«جراحی» با دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده‌ تحت‌فشار ایمن شد

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید تجهیزات استریل کردن تجهیزات و لوازم بیمارستانی، بخشی از نیاز سلامت کشور به این تجهیزات را تأمین کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، استریل کردن لوازم جراحی بی شک از اهمیت بسزایی برخوردار است.

استریل کردن به‌عنوان یک نیاز اجتناب ناپذیر جهت انجام اعمال جراحی در شرایطی کاملا استریل است. اتوکلاو بیمارستانی یکی از تجهیزات بیمارستانی است که کار استریل کردن تجهیزات را بر عهده دارد. این تجهیزات اکنون توسط یکی از شرکت‌های فناور فعال در حوزه تجهیزات پزشکی و بیمارستانی تولید شده و بخشی از نیاز حوزه سلامت به این تجهیزات را تأمین کرده است.

بهروز فتاحی، مدیرعامل شرکت نبض سلامت امروز با بیان این‌که اتوکلاو، سامانه خودکار ضدعفونی کردن تجهیزات بیمارستانی است، افزود: اتوکلاو که از دو کلمه Auto به معنی خودکار و clave به معنی قفل شونده تشکیل شده است، دستگاه قفل شونده برای استریل مواد، توسط بخار تحت فشار است.

این فعال فناور، با اشاره به استفاده این دستگاه از بخار تحت فشار برای تولید گرمای مرطوب و از بین بردن میکروب زنده دستگاه های پزشکی حساس یامقاوم در برابر گرما استفاده می‌کند، افزود: مزیت این روش استریل کردن به کمک بخاراین است. بخار به طورموثرمیکروب رامیکشد و اغلب به عنوان استاندارد طلایی روش های استریلیزاسیون مورد توجه واقع شده است.ابزارهای جراحی، ابزارها و ایمپلنت های دندانپزشکی و ایمپلنت های جراحی را می توان با این روش استریل کرد.

وی درباره سازوکار فعالیت دستگاه اتوکلاو گفت: در یک استریل کننده بخار گرانشی بزرگ، بخار تحت فشار به محفظه معمولا از یک منبع خارجی تامین می شود. هوای متراکم در چمبر افزایش می یابد و به تدریج هوا از طریق یک تله بخار در پایین اتاق خارج می شود. با خارج شدن مقداری از هوا با بخار مخلوط شده و جذب حرارت می شود، در نتیجه دسترسی به چمبر محدود می شود و در فشار مورد نظر درجه حرارت افزایش می یابد.

مدیرعامل نبض سلامت امروز، با بیان این‌که دستگاه استرلیزه استریل تحت فشار خلأ، از مدل های گرانشی سریعتر و موثرتر در حذف هوا عمل می‌کنند، افزود: از آنجا که دستگاه استرلیزه ، به زمان کمتر ، حدود 3 تا 5 دقیقه در درجه حرارت استریل انتخاب شده نیاز دارد؛ در سطوح بالاتر، مدت زمان خشک شدن کوتاه‌تر می‌شود.

این فعال فناور با بیان این‌که این شرکت توانسته است با اشتغال تعدادی از متخصصان دانشگاه‌های تبریز کار دانش‌بنیان خود را آغاز کند گفت: مرکز رشد فناوری تجهیزات پزشکی این دانشگاه فعالیت خود را در زمینه طراحی و تولید دستگاههای استریلایزر اتوکلاو (پری وکیوم وپست وکیوم) در تبریز آغاز کردیم و با گذراندن آزمون‌های استاندارد ملی و اروپایی بر روی دستگاه، گواهینامه کاربرد علامت استاندارد اجباری از سازمان ملی استاندارد ایران و پروانه ساخت وسیله پزشکی از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت به این محصول تعلق گرفت.

فتاحی، با بیان این‌که این محصول با قیمتی به مراتب پایین‌تر از نمونه وارداتی تولید می‌شود و از کیفیتی هم‌پای نمونه‌های مشابه برخوردار است، اظهار کرد: در صورت حمایت خریداران از این محصول ساخت داخل، می‌توان انتظار داشت که با توجه به بازار گسترده موجود در این حوزه، ضمن تأمین نیاز کشور با تولید داخلی، بخش قابل توجهی از خروج ارز به واسطه واردات این محصول، متوقف شود.

کد خبر: 1008917

وب گردی

وب گردی