اوریگامی به کمک نانوتکنولوژی می آید

نوع خاصی از اریگامی که شامل برش کاغذ های برش خورده است، به محققان الهام می دهد تا تلاش های خود را برای ساخت مدارهای الکترونیکی قابل انعطاف بیشتر کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نوع خاصی از اوریگامی به نام «کریگامی» که شامل برش کاغذ های برش خورده است، به محققان دانشگاه «بوفالو» الهام داد تا تلاش های خود را برای ساخت مدارهای الکترونیکی قابل انعطاف بیشتر کنند.

اختراع آنها ( که شامل ورق های کوچک در عین حال با قابلیت زیاد انعطاف پذیری است که از نانوسیم ها و پلیمرهای خاص ساخته شده اند ) می تواند به پیشرفت لباس هوشمند، پوست الکترونیکی و برنامه های دیگری که نیاز به مدارهای قابل انعطاف دارند، منجر شود.

«Shenqiang Ren»، استاد بخش مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه بوفالو، می گوید: « دستگاه های الکترونیکی سنتی، مانند تخته مدارهای چاپی در تبلت ها و سایر دستگاه های الکترونیکی، سفت و سخت هستند که البته با بدن انسان هماهنگ و مناسب نیستند؛ زیرا بدن انسان به خصوص در حال حرکت دارای پیچ و خم ها و منحنی های خاصی می شود.»

رن که یکی از اعضای موسسه RENEW دانشگاه نیز هست و فعالیت های خود را برای حل مشکلات پیچیده زیست محیطی اختصاص داده، در این باره می گوید که « ما اصول طراحی بر روی اریگامی که نوع کارآمد و زیبایی از هنر است را مورد بررسی قرار داده و از آن برای کار خود که ایجاد یک نیروی قوی و کشسان بر روی دستگاه های الکترونیک و هوشمند است، استفاده می کنیم.»

این مطالعه که مشارکت مدل سازی محاسباتی از سوی محققان دانشگاه «Temple» را نیز شامل می شود، از مهندسی نانوکامپوزیت و مهندسی کشش استفاده می کند. (یک استراتژی در تولید نیمه هادی هایی که برای افزایش عملکرد دستگاه استفاده می شوند.)

بدون کریگامی، محققان می توانند پلیمری که به عنوان «PthTFB» شناخته شده را تا 6 درصد از شکل اصلی آن بدون تغییر هدایت الکتریکی خود تغییر دهند اما با استفاده از تکنیک کریگامی، این پلیمر می تواند تا 2000 درصد خاصیت کشسان خود را افزایش یابد. همچنین قابلیت رسانایی و هدایت PthTFB با کریگامی سه برابر افزایش خواهد داشت.

پیشرفت بسیاری از برنامه ها و دستگاه های کاربردی بالقوه از جمله پوست الکترونیک (مواد الکترونیکی نازکی که شبیه پوست انسان است و اغلب در برنامه های کاربردی روباتیک و سلامت کاربرد دارد)، صفحه نمایشی قابل انعطاف و کاغذ الکترونیکی است. البته کاربردی ترین مورد استفاده از این تکنیک ممکن است در لباس های هوشمند باشد؛ بازاری که تحلیلگران می گویند تا سال 2024 می تواند سود ناشی از استفاده و کاربرد آن به 4 میلیارد دلار برسد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1008967

وب گردی

وب گردی