دستورهای طلایی برای شب امتحان

ایام امتحانات با استرس‌های نوع خود همراه است. در این بین افرادی که به مطالعه در طول ترم می‌پردازند با واقعه امتحان راحت تر کنار می آیند؛ اما هستند افرادی که این مطالعات را به شب امتحان موکول کرده اند؛ برخی راهکارها می تواند به آن‌ها برای نتیجه بهتر کمک کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، باتوجه به این که این روزها دانشجویان و دانش‌آموزان ایام امتحانات خود را سپری می کنند، بحث مدیریت مطالعه در این زمان از اهمیت خاصی برخوردار است.

در این بین برخی از افراد در طول ترم به مطالعه موثر می پردازند؛ ولی در مقابل آنها افرادی قرار دارند که اصطلاحا شب امتحانی هستند و مطالعه برای امتحان را به شب آن موکول می‌کنند.

علل مختلفی وجود دارد که باید از موکول کردن مطالعه به شب امتحان خودداری کرد؛ در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

آمادگی برای امتحان در این شب ممکن است منجر به سردرگمی، خشم، اضطراب و اختلال ذهنی شود. علاوه بر این با اینکار روی نمرات خود ریسک می کنید و ممکن است حتی در درسی که احساس می کنید قوی هستید نمره پایینی بگیرید.

در چنین شرایطی زمان خوابیدن صرف مطالعه شب امتحان می شود و همین امر در روز آزمون باعث خستگی فرد شده و منجر به نرسیدن به نتیجه ای مطلوب می‌شود.

در صورتی که یک فرد در طول ترم مطالعه را انجام داده و از مطالب ارائه شده نوت‌برداری کرده باشد در شب امتحان با مطالعه آن مطالب می تواند به نتایج مطلوب تری برسد. در واقع زمانی که برنامه مطالعاتی ثابتی را دنبال می کنید می توانید به نتیجه مطلوب‌تری برسید.

با مطالعه موضوعات زیاد در شب امتحان در صورت پیش آمدن سوال از مباحث نمی توانید به کسی رجوع کنید و همین هم یک نقطه ضعف به شمار می رود.

طبق بررسی انجام شده توسط کالج Muskingum، روی افرادی که قبل از امتحان در حال مطالعه بودند، میزان توجه بعد از 20 تا 30 دقیقه مطالعه به شدت کاهش یافت. در چنین شرایطی افراد قادر نخواهند بود اکثر اطلاعات مورد مطالعه خود را به یاد آورند. احتمالا به یاد آوری معادلات پیچیده، قضیه ها، کلمات واژگان دشوار، تاریخ یا جزئیات سخت خواهد شد.

مطالعه به این صورت دارای بهره کوتاه مدت است؛ یعنی در آینده نمی توان مطالب مطالعه شده را به خوبی به یاد آورد.

حال با تمامی مواردی که در مورد ریسک مطالعه در شب امتحان گفته شد، افرادی هستند که به دلایلی مطالعه را به این شب موکول می‌کنند. اگر چنین حالتی برایتان پیش آمد، می‌توانید با استفاده از راهکارهایی که در ادامه مطرح می کنیم سطح خود را بالا برده و لااقل کمی به نتیجه ای که برایتان قابل قبول است، نزدیک شوید.

بر موضوع در یک زمان تمرکز کنید

به جای سعی برای مطالعه چندین موضوع به طور هم زمان بر یک موضوع خاص در یک زمان خاص تمرکز کنید. این مسئله باعث می شود که قبل از رفتن به موضوعی دیگر اطلاعاتی را که در حال مطالعه آن هستید کاملا یاد بگیرید.

اگر زمان کافی برای مطالعه یک موضوع خاص ندارید سعی کنید که از خلاصه ها و نت هایی که در کلاس برداشته اید، استفاده کنید.

از ابزار یادیار استفاده کنید

یادیارها عبارت‌اند از شگردهایی برای یادسپاری که تنها به تکرار مطالب اکتفا نمی‌کند، بلکه با ایجاد رابطه بین مفاهیم تازه و اطلاعات قبلیِ موجود در مغز که به‌راحتی یادآوری می‌شوند (تصاویر، ریتم، آهنگ و...)، در به‌خاطرسپاری و یادآوری مطالب کمک می‌کند.

یکی از بهترین جاهایی که می‌توان از یادیارها استفاده کرد در فرآیند یادگیری یک زبان خارجی است.

دستگاه های یادیار روش های جالب برای کمک به یاد آوردی اطلاعات هستند این ابزارها به یادآوری اطلاعات کوتاه و حتی بلند کمک می کنند.

برای مثال برداشتن اولین حرف از هر کلمه ای برای حفظ یک جمله می تواند یکی از روش های یادآوری باشد. از کدهایی استفاده ‌کنید که به یادآوری آن ها برای شما آسانتر است.

نت‌برداری کنید

بعد از خواندن کتاب یا خلاصه آن، سعی کنید تا آن را در یک صفحه از word خود خلاصه کنید این امر به شما در یادآوری مطالعات قبلی تان کمک می‌کند. کارشناسان معتقدند که نوشتن می تواند به حفظ اطلاعات بهتر از تایپ آن توسط کیبورد کمک کند.

حتی می توانید نکات را در فلش کارت یادداشت کنید. این کار موجب می‌شود تا به هنگام رفت و آمد نیز کارت ها را باخود داشته و مطالعه کنید.

به دیگران آموزش دهید

علم می‌گوید که آموزش به دیگران راه موثری برای حفظ دانش است.

بنابراین، بعد از خواندن نکات، سعی کنید آن مفاهیم را برای دوست، خواهر و برادر و والدین خود توضیح دهید. این امر به شما کمک می کند تا جاهایی مورد نیاز برای تقویت اطلاعات را شناسایی کنید. بنابراین سعی کنید به طور دقیق از مطالبی که نیاز به مطالعه دوباره دارند، آگاه باشید.

تمرین کنید

آیا در مورد منحنی فراموشی شنیده اید؟ (این منحنی کاهش ضریب نگهداری حافظه انسان را در طول زمان نمایش می‌دهد) این میزان نرخی است که پس از یادگیری چیزی فراموش می شود.

از آنجایی که اطلاعات در عرض چند روز از یادگیری مطالب جدید می‌توانند فراموش شوند، سعی کنید تا در فواصل منظم آنچه یاد گرفته اید را مورد آزمون قرار دهید تا به یادآوری مطالعات خود کمک کنید.

از خواندن مجدد نکات (صرفا) جلوگیری کنید، این کار مثل آزمون شما را مجبور به یادآوری اطلاعات می کند. فلش کارت ها را با خود حمل کنید تا نکات را هر جا که هستید مرور کنید.

نتیجه‌گیری

هر چند تحقیقات نشان داده‌اند که روش های مطالعه و یادگیری به نسبت هر شخص در افراد مختلف متفاوت است اما باز هم نباید حجم انبوهی از درس ها و اطلاعات را تنها در شب امتحان مرور کرد.

مطالعات متعدد روی الگوی خواب دانشجویان ثابت کرده است که شب بیداری و درس خواندن تا پاسی از شب نه تنها مفید نیست بلکه اثرات بسیار مخربی می‌تواند روی آنها برجای بگذارد. مغز شما پس از دریافت اطلاعات درسی نیاز به بازسازی دارد و خوابیدن تنها راه موثر برای این مسئله است. اطلاعات دریافتی در صورتی که ۲۴ ساعت پس از مطالعه دوباره مرور شوند ۶۰ درصد بهتر و بیشتر در ذهن باقی می‌مانند.

پس با مطالعه و تمرین مستمر مطالب بهتر در ذهن تثبیت و جاگذاری می شوند، مطلب مهمی که می تواند یادآور این مثل قدیمی باشد: «رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود/رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود»

انتهای پیام/

کد خبر: 1009070

وب گردی

وب گردی