۵۰ سال است که تدریس می‎کنم و اصلا ناامید نیستم/ به جای صحبت از کمبودها از قلب‌ها بگوییم

حسین علیزاده، خالق اثر ماندگار «نی‌نوا» گفت: ۵۰ سال است که تدریس می‎کنم و اصلا ناامید نیستم. کاش به جای صحبت از کمبودها، درباره ذهن و قلبمان صحبت کنیم و دریابیم که چه شد که این قطعه ساخته شد. تمام آثار منتشر شده در این مجموعه به هم مرتبط است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، جمعه شب ۳۱ خردادماه درآخرین روز بهار آیین رونمایی از پارتیتور دست‌نویس (نت‌نویسی) «نی‌نوا» اثر حسین علیزاده به همراه تازه‎ترین آثار منتشر شده نشر «تار و پود» شامل آلبوم‌های «در دل ماند»، «نهان» ، جلد های ۵ و ۶، کتاب «ده قطعه برای تار» و کتاب «پارتیتور دست‌نویس نی نوا» از سوی بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و مرکز نشر و پخش موسیقی جوان برگزار شد.

مراسم با سخنرانی سیدعباس سجادی، مدیر بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران آغاز شد. وی در ابتدای مراسم گفت: تلاش و همّت استاد علیزاده و همکارانش قابل ستایش است از این جهت که دارای نکات آموزشی و نیز اخلاقی است. دست‌نوشته جناب علیزاده در صفحه نخست کتاب ۱۰ قطعه و تقدیم آن به استاد هوشنگ ظریف قابل ستایش است. و اما «نی‌نوا» که از پرطرفدارترین آثار موسیقیایی ملی ایران در چهار‌دهه گذشته است، شهرتی فرامرزی دارد.

سجادی در ادامه افزود: این اثر ارکسترال در دستگاه «نوا» با تک‌نوازی نی به این اثر جلوه‌ای خاص بخشیده و دارای جملات و تصاویر بسیار تاثرگذار است که به فراخور زمان‌ِخلق اثر و نیز با نگاهی دقیق که به افق‌های روبرو دارد و همین باعث شده تا مخاطبان با آن احساس هم‌ذات پنداری‌ می‌کنند. بی‌شک نقش نوازندگی «جمشید عندلیبی» نوازنده توانای «نی» را نمی‌توان نادیده گرفت که با تکنیک توأمان با احساس، این اثر را اجرا کرده است. به زعم بنده در نی‌نوا ، این بیت زیبای مولانا در ‌«نی‌نامه» به زیبایی تفسیری تصویری و موسیقایی می‌شود که فرمود «نی، حدیث راه پر خون می‌کند/ قصه‌های عشق ‌مجنون می‌کند» به راستی که این «نیِ» بریده از نیستان، حدیث راه پرخون می‌کند و قصه‌های عشق مجنون ، و نیز نینوا روایتی است از کربلا و از خون سیاوش. از آن روست که هر کسی به اشتیاق و سینه‌ای شرحه‌شرحه از فراق از ظنّ خود یار اوست.

سجادی در ادامه گفت: امشب ذیل یک نام بزرگ یعنی حسین علیزاده گرد هم آمده‎ایم. بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران افتخار دارد که تا فاز دوم تولیدات نشر «تار و پود» را به جشن بنشیند. این مرحله پس از رونمایی از آلبوم موفق «غمنومه فریدون» صورت می‎گیرد که سال ۹۶ در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. خشنودیم که این بار «تار و پود» از چندین آلبوم رونمایی می‎کند و خوشحالیم که نام بزرگ علیزاده بر تارک این مجموعه می‎درخشد.

سخنران بعدی علی بوستان، مدیر اجرایی و هنری «تار و پود» بود که در این مورد گفت: امشب شب عزیزی است. استادی مثل حسین علیزاده حق بسیار زیادی بر ما و موسیقی ایران دارد. در مجموعه پیش رو تلاش شده تا تمام جوانب آموزشی لحاظ و نگاه جدیدی به ارکستراسیون و تکنوازی عرضه شود. در مورد رونمایی آلبوم «نهان» با نوازندگی پریسا پولادیان و بهزاد میرزایی نیز باید بگویم که پولادیان نه تنها نوازنده و هنرجو بلکه به عنوان دستیار آموزش به همراه رادمان توکلی و بهزاد میرزایی در نظام آموزشی خانه موسیقی حسین علیزاده که سال‎هاست به آموزش در قالب کارگاه‎های حرفه‎ای فعالیت می‎کند حضور دارد و شاگردانی را زیر نظر استاد پرورش می‎دهند.

بوستان در پایان صحبت‌های خود ضمن قدردانی از سیدعباس سجادی و مجموعه تحت مدیریت او گفت: در ادامه از نیما جوان، احسان محرر، سیاوش نقشبندی، مهیا فرمانی و نیوشا مزیدآبادی به دلیل تلاش‎ها و همکاری با نشر «تار و پود» تشکر و قدردانی می‌کنم.

در بخش بعدی برنامه کلیپ آلبوم «نهان» پخش شد و بعد از آن نیز «پریسا پولادیان» به تکنوازی پرداخت.

کیاوش صاحب‎نسق، آهنگساز و نوازنده پیانو در مورد خاطرات خود از تاثیراتی که زحمات حسین علیزاده در دهه شصت بر وی و هنرجویانی گذاشته گفت: در سال‎های ۶۳ و۶۴ نسل من مشتاق موسیقی بودیم و مکتوبات آن دوران که به عنوان رسم‎الخط موسیقی وجود داشت بسیار اندک بود. جلد دوم کتاب «ده قطعه برای تار» برای من هفده ساله مواجهه با یک کتاب به معنای واقعی کلمه بود. این کتاب حیرت‎آور بود، دقت رسم‎الخط، توضیحات کافی و ثبت جسورانه پیچیدگی‎های ذهنی یک آهنگساز و یک هنرمند از ویژگی‎های آن بود.

وی در ادامه افزود: امروز با گذشت بیش از حدود ۳۰ سال از انتشار آن مجموعه ۴ جلدی، نشر «تار و پود» وارد عرصه شده و شاهد انتشار جلدهای ۵ و ۶ این مجموعه توسط «تار و پود» هستیم. این مجموعه دربرگیرنده آثار ارکستری شخصی حسین علیزاده است. در این مجموعه نگاه ویژه‎ای وجود دارد و تار را تبدیل به یک ساز چندصدایی کرده است. استفاده از تک سیم‎ها در کنار جفت سیم‎ها، کوک‎های خاص و کوک‎های چند صدایی را روی این ساز امکان‌پذیر می‎کند. اگر نسل ما دغدغه ثبت آثار را نداشته باشیم، برای آیندگان چیزی باقی نخواهد ماند. در پایان عرض می‌کنم که واقعا خوشبخت هستم که در دوره‌ای زندگی کرده‌ام که وجود استاد حسین علیزاده را درک کرده‌ام.

پس از پخش یک کلیپ، سید‌عباس سجادی، حسین علیزاده، علی‌اکبر شکارچی، فریدون شهبازیان، فردین خلعتبری، کیانوس صاحب‌نسق، علی بوستان و شهرام صارمی روی صحنه آمدند و از کتاب «پارتیتور دست نویس نی‌نوا» رونمایی شد.

حسین علیزاده به عنوان آخرین سخنران این مراسم گفت: متاسفانه ما درگیر روزمرگی هستیم و به عنوان هنرمند درباره پرواز خیالمان با هم صحبت نمی‎کنیم. در تمام دنیا مراکز هنری صفای خاصی دارند البته در ایران هم این صفا وجود دارد، مثلاً در هنرستان موسیقی که فرشته‎ها در آن درس خوانده‎اند، هنرمندانی همچون هوشنگ ظریف از این جمله‎اند. باور دارم که در هنر مسابقه معنی ندارد و با مسابقه راه برای ابراز عشق از میان می‎رود.

خالق اثر ماندگار «نی‌نوا» افزود: ما به هنگام پرداختن به هنر و خلق اثر هنری گوهری را به هم امانت می‎دهیم. ای‌کاش به جای صحبت از کمبودها درباره ذهن و قلبمان صحبت کنیم و دریابیم که چه شد که این قطعه ساخته شد. تمام آثار منتشر شده در این مجموعه به هم مرتبط است.

وی افزود: ۵۰ سال است که موسیقی تدریس می‎کنم و اصلا ناامید نیستم و می‎دانم با وجود محدودیت‎هایی که به موسیقی تحمیل می‎شود، اما جنب و جوش دارد و به‌ویژه در نسل جوان چهره‏‌های شایسته‎ای ظهور یافته‎اند. اگر آگاه باشیم می‎توانیم هوشیارانه و بدون تعصب از تجربه گذشتگان استفاده کنیم و از آن الهام بگیریم.

این مراسم، شامگاه جمعه با جشن امضای آثار منتشر شده از سوی نشر «تار و پود» در محوطه فرهنگسرای نیاوران با حضور استاد حسین علیزاده پایان یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008939

وب گردی

وب گردی