کارآموزی درست، لازمه اصلی تربیت نیروهای متخصص

کارآموزی نظامی آموزشی است که در جریان آن، کارآموزان با توجه به مهارت‌های مورد‌نظرشان آموزش های لازم جهت ورود به بازار کار را می بینند؛ اما نحوه درست پیاده سازی این برنامه آموزشی باید به چه صورت باشد؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کارآموزی از اصلی ترین لازمه های آموزشی جوانان برای تربیت نیروهای کاری متخصص است و پیاده سازی درست این روش، بستری مناسب برای پرورش صحیح کارآموزان را فراهم می آورد؛ اما دستیابی به این موضوع، نیازمند کسب اطلاعات بیشتر و صحیح در مورد روش درست راه اندازی این سیستم است. در صورت برنامه ریزی مناسب جهت گسترش و ترویج این دوره بین جوانان، می توان شاهد پیشرفت بیشتر در بخش هایی که اقدام به جذب کارآموز کرده‌اند، بود.

ایراد اصلی دستگاه کارآموزی حاکم بر کشورمان؛ تفاوت عمده آن با سایر کشورهایی است که کارآموزی را به عنوان سیستمی کلیدی در آموزش جوانان می بینند و مزایا و حقوق خوبی را برای دانشجویان و متقاضیان دوره‌های کارآموزی در نظر می گیرند تا جوانان را تشویق به شرکت در این دوره ها نمایند؛ موضوعی که از آگاهی مسئولان آموزشی این کشور ها و از اهمیت این دستگاه آموزشی نشأت می گیرد.

برنامه هایی آموزشی برای کارآموزی

انگلستان یکی از کشورهای پیشرو در عرصه رواج کارآموزیست و همیشه امتیازات ویژه و جالبی را نیز برای کارآموزان در نظر گرفته است که آخرین برنامه آن ها جهت اطمینان از تاثیرگذار بودن دوران کارآموزی و انتخاب مناسب ترین دوره جالب توجه است.

تقریبا تمامی دانشگاه ها در انگلستان بخشی را با نام «Career center» یا «مرکز حرفه» در نظر گرفته اند که در این بخش مشاوران کارآموزی دانشگاه و یا مرکز آموزشی با دادن مشاوره به دانشجویان به آن ها در انتخاب بهترین دوره کارآموزی بر اساس سابقه کاری، علاقه و حرفه اصلی فرد کمک می کنند.

در واقع انگلستان تنها به ساخت مراکز کاری و جذب نیرو در دانشگاه ها اکتفا نکرده و انتخاب دوران کارآموزی صحیح برای دانشجویان را اولویت خود قرار داده است.

کارآموزی با حقوق

کارآموزی در کشورهای پیشرفته معمولا با دریافت حقوق همراه است و طبق قانون کار در ایران کارآموز باید علاوه بر حقوق، در لیست بیمه نیز قرار بگیرد. کارفرما و یا مسئول مالی تنها در صورتی می تواند از پرداخت حقوق به کارآموز سر باز زند که طبق توافقی، کارآموز با عدم دریافت حقوق موافقت کرده باشد.

استفاده استثماری از کارآموز ورای مسئله برده داری مدرن، به ضرر کارفرما و جوان کارآموز خواهد بود. علاوه بر این موضوع که کارآموز بدون حقوق رضایت شغلی پایینی دارد و تمام توان خود را برای نهادی که در آن مشغول است به کار نمی گیرد، خودش نیز در راستای کمبود رضایت شغلی، تجربه و دانش کمتری را در گذر زمان کسب می‌کند.

کارآموزان راضی، تبدیل به سفیران برند یک نهاد خواهند شد و درباره کارفرما و فرهنگ سازمانی شرکت با اطرافیانشان صحبت می‌کنند. به این ترتیب در استخدام‌های آینده خود هزینه‌های کمتری صرف خواهید کرد. اگر به کارآموزان خود حقوق پرداخت کنید، شانس این که با کارآموزان بهتری رو‌برو شوید، بسیار بیشتر خواهد بود.

سیستم کارآموزی را بهبود بخشیم

اصلاح سیستم کارآموزی نیازمند تجدید نظر و تصویب قوانین سفت و سخت تری برای کارفرمایان و دانشگاه ها جهت جذب بیشتر دانشجویان به این سیستم است. سیستم درآمدی و پرداختی به دانشجویان در دوران کارآموزی نیاز به بازبینی دوباره و نظارت بیشتر دارد؛ از این جهت که در حال حاضر با وجود قوانین کار در ایران برای پرداخت حقوق به کارآموزان، همچنان بسیاری از متقاضیان از قوانین بی خبرند و نهادهای مختلف نیز یا حقوقی به این دسته از افراد پرداخت نمی کنند یا حقوق پرداختی به این افراد بسیار اندک و متناسب با خدمات آن ها نیست؛ در صورتی که نهادهای پذیرنده کارآموز باید موجبات پیشرفت آن ها را از هر نظر فراهم کنند تا شاهد حضور نیروهایی متخصص و کارآمد در بازار کار باشیم.

علاوه بر این، دانشگاه ها باید مجهز به سیستم های مشاوره ای جهت راهنمایی دانشجویان برای انتخاب بهترین دوره کارآموزی متناسب با علاقه و توانایی های آنان باشند تا افراد به بهترین نحو در محیط های کاری خود جا بیفتند و در واقع سرمایه گذاری به نفع هر دو طرف انجام شود؛ یعنی هم نهاد جذب کننده کارآموز شاهد پیشرفت بیشتر باشد و هم کارآموز با قرارگیری در محیط کار مناسب کسب تجربه کند و در نهایت به موفقیت برسد.

نتیجه گیری

در صورتی که کارآموزی در جامعه جدی‌تر گرفته شود و نظارت بیشتری بر پروسه پرداخت حقوق و انتخاب دوره متقاضیان وجود داشته باشد، کارآموزی می تواند مهم ترین دوره آموزشی یک فرد باشد. در این دوران کارآموزان با محیط کاری و وظایفی که قرار است آن ها را برای یک دوره طولانی درگیر کند، آشنا و آماده ورود به بازار کار می شوند.

همچنین این دوره به کمک آشنا کردن افراد با نیازهای دوره ای صنایع و سازمان ها، می تواند موجب ایده پردازی و خلاقیت افراد علاقه‌مند و در نهایت پیشرفت بیشتر کشور در زمینه های مختلف شود. این سیستم تنها به توجه بیشتر مسئولان آموزشی نیاز دارد و اگر این اتفاق رخ دهد، تاثیرات آن چشم‌گیر خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008957

وب گردی

وب گردی