طرح های فناورانه در حوزه طراحی و ساخت سامانه های تصفیه آب  مورد حمایت قرار می گیرند

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلام فراخوانی در نظر دارد،طرح های ساخت سامانه‌های پیش تصفیه آب و پساب را دریافت و از آن‌ها حمایت کند.

به گزارش گروه علم و فن آوری ایسکانیوز ،با توسعه و تجاری سازی راهکارهای مبتنی بر فناوری نانو نیازهای فناورانه حوزه طراحی و ساخت سامانه‌های پیش تصفیه آب و پساب تامین می شود.

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری شتابدهنده تخصصی طراحی و ساخت سامانه های پیش تصفیه آب و پساب فراخوان چالش جذب طرح های فناورانه در حوزه طراحی و ساخت سامانه های پیش تصفیه آب و پساب را اعلام کردند.

کلیه علاقمندان تا 15 تیر ماه جاری می‌توانند به طور رایگان در این چالش در آدرس اینترنتی http://linkpost.ir/VRHVI ثبت نام کنند و در صورت برگزیده شدن در مرحله اول و توافق همکاری با شتابدهنده واتک از خدمات و تسهیلات حمایتی این شرکت شامل تامین سرمایه اولیه ساخت محصول، فضای استقرار و امکانات زیرساختی نظیر تجهیزات آزمایشگاهی، مشاوره و آموزش‌های حوزه کسب‌وکار و نیز حمایت 70 میلیون ریالی ستاد توسعه فناوری نانو شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار شبکه آزمایشگاهی در جریان مرحله دوم چالش بهره‌مند شوند.

در پایان برنده نهایی چالش علاوه بر دریافت جایزه 200 میلیون ریالی که به طور مشترک از سوی ستاد توسعه فناوری نانومعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شتابدهنده واتک پرداخت می‌شود،از تسهیلات حمایتی ویژه این ستاد در جهت توسعه طرح خود تا مرحله تولید تجاری با همکاری شتاب‌دهنده واتک بهره‌مند می شود.

با توجه به رشد چشمگیر تقاضای آب و کمبود منابع آبی در بسیاری از نقاط جهان،امروزه تصفیه پساب‌ها، فاضلاب‌ها و آب‌های خاکستری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند. اما آب ورودی به هریک از این سامانه‌ها و فرآیندهای تصفیه نظیر اسمزمعکوس، نانوفیلتراسیون یا الترافیلتراسیون بسته به نوع آب یا پساب ورودی و طراحی سیستم‌های تصفیه درنظر گرفته شده باید قبل از تماس با سیستم تصفیه به کمک روش‌های مکانیکی یا شیمیایی آماده‌سازی شوند تا اختلالی در عملکرد فرآیندهای بعدی ایجاد نشود.

این عملیات که در اصطلاح پیش تصفیه نامیده می‌شود،شامل روش‌های مکانیکی، شیمیایی و یا ترکیبی از هردو است که بسته به نوع کاربرد نهایی انتخاب می‌شوند و البته هریک دارای معایب و چالش‌هایی نظیر عدم کارایی مطلوب در جداسازی، تولید آلاینده‌های جانبی،انرژی مصرفی زیاد و به ویژه هزینه‌ بالا نیز هستند.

در راستای رفع این چالش‌ها و ارائه راهکارهایی عملیاتی پژوهش‌های علمی و صنعتی بسیاری در جریان است که استفاده از فناوری نانو موضوع تمرکز بخش زیادی از این پژوهش‌هاست. به گونه‌ای که بازار محصولات نانوساختار مورد استفاده در تصفیه آب در سال 2010 حدود 4.1 میلیارد دلار بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009021

وب گردی

وب گردی