تشریح نخستین دوره آزمون پایان دوره پزشکی عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی یزد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد علی ابن ابیطالب(ع) استان یزد، نخستین دوره آزمون پایان دوره پزشکی عمومی در این واحد دانشگاهی را تشریح کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد یزد، عصر امروز نخستین دوره آزمون پایان دوره پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی علی ابن ابیطالب(ع) دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد.

محمد شجری رئیس دانشگاه علوم پزشکی علی ابن ابیطالب(ع) استان یزد در حاشیه برگزاری این آزمون گفت: در آزمون پایان دوره پزشکی عمومی که با همکاری مرکز مهارت‌های بالینی دانشگاه علوم بزشکی دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد، ۲۱ داوطلب از دانشگاه آزاد اسلامی یزد و کازرون شرکت داشتند که در ۱۸ ایستگاه مهارت‌های خود را مورد ارزیابی قرار دادند.

شجری اضافه کرد: شرط پذیرش در دوره دستیاری، قبولی در آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی عمومی است و بعداز هفت سال فعالیت تئوری باید در آموزه‌های عملی خود را امتحان کنند.

وی عنوان کرد: کارورزان دوره پزشکی عمومی در سال آخر تحصیل مجازند در این آزمون شرکت کنند و در صورت قبولی، گواهی صلاحیت بالینی دریافت خواهند کرد و اگر حدنصاب لازم را به دست نیاورند می‌توانند دوباره در آزمون‌های آینده شرکت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی علی ابن ابیطالب(ع) استان یزد مطرح کرد: ۱۸ نفر از استادان گروه‌های مختلف آموزشی به‌عنوان ناظر و ممتحن ایستگاه‌ها، ۶ نفر بیمارنما که آموزش‌های لازم را کسب کرده و نقش بیمار را ایفا می‌کردند و ۱۰ نفر نیز عوامل اجرایی در برگزاری این آزمون مشارکت داشتند.

شجری، تأثیر آزمون پایان دوره پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی علی ابن ابیطالب(ع) دانشگاه آزاد اسلامی یزد را بر روند آموزشی مطلوب ارزیابی کرد و متذکر شد: آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی به ارزشیابی صحیح و در نتیجه اصلاح فرایندهای آموزشی کمک شایانی کرده است؛ به طوری که آموزش‌ها به سمت مهارتی بودن سوق داده شده است و از آنجا که برای یک دانشجوی پزشکی فراگیری مهارت‌های لازم و مورد انتظار بسیار اهمیت دارد، در نتیجه تلاش دانشجویان برای کسب این مهارت ها بیشتر شده است.

وی تأکید کرد: آزمون شبیه امتحانات عملی آزمایشگاهی بوده و شامل یکسری از ایستگاه‌های زمانبندی شده است که در آن دانشجویان از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر حرکت می‌کنند. در هر ایستگاه از دانشجو خواسته می‌شود که قبل از رفتن به ایستگاه بعدی وظایف کلینیکی پیش‌بینی شده را که به صورت سناریو در ورودی هر ایستگاه نصب شده، انجام دهد و مهارت عملی وی توسط ارزیاب مستقر در ایستگاه به وسیله چک لیست‌هایی ارزیابی می‌شود. تعداد ایستگاه‌ها بر حسب تعداد دانشجویان و اهداف یادگیری مورد ارزیابی، توسط مناطق انتخاب و چینش لازم صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی علی ابن ابیطالب(ع) استان یزد در ادامه یادآور شد: نکته مهم آن است که هر ایستگاه امتیاز خاص خودش را دارد؛ بنابراین از دست دادن یک ایستگاه نباید سبب آسیب به سایر ایستگاه‌ها شود. هدف از برگزاری این آزمون ارزیابی تعیین توانمندی بالینی دانش‌آموختگان دوره دکترای عمومی رشته پزشکی است که سالانه در چهار نوبت برگزار می‌شود.

شجری متذکر شد: در پایان این آزمون علاوه بر امتحانات و ارزیابی‌های پایان بخش‌های بالینی، مرحله کارورزی آزمون مهارت‌های بالینی نیز انجام می‌شود. در این آزمون نمره اعلام نمی‌شود و نتایج آن به صورت رد/ قبول اعلام شده و به قبول‌شدگان گواهی صلاحیت بالینی اعطا خواهد شد و کارورزان بعد از طی ۶ ماه از دوره کارورزی خود می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه اینکه کارورزان می‌توانند تا یک روز قبل از برگزاری آزمون، انصراف خود را از شرکت در آزمون به دانشگاه محل تحصیل خود اعلام کنند؛ به این ترتیب شهریه آنان عودت داده می‌شود؛ همچنین دفعات شرکت در این آزمون محدودیتی ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009078

وب گردی

وب گردی