه کشور

پژوهشگران جوان برجسته کشور در رشته‌های علوم پایه، منتخب فرهنگستان علوم معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی فرهنگستان علوم؛ به همت گروه علوم پایه فرهنگستان علوم، آیین گرامیداشت روز ابوریحان بیرونی و پنجمین دوره تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته کشور در رشته‌های علوم پایه، منتخب فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با حضور آقای دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم برگزار شد. در این مراسم که آقای دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آقای دکتر حسین نمازی دبیر فرهنگستان علوم، رئیس و اعضای پیوسته و وابسته و همکاران مدعو گروه علوم پایه فرهنگستان، استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه و خانواده‌های برگزیدگان حضور داشتند، از ۵ پژوهشگر جوان برجسته در رشته‌های «فیزیک»، «ریاضی»، «شیمی»، «زیست شناسی» و «زمین شناسی» تجلیل به عمل آمد.
آقایان دکتر سلمان ابوالفتح بیکی دزفولی عضو هیئت علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در رشته ریاضی، دکتر علی کدخدائی ایلخچی عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در رشته زمین شناسی، دکتر فرشاد درویشی هرزویلی عضو هیئت علمی دانشگاه مراغه در رشته زیست شناسی، دکتر مسعود میرزایی شهرابی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در رشته شیمی و دکتر مهدی کارگریان عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در رشته فیزیک، ۵ پژوهشگر جوان برجسته کشور، منتخب فرهنگستان علوم در سال ۱۳۹۸ بودند که در این مراسم از آنان با اهدای لوح تقدیر و جایزه تجلیل به عمل آمد.
همچنین در این آیین از زحمات پژوهشگران جوان دیگر، از جمله رامین جوادی در حوزه‌ی ریاضی، مهدی زارعی در حوزه زمین شناسی، وحید وطن پور سرقین در حوزه شیمی، عظیم ضیایی در حوزه شیمی، داود عباس زاده در حوزه فیزیک، محمد آرشی در حوزه ریاضی، ایمان ستایش (ریاضی)، فاطمه محمدی (ریاضی)، ابراهیم اکبربگلو (ریاضی) و شانت باغرام در حوزه کیهان شناسی و فیزیک تقدیر شد.
در بخش دیگری از مراسم گرامیداشت روز ابوریحان بیرونی از کتاب «Computational Continuum Mechanics of Nanoscopic Structures» تألیف آقایان دکتر هاشم رفیعی تبار عضو وابسته گروه علوم پایه فرهنگستان علوم و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و اسماعیل قوانلو و دکتر سید احمد فاضل زاده رونمایی شد.
این کتاب به تازگی توسط انتشارات بین المللی springer منتشر شده است.
در پنجمین دوره مراسم گرامیداشت روز ابوریحان بیرونی و تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته کشور، آقایان دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، دکتر یوسف ثبوتی رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم، دکتر هاشم رفیعی تبار و ۵ پژوهشگر جوان برجسته کشور در سال ۱۳۹۸ سخنرانی ایراد کردند.
آقای دکتر رضا داوری اردکانی در پنجمین دوره تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته علوم پایه کشور، با بیان اینکه این روزها، روز‌های عید فرهنگستان علوم و عید علم است، گفت: در اینگونه جلساتی که در فرهنگستان تشکیل می‌شود احساس نشاط به ما دست می‌دهد چرا که جوانان ما استعداد‌های بزرگ دارند؛ اما کاش فرصتی بود که همه این استعداد‌ها در داخل کشور خودمان به فعلیت می‌رسید و لازم نبود که در خارج از کشور به فعلیت برسد.
رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به طبقه بندی کلی علوم توضیح داد: علومی که در درجات بالاتر قرار دارند، کلی‌تر و وسیع‌تر هستند و هر چه به سمت پایین این طبقه بندی بیاییم علوم، پیچیده‌تر می‌شوند. در این طبقه بندی ریاضی، فیزیک و شیمی و زیست شناسی و جامعه شناسی قرار داشتند.
دکتر داوری اردکانی در پایان ابراز امیدواری کرد که علم در کشور به جایگاه شایسته‌ای که در قرن ۵ هجری داشته و دوران عظمت علمی بوده است برسد.
آقای دکتر یوسف ثبوتی رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم نیز در این مراسم ضمن ابراز تأسف از اینکه شاگردان ابوریحان بیرونی مکتب او را دنبال نکرده‌اند، خاطر نشان کرد: خاصیت متمایز کننده بیرونی نسبت به سایر دانشمندان این بود که به مشاهده اهمیت می‌داد و پیشرفت‌های علمی از زمانی محقق شد که دانشمندان همه چیز را به محک آزمایش گذاشتند.
دکتر ثبوتی خاطر نشان کرد: خاصیت ابوریجان بیرونی که او را از سایر دانشمندان متمایز می‌کند اهمیتی است که این دانشمند ایرانی برای مشاهده قائل می‌شد. در آن زمان بین دانشمندان رایج بود که تفکر و تعقل به پیشرفت علمی منجر می‌شود و آن‌ها کمتر به پیرامون خود توجه داشتند در حالی که بیرونی همه چیز را به محک آزمایش می‌گذاشت.
وی ادامه داد: همه پیشرفت‌ها در علوم فیزیک، شیمی، زیست شناسی، و زمین شناسی، و تکنولوژی‌هایی که به دنبال پیشرفت در این علوم پدید آمده، از زمانی شروع شد که افرادی همچون گالیله، کوپرنیک، و نیوتن همه چیز را به محک آزمایش می‌گذاشتند.
ایشان در پایان اظهار کرد: حیف آنکه شاگردان ابوریحان بیرونی مکتب او را دنبال نکردند.
همچنین در این مراسم آقای دکتر نعمت الله ریاضی عضو وابسته گروه علوم پایه فرهنگستان علوم و استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی با موضوع «نظریه گرانش از نیوتون تا هاوکینگ» سخنرانی ایراد کرد.

کد خبر: 1008914

وب گردی

وب گردی