انگلیسی‌ها درباره برجام حرف‌های تکراری می‌زنند

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: معاون وزیر خارجه انگلیس امروز اعلام کرد به زودی اینستکس اجرایی می‌شود و لندن از برجام حمایت می‌کند اما اینها حرف‌های تکراری است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در حاشیه دیدار با وزیر مشاور انگلیس در امور خاورمیانه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این نخستین سفر وزیر مشاور و معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران بود که برای پیگیری روابط دو کشور انجام شد.

وی گفت: انگلیس در ذهن مردم ایران از سابقه بسیار منفی برخوردار است، از جنگ جهانی اول که انگلیسی‌ها با ورود به خاک ایران باعث قحطی بزرگ شدند و پس از آن در قرارداد دارسی، موضوع تنباکو پیش از جنگ جهانی اول و دوم، کودتا علیه مصدق و حمایت از صدام در جنگ عراق از دلایل این سابقه منفی است که در این دیدار به عنوان دلایل این سابقه منفی آنها را به وی توضیح دادم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص اقدامات ایران پس از پایان مهلت ۶۰ روزه تصریح کرد: برای رفع این سابقه گام‌های جدی باید از سوی دولت انگلیس برداشته شود. ولی در برجام سه کشور اروپایی و انگلیس اقدام جدی انجام ندادند، بنابراین ایران هم براساس متن برجام برخی از تعهدات خود را کاهش می‌دهد.

خرازی با بیان اینکه پس از ۶۰ روز گام‌های بعدی برداشته می‌شودف گفت: مسئولان ایرانی در تصمیم خود جدی هستند.

وی ادامه داد: معاون وزیر خارجه انگلیس در دیدار امروز اعلام کرد که به زودی اینستکس اجرایی می‌شود و لندن از برجام حمایت می‌کند اما ما مشکلات خود را با آمریکا داریم. اینها حرف‌های تکراری است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص تعهدات برجامی اروپا و آینده این توافق گفت: باید دید در دو هفته آینده اروپا چه اقداماتی انجام می‌دهد. آنها باید منابعی را در اینستکس قرار دهند که امکان داد و ستد بین ایران و اروپا ایجاد شود.

خرازی در پایان خاطرنشان کرد: باید دید آیا اروپا صرفاً وعده می‌دهد یا گام‌های عملی خود را طی دو هفته باقی مانده تا مهلت تعیین شده برمی‌دارد.

کد خبر: 1009046

وب گردی

وب گردی