راه‌اندازی دانشگاه استاد فرشچیان، جرقه‌‌‌ای برای تربیت فارغ‌التحصیلان توانمند

عضو کمیته هنرهای سنتی فرهنگستان هنر گفت: راه‌اندازی دانشگاه استاد فرشچیان، جرقه ای برای تربیت فارغ التحصیلان توانمند و احیای نظام استاد-شاگردی خواهد شد.

بهمن آزموده، عضو کمیته هنرهای سنتی فرهنگستان هنر در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره احیای نظام استاد شاگردی گفت: ابتدا باید نفراتی که تشنه رشته‌های هنرهای سنتی هستند را انتخاب کنیم نه اینکه افراد عاشق را پشت در بگذاریم. متاسفانه، با شرایطی که در کشور وجود دارد؛ تحصیلات دانشگاهی به سمت مدرک‌گرایی رفته و دانشجو صرفا برای دریافت مدرک، درس می خواند. کسانی که عاشق این رشته ها هستند باید به صورت سیستماتیک انتخاب شوند تا بتوانیم به احیای نظام استاد-شاگردی خوش‌بین شویم.

این هنرمند مجسمه ساز افزود: زمانی که مدرک تحصیلی با تاییدیه برای متقاضیان در خیابان صادر می شود و بدون کنکور و هیچ تلاشی می توانند مدرک بخرند؛ با یک روند معیوب مدرک گرایی مواجهیم که نیازمند توجه مسئولان امر است. با توجه به این شرایط، راه اندازی دانشگاه استاد فرشچیان، جرقه ای برای تربیت فارغ‌التحصیلان توانمند و احیای نظام استاد-شاگردی خواهد شد.

وی درباره کم‌توجهی به هنرهای سنتی در کشور اظهار کرد: متاسفانه، توجه چندانی به هنرهای سنتی در کشور نمی شود در این مسیر ما هم دلسرد شده ایم. زمانی که به استاد حق التدریس پول مناسبی نمی‌دهند و جایگاهی برای رشته های هنرهای سنتی قائل نیستند استادان هم دلسرد می شوند.

عضو کمیته هنرهای سنتی فرهنگستان هنر تصریح کرد: زمانی که پول وارد نظام استاد -شاگردی شد این رابطه از بین رفت در حالی که در زمان گذشته، شاگرد حرف استاد را به جان می خرید و استادان از جایگاه بسیار بالایی برخوردار بودند.

آزموده تاکید کرد: اگر دانشگاه ها در ترم اول و آخر برای دانشجویان رشته های عملی و به خصوص در شاخه هنر های سنتی دو واحد عملی را در نظر بگیرند مشکلات دانشجویان این رشته ها برای طراحی حل خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008972

وب گردی

وب گردی