ساعت کاری زیاد هیچ مزیتی ندارد

دانشمندان طی تحقیقاتی روی ساعات کاری افراد مختلف دریافتند که ساعات کاری معمول در هفته هیچ مزیتی برای افراد نداشته و با کم شدن آن احساس رضایت و رفاه بیشتری در آنان به وجود می آید.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، افراد برای حفظ سلامت روانی خود به چند ساعت کار در هفته احتیاج دارند؟ این مسئله مطالعه جدیدی است که توسط دانشمندان انجام شد و نشان داد که کار کوتاه مدت در طول هفته و داشتن آخرهفته های طولانی تر می تواند مفید باشد.

بسیاری از کشورها در سراسر جهان، افراد مشغول به کار در تمام طول روز و 40 ساعت در هفته (معمولا 8 ساعت در روز) از دوشنبه تا جمعه هستند. با این حال، برخی از کشورها کار کوتاه تری را در طول هفته انجام می دهند.

به عنوان مثال، در بلژیک، مردم معمولا روزهای دوشنبه تا جمعه 38 ساعت (7.7 ساعت در روز) کار می کنند. در نروژ، هفته کاری 37.5 ساعته وجود دارد. با این حال، شرکت های برخی از نقاط جهان از ساعات کار طول هفته کم می کنند تا اثر آن بر بهره وری کارکنان و احساس کلی رفاه را بررسی کنند.

به عنوان مثال، یک شرکت نیوزیلندی در سال 2018 یک هفته کار 4 روزه (32 ساعته) را آزمایش کرد که نتایج آن بسیار مثبت بود. اخیرا محققان دانشگاه کمبریج در انگلستان طی پروژه ای روی ساعات کاری افراد و تغییرات جسمی آن ها تحقیق کردند.

Burchell و همکارانش در مطالعه اخیر بر این موضوع تمرکز کرده اند که چگونه تغییرات ساعت کار بر سلامت روان و رضایت از زندگی 71113 نفر در U.K در سال های 2009-2018 تاثیر گذاشت.

یافته‌های محققان در مجله علوم اجتماعی و پزشکی به چاپ رسیده است که نشان می دهد در کار بیش از 8 ساعت هیچ مزیتی وجود ندارد.

تحقیقات قبلی نشان داده که بیکاری و فقدان ثبات و امنیت، به طور مستقیم با سلامت روانی و سطح بالای اضطراب روانی ارتباط دارند.

ما می دانیم که بیکاری اغلب به سلامت مردم آسیب می رساند، که شخصیت منفی، استفاده از زمان و حس هدف جمعی را تحت تاثیر قرار می دهد. در این مطالعه جدید، تیم مطالعاتی اطلاعات بیش از 71000 فرد 16-64 سال را تجزیه و تحلیل کرد.

آنها در طول یک دوره 9 ساله، سلامت روانی و رفاه حال حاضر شرکت کنندگان را دنبال و در طی آن، ساعت کار را تغییر دادند.

محققان از این افراد در مورد تشخیص هر گونه تحول در سلامت روان از اضطراب و خواب ضعیف سوال کردند. آنها دریافتند که کار 8 ساعته در هفته موجب رفاه ذهنی افرادی که دوره بیکاری را گذرانده اند می شود. مطالعات نشان داد که کار استاندارد 37-40 ساعت در هفته هیچ مزایای بهداشت روانی اضافی را به همراه نداشت. این اثر برای زنان و مردان یکسان بود.

محققان دریافتند که سودمندترین کار 1 روز در هفته و به مدت 8 ساعت است. هرچند در مورد مردان که 16 ساعت یا کمتر در هفته کار کرده اند میزان رضایت از زندگی حدود 30 درصد افزایش یافته است در مورد زنان این شرایط با کار بیش از 20 ساعت و زیر 24 ساعت در هفته صادق بود.

محققان همچنین خاطرنشان می کنند که تفاوت قابل توجهی در سلامت روانی و رفاه در میان افراد باحقوق و بدون حقوق وجود دارد بنابراین کوتاه شدن هفته کاری تأثیر منفی بر سلامت روانی و رفاه کارگران ندارد.

اهمیت چشم انداز کار آینده

محققان همچنین معتقدند که یافته های آنها می تواند پیامدهایی را نیز برای آینده که محیط کار با تغییر اختراعات تغییر می‌کند خواهد داشت.

در ابتدای دهه آینده می توان هوش مصنوعی، داده های بزرگ و رباتیک را جایگزین بسیاری از کارهای انجام شده توسط انسان دانست.

دانشمندان معتقدند که با توضیع مجدد ساعات کار می توان مزایای سلامت روانی شغلی را برای بسیاری به ارمغان آورد حتی اگر لازم شود در روزهای کمتری از هفته به کار مشغول بود.

نویسندگان این تحقیق یادآور می شوند که کاهش شدید ساعات کاری موجب افزایش بهره وری افراد می شود، زیرا رضایت زندگی و تعادل کار و زندگی را بهبود می بخشد. همچنین می تواند به کاهش آلودگی با حذف نیاز به رفت و آمد به محل کار منجر شود.

مدل سنتی، که در آن هر کس حدود 40 ساعت در هفته کار می کند هرگز بر اساس اینکه چقدر کار برای افراد خوب است نیستند.

با این حال، کیفیت کار همیشه حیاتی خواهد بود. شغل هایی که در آن کارکنان نادیده گرفته می شوند یا در معرض قراردادهای ناامن قرار دارند، منافع آنچنانی را برای شرکت ها فرآهم نمی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008962

وب گردی

وب گردی